هنوز ۲ میلیون و ۱۱۰ هزار دانش‌آموز کتاب درسی نخریدند!

0
515

به گزارش فارس، تا آغاز سال تحصیلی جدید یعنی ۱۴۰۱ـ۱۴۰۰ فقط دو هفته باقیست اما هنوز ۲ میلیون و ۱۱۰ هزار دانش‌آموز نسبت به خرید اینترنتی کتاب‌های درسی خود اقدام نکرده‌اند.

محمد علوی‌تبار معاون سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی در این خصوص گفت: «تا این زمان ۱۲ میلیون و ۸۸۹ هزار دانش‌آموز نسبت به خرید اینترنتی کتاب‌های درسی خود اقدام کرده‌اند، اما هنوز ۲ میلیون و ۱۱۰ هزار دانش‌آموز کتاب‌های درسی خود را خریداری نکرده‌اند و ما به همین دلیل مهلت خرید اینترنتی کتاب‌های درسی را تا ۲۰ شهریور تمدید می‌کنیم».

* هنوز تعدادی از دانش‌آموزان در مدرسه ثبت‌نام نکردند

یک سری از این دانش‌آموزان که هنوز برای خرید کتاب درسی خود اقدام نکردند، هنوز در مدرسه هم ثبت‌نام نکردند!

پدر یک دانش‌آموز پایه پنجم به خبرنگار فارس گفت: «منزل‌مان تغییر کرد و به همین دلیل مدرسه فرزندم هم تغییر کرده است اما در این شرایط کرونا، هنوز مدرسه مناسب را پیدا نکردیم».

وی ادامه داد: «تا سال گذشته فرزندم در مدرسه غیردولتی درس می‌خواند و به رغم اینکه مدارس تعطیل بود و آموزش‌ها به شکل مجازی ارائه می‌شد، شهریه مدرسه را می‌دادیم که خیلی زیاد بود و الان هم منتظریم که تکلیف بازگشایی مدارس مشخص شود و بعد، او را در مدرسه ثبت‌نام کنیم».

* مشکلات سامانه سیدا و پادا

تعدادی از دانش‌آموزان هم امسال به پایه دهم می‌روند و این گروه چون انتخاب رشته تحصیلی دارند و البته سامانه پادا هم با مشکلاتی مواجه شده است، دچار دردسر شدند.

علوی‌تبار در این خصوص گفت: «دانش‌آموزانی که کتاب‌های خود را خریداری نکرده‌اند بیشتر در مقطع متوسطه‌ دوم در شاخه‌های نظری، فنی‌وحرفه‌ای و کاردانش هستند که علت آن هم تأخیر در انتخاب رشته‌ تحصیلی و ثبت نشدن اطلاعات دانش‌آموزان در سامانه‌ سیدا و پادا است».

* دانش‌آموزانی که کتاب دیر به دستشان می‌رسد

آری، یکی از مشکلاتی که این روزها فرهنگیان در مدارس با آن مواجه هستند، مشکلات سیدا و پادا است. این سامانه‌ها دارای نقص‌ بوده و بعضا ثبت اطلاعات با مشکل مواجه می‌شود.

اگر ثبت‌نام دانش‌آموزان در سامانه‌ سیدا و پادا انجام نشود، آنها مجاز به خرید کتاب درسی در سامانه‌ فروش کتاب درسی نیستند و در صورت تأخیر در ثبت اطلاعات خود کتاب‌های درسی خود را با تأخیر دریافت خواهند کرد.

مادر دو دانش‌آموز پایه هفتم به خبرنگار فارس گفت: «حدود دو ماه است که فرزندم را در مدرسه ثبت‌نام کردم اما هربار که برای ثبت‌نام کتاب درسی به سامانه مراجعه می‌کنیم، می‌نویسد که اطلاعات شما در سامانه موجود نیست و به مدرسه به مراجعه کنید».

وی ادامه داد: «با مدرسه هم تماس گرفتیم و می‌گویند که اطلاعات فرزندانم را وارد سامانه سیدا کردند، پس چرا ما نمی‌توانیم ثبت‌نام کتاب درسی را انجام دهیم».

* ثبت کتاب به شرط ثبت اطلاعات در سیدا و پادا

اشکالات سامانه سیدا و پادا موجب شده است که کتاب‌ها دیر به مناطق هم برسد.

حسن ملکی رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی در این خصوص اظهار کرد: «ثبت سفارش کتاب درسی دانش‌آموزان پایه‌های ورودی و اصلاح سفارش کتاب‌های درسی میان پایه مستلزم ثبت‌نام قطعی دانش‌آموزان برای سال تحصیلی جاری است. تاکنون بیش از ۹۵ درصد کتاب‌های درسی در سطح استان و مناطق تابعه ارسال شده است.

وی افزود: توزیع کتاب از منطقه به مدرسه منوط به ثبت‌نام قطعی دانش‌آموزان در مدرسه و ثبت در سامانه سیدا است، تا پس از آن مناطق بتوانند کتاب‌های درسی را به مدارس تحویل دهند».

ملکی گفت: «طبق برنامه درسی مقرر بود که از ابتدای شهریور این کار انجام شود اما به دلیل عدم ثبت‌نام دانش‌آموزان در مدرسه و همچنین عدم ثبت اطلاعات در سامانه سیدا و عدم ثبت سفارش کتاب‌های درسی، این کار دچار تعلل شده است».

* مهلت ثبت سفارش کتاب درسی تمدید شد

با توجه به مشکلات سامانه سیدا و پادا و اینکه برخی دانش‌آموزان هنوز برای کتاب درسی اقدام نکردند، مقرر شد مهلت ثبت سفارش کتاب‌های درسی تمدید شود و تا ۲۰ شهریور مهلت ایجاد شد.

البته دانش‌آموزانی که نسبت به خرید اینترنتی کتاب‌های درسی اقدام کرده‌اند از ۲۰ شهریور می‌توانند کتاب‌های خود را از مدرسه محل تحصیل دریافت کنند.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید