خبرگزاری فارس نوشت:
تاجیکستان کشوری محاصره شده در خشکی است که در آسیای مرکزی واقع شده است. این کشور که پس از فروپاشی شوروی در سال ۱۹۹۱ به وجود آمده، برای گسترش تجارت خارجی خود به دسترسی به آبهای گرم جنوب نیاز دارد.
از طرفی، تاجیکستان با چین مرز مشترک دارد و در گذشته بخشی از راه ابریشم ۲۰۰۰ ساله بوده است که به گفته کارشناسان، یکی از مسیرهای کریدور شرق-غرب عبوری از مسیر ایران، از طریق این کشور صورت میگیرد.
روز پنج شنبه ۸ خرداد ماه، تفاهمنامهای بین معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل راهآهن ایران جبارعلی ذاکری و مدیر مؤسسه واحد دولتی راهآهن تاجیکستان میرزا علیف کمیل جمعه خان به امضا رسید.
این تفاهم که در راستای توسعه دیپلماسی ریلی و با هدف استفاده بهینه از ظرفیت های موجود، توسعه اقتصادی منطقه و افزایش حمل و نقل ریلی بینالمللی صورت گرفته، به واگنهای ایرانی اجازه میدهد تا در شبکه ریلی تاجیکستان تردد کنند.
اعزام واگنهای ایرانی از شبکه ریلی تاجیکستان به سایر راهآهنها از دیگر بندهای این تفاهم نامه است.
بدین ترتیب امکان تبادل و عبور واگنهای ایرانی در تمام خطوط ریلی شوروی سابق فراهم میشود؛ زیرا آن ها عرض خط ریلی برابر و قوانین ریلی یکسان از زمان فروپاشی شوروی دارند.
به گفته مهدی باقری، کارشناس حملونقل و ترانزیت، توافق ایران و تاجیکستان برای تسهیل ترانزیت ریلی و استفاده از واگنهای ایرانی در شبکه ریلی تاجیکستان، گام بزرگی برای تجاریسازی کریدور شرق-غرب و کریدور شمال-جنوب عبوری از خاک ایران است.