16.7 C
Tehran
جمعه، 10 فروردین 1403
خانه پزشکی پاسخ ستاد ملی کرونا به شایعات درباره واکسن چینی

پاسخ ستاد ملی کرونا به شایعات درباره واکسن چینی

0
471

به گزارش همشهری آنلاین، صبح امروز حمید سوری، رئیس کمیته کشوری اپیدمیولوژی کرونا در گفت وگو با رسانه‌ها با تاکید بر لزوم انجام مطالعه‌ جامع درباره اثربخشی واکسن سینوفارم، عنوان کرد: «ممکن است تصمیماتی درباره برچیده شدن این واکسن از سبد واکسیناسیون کشور گرفته شود.»

او در پاسخ به این سوال که با توجه به درصد پایین‌تر ایمنی واکسن سینوفارم نسبت به سایر واکسن‌های موجود در ایران، آیا این واکسن از کمترین اثربخشی در بین سایر واکسن ها برخوردار است هم گفته بود: «نمی‌توان صرفا براساس درصد پایین‌تری که برای میزان کارآیی واکسن سینوفارم اعلام شده،  قضاوت کرد که این واکسن، ضعیف ترین واکسن کرونای موجود در ایران است، چون در عمل هنوز ثابت نشده است که اثربخشی واکسن سینوفارم تفاوت معناداری با سایر واکسن ها دارد. بنابراین اگر ما بتوانیم با همین واکسن های موجود از جمله واکسن سینوفارم ۸۰ درصد جمعیت کشور را واکسینه کنیم،  بازهم به احتمال زیاد به نقطه ای می رسیم که احتمال مرگ و میر بر اثر کرونا در کشورمان به حداقل برسد، مگر این که در آینده سویه های جدید وناشناخته ای از کرونا وارد کشورمان شوند.»

اما علیرضا رئیسی،  سخنگوی ستاد ملی کرونا هر گونه تصمیم مبنی بر حذف این واکسن از سبد واکسیناسیون کشور را تایید نمی‌کند و به همشهری می‌گوید: «براساس توصیه‌های سازمان جهانی بهداشت و مراکز علمی معتبر،  بهترین واکسن، اولین واکسن در دسترس است و البته واکسن‌های مورد تایید رسمی Who و FDA هر کشور.»

او می‌افزاید: «سینوفارم یکی از واکسن‌های مورد تایید سازمان غذا و دارو در ایران است که مجوز جهانی مصرف اضطراری را هم دارد. اثربخشی آن هم مورد مطالعه قرار گرفته است. این واکسن به مانند بسیاری از کشورهای دیگر در ایران هم مورد استفاده وسیع قرار گرفته اما اظهار نظرها درباره اثربخشی کم را نمی‌توان تنها درباره این واکسن مطرح کرد چرا که سایر واکسن‌ها هم نسبت به جهش‌های جدید ویروس وضعیتی مشابه داشته‌اند.»

رئیسی با تاکید بر اینکه بررسی آثار متفاوت درباره واکسن‌ها با توجه به آمار واکسیناسیون در کشور نشان می‌دهد سینوفارم در ایجاد ایمنی موثر بوده است،  بیان می‌کند: «باید به این مساله توجه داشت که واکسن‌ها ابزاری در پیشگیری از بیماری هستند اما همچنان باید رعایت‌ پروتکل‌ها مورد توجه باشد.  بر این اساس ما هیچ‌ برنامه‌ای برای تغییر یا حذف سینوفارم از سبد واکسیناسیون کشور نداریم. به ویژه این که تمام واکسن‌های وارد شده در کشور مورد تایید سازمان غذا و دارو بوده است. »

او در پاسخ به این سوال که آیا مطالعاتی از میران اثربخشی سینوفارم در ایران با توجه به مقالات جهانی مناشر شده درباره این واکسن انجام شده هم اظهار می‌کند: «از آغاز واکسیناسیون مطالعات جهانی درباره واکسن‌ها آغاز شده و این مطالعات در ایران هم در حال انجام است. اما فقط مختص سینوفارم نیست و همه واکسن‌ها مدنظر هستند. مطالعات مختلف اثربخشی متفاوت تمام واکسن‌ها را در برابر ویروس جهش‌یافته نشان می‌دهند.»

به گفته سخنگوی ستاد ملی کرونا ۶۷ درصد واکسیناسیون کشور با سینوفارم انجام شده و اثرات مثبت این واکسن به ویژه در سالمندان در پیک پنجم ثابت شده است: «بررسی‌ها در میزان بستری‌ها و افرادی که دو دوز واکسن را دریافت کرده‌اند نشان می‌دهد که کاهش بستری و مرگ و میر به ویژه در میان سالمندان در مقایسه با پیک‌های قبلی قابل توجه است.»

رئیسی درباره تزریق دوز بوستر یا سوم به جمعیت سالمندان که بیشترین جمعیت دریافت‌کننده واکسن سینوفارم هستند هم عنوان می‌کند: «نه تنها درباره این واکسن که درباره همه واکسن‌ها باید به این مساله توجه شود که با گذشت زمان و نوع جدید جهش‌ها ضرورت تزریق دوز یادآور تاکید می‌شود، اما از نظر من در کشور ما که هنوز گروه هدف‌مان به طور کامل دوز اول را دریافت نکرده‌اند، اولویت باید همین جمعیت هدف برای تکمیل چرخه واکسیناسیون دوز اول باشد. اما قطعا برای گروه‌های آسیب‌پذیر اقداماتی برای تزریق دوز سوم انجام خواهد شد.»

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید