اتهامات شدید علیه فدراسیون جهانی وزنه‌برداری

0
1463

یک رسانه آلمانی علیه رئیس فدراسیون جهانی وزنه برداری و فساد سیستماتیکش دست به افشاگری زد.

به گزارش “ورزش سه”، یک مستند تلویزیونی شبکه یک رادیو تلویزیون آلمان با عنوان “دوپینگ مخفی، آقای بالابرها”، فدراسیون جهانی وزنه برداری و رئیس آن تاماش آیان را با اتهام‌های شدیدی روبرو ساخته است.

این مستند نشان می‌دهد که چگونه آیان در ۲۰ سال گذشته در فدراسیون جهانی وزنه‌برداری یک سیستم فاسد و غیرقانونی را تعبیه کرده است.

بر اساس اسنادی که این فیلم تلویزیونی فاش ساخته، حدود نیمی از ۴۵۰ وزنه‌برداری که از سال ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۷ در بازی‌های المپیک و مسابقات جهانی مدال آورده‌اند، در سالی که موفق به کسب مدال شد‌ه‌اند حتی یک بار هم در حین تمرینات کنترل دوپینگ نداشته‌اند.

علاوه بر این، تا سال ۲۰۰۹ پرداختی‌های هنگفت کمیته بین‌المللی المپیک (IOC) به فدراسیون جهانی وزنه‌برداری هیچ کجا ثبت نشده‌اند.

دست‌کم پنج میلیون و ۵۰۰ هزار دلار از بین رفته که آیان نتوانسته، یا نخواسته است در باره این مبلغ توضیح دهد.

دوربین مخفی

مستندسازان موفق شده‌اند با دوربین مخفی گفت‌وگو با راتیکان گولنوی، وزنه‌بردار تایلندی را ضبط کنند.

خانم گولنوی، برنده مدال برنز المپیک ۲۰۱۲ لندن و نفر اول مسابقات جهانی وزنه‌برداری ۲۰۱۴، اعتراف کرده است که از سال ۲۰۱۱ و در سن ۱۸ سالگی استروئیدهای آنابولیک مصرف کرده است.

این مواد موجب افزایش حجم پروتئین در داخل سلول‌ها، به‌ویژه در سلول‌های عضلات می‌شوند. استروئیدهای آنابولیک جهت تحریک رشد عضله و تحریک اشتها مصرف می‌شوند و استفاده از آنها به عنوان مواد نیروزا در رقابت‌های ورزشی مجاز نیست.

دوپینگ کودکان

گولنوی همچنین فاش ساخته است که با وجود عوارض جانبی مخرب، دوپینگ کودکان در تایلند رایج است. به گفته او، مسئولان فدراسیون وزنه‌برداری تایلند به سلامتی ورزشکاران خردسال هم اهمیت نمی‌دهند.

اکنون این احتمال وجود دارد که مدال‌های گولنوی از او پس گرفته شود.

در سال‌های اخیر تایلند در زمینه دوپینگ وزنه‌برداران خبرساز بود و حتی از مسابقات جهانی ۲۰۱۹ که در این کشور برگزار شد، محروم گشت.

کشورهای دیگر، از جمله آذربایجان، روسیه، گرجستان، مجارستان، مصر و مولداوی نیز بارها در زمینه دوپینگ مطرح شده‌‌اند.

از سال ۲۰۰۰ تاکنون بیش از ۷۰۰ مورد دوپینگ کشف شده است که گفته می‌شود، این فقط بخشی از تخلفات به‌شمار می‌رود.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید