به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری تسنیم، در دنیای امروز، جنگ به عنوان یکی از بحرانهای انسانی و بین المللی تاثیرات عمیقی بر زندگی فردی و جمعی جامعه دارد. دانشجویان، به عنوان نسل آینده ساز و قشر فعال در تحولات اجتماعی، بیش از دیگران در معرض تاثیرات روانی و اجتماعی ناشی از این بحران قرار میگیرند.
مدیریت صحیح این وضعیت، نیازمند آگاهی، مهارتهای خاص و استراتژی های مؤثر است تا بتوانند با چالش ها مقابله کرده، سلامت روان خود را حفظ کنند و ارتباط مؤثرتری با اطرافیان برقرار سازند.
پایش، غربالگری، مقابله و حمایت روانشناختی، روانپزشکی و مددکاری اجتماعی از دانشجویان در زمان جنگ و پس از آن، به دلیل تأثیرات عمیق و گسترده ای که بحرانهای جنگی بر سلامت روانی افراد وارد میکنند، ضرورتی اجتناب ناپذیر است. در چنین شرایطی، دانشجویان با خطر ابتلا به اضطراب، افسردگی، استرس حاد، اختلالات ترومایی (PTSD) و مشکلات روان تنی مواجه می شوند. بنابراین، ارائه خدمات جامع و هدفمند، می تواند ضمن شناسایی به موقع مشکلات، مداخلات حمایتی و درمانی مؤثری را فراهم آورد.
حمایت روانی در این دوران، از طریق خدمات مشاوره و روان درمانی، روانپزشکی، مددکاری اجتماعی و آموزش و فرهنگی سازی، تاثیرات مثبت زیادی دارد و از بروز بحرانهای روحی عمیق تر جلوگیری می کند. در نتیجه، توجه به سلامت روان دانشجویان، سرمایه گذاری مستقیم در پایداری و توسعه ملی کشور است.
ارائه این خدمات، نیازمند سیاستگذاری های جامع و همکاری فعال مراکز مشاوره است تا بتوان در مقابل چالش های موجود، راهکارهای مؤثر ارائه داد.
بر همین اساس عبدالرضا دیانی، مدیرکل دانشجویی معاونت فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت در نامه ای به مراکز مشاوره دانشگاه های علوم پزشکی کشور، دستورالعمل جامع مدیریت بحران (مداخلات روانی اجتماعی) ویژه مراکز مشاوره مبتنی بر سبک زندگی دانشگاهها و دانشکدههای علوم پزشکی کشور را ابلاغ کرد.
این دستورالعمل با هدف راهنمایی فعالیتهای مداخلهای مراکز مشاوره در شرایط اضطراری، به ویژه در وضعیتهای بحرانی و جنگی کنونی، تهیه و تدوین شده است.
برای مطالعه دستورالعمل جامع مدیریت بحران (مداخلات روانی اجتماعی) ویژه مراکز مشاوره مبتنی بر سبک زندگی دانشگاهها و دانشکدههای علوم پزشکی کشور،(اینجا) در دسترس قرار دارد.
انتهای پیام/