مزایای کشت هیدروپونیک چیست؟

0
477

مدیر امور باغبانی سازمان جهادکشاورزی خراسان جنوبی با بیان اینکه هیدروپونیک شیوه‌های اجرایی و ابزارهای متفاوتی دارد، گفت: این شیوه برای کلیه محصولات گلخانه‌ای قابل اجرا است.

عبدالرضا رضایی، پنج شنبه شب ۱۱ شهریور به خبرنگاران اعلام کرد: هیدروپونیک یکی از روش‌های کشت محصول در گلخانه است که بهره وری محصولات با استفاده از آن افزایش پیدا می‌کند.

به گزارش ایسنا، وی گفت: در هیدروپونیک یا کشت گیاه بدون خاک، بستر کشت با کشت‌های خاکی متفاوت است و نیازهای غذایی گیاه به جای خاک با استفاده از آبی که به گیاه داده می‌شود با افزودن عناصر غذایی و نگه‌داشتن گیاه توسط مواد نگهدارنده بی‌اثر مانند پرلیت و شن برطرف می‌شود.

مدیر امور باغبانی سازمان جهادکشاورزی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه هیدروپونیک شیوه‌های اجرایی و ابزارهای متفاوتی دارد، افزود: این شیوه برای کلیه محصولات گلخانه‌ای قابل اجرا است.

رضایی با بیان اینکه این کشت در سطح ۵ هکتار از گلخانه‌های استان اجرا شده است بیان کرد: به دلیل این که در کشت هیدروپونیک تغییری در ساختار گلخانه ایجاد نمی‌شود، نیاز به مجوز جداگانه‌ای ندارد.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاوری خراسان جنوبی اظهار کرد: این کشت از مزایایی، چون صرفه جویی در مصرف آب و عدم آلودگی به بیماری‌های خاکزی برخوردار است.

رضایی با اشاره به اینکه این شیوه از سال ۹۲ در گلخانه‌های استان اجرایی شده است، گفت: با توجه به این که در این نوع کشت سازه گلخانه تفاوت قابل توجهی نمی‌کند و فقط بستر کشت متفاوت است، در هر هکتار ۲۰ میلیارد ریال به هزینه‌های کشت افزوده می‌شود و بر اساس طرح اولیه متقاضی تسهیلات پرداخت می‌شود.

وی افزود: با این شیوه حدود ۲۰ تا ۲۵ درصد بهره وری محصول و ۳۰ درصد میزان کیفیت محصول افزایش می‌یابد و همچنین در مصرف آب نیز ۲۵ درصد صرفه جویی می‌شود.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید