احتمال ابتلا به کرونا پس از واکسيناسيون چقدر است؟

0
538

به گزارش باشگاه خبرنگاران از مديکال اکسپرس، در مطالعه‌اي که بر روي بيماران بستري در سيستم سلامت Yale New Haven انجام شد، محققان ۹۶۹ فرد را که در طول ۱۴ هفته بين مارس و ژوئيه ۲۰۲۱ به ويروس کرونا مبتلا شده بودند، شناسايي کردند. از اين گروه ۵۴ نفر به طور کامل واکسينه شدند.

هيونگ چون، استاديار پزشکي (قلب) در دانشگاه ييل و نويسنده ارشد اين مطالعه که در ۷ سپتامبر منتشر شد، مي‌گويد: اين موارد بسيار نادر است، اما با ظهور انواع مختلف و گذشت زمان بيشتري از زمان واکسيناسيون بيماران، بيشتر مي‌شود.

تا ۳۰ آگوست، مرکز کنترل و پيشگيري از بيماري آمريکا گزارش‌هايي از ۱۲ هزار و ۹۰۸ بيمار مبتلا به عفونت‌هاي پيشرفته دريافت کرده بود که در بيمارستان بستري يا فوت کرده بودند (کمتر از ۰.۰۰۸ ٪ از افراد کاملا واکسينه شده در آمريکا). شناسايي افرادي که بيشتر احتمال دارد بعد از واکسيناسيون به بيماري شديد کوويد -۱۹ مبتلا شوند، براي تلاش‌هاي مستمر براي کاهش تاثير اين عفونت‌هاي مهم بسيار مهم است.

در حالي که محققان در مطالعه جديد طيف وسيعي از شدت بيماري را در بين بيماران کاملا واکسينه شده که در بيمارستان بستري شده و به کرونا کبتلا شده بودند، مشاهده کردند، بيش از يک چهارم اين گروه مبتلا به بيماري شديد يا بحراني بودند. همه بيماران مبتلا به موارد شديد يا بحراني (در مجموع ۱۴ نفر) به اکسيژن اضافي نياز داشتند، چهار نفر در بخش مراقبت‌هاي ويژه بستري شده و سه نفر فوت کردند.

ميانگين سني اين بيماران بين ۶۵ تا ۹۵ سال بود و از قبل بيماري‌هاي زمينه‌اي از قبيل بيماري‌هاي قلبي عروقي و ديابت نوع ۲ داشتند، گروهي از بيماران نيز از دارو‌هاي سرکوب کننده سيستم ايمني استفاده مي‌کردند که ممکن است از اثربخشي واکسن بکاهد.

چون گفت: اکثر بيماران کاملا واکسينه شده در صورت آلوده شدن به سارس-کوو-۲ علائم خفيف را تجربه کرده و يا بدون علائم هستند. اين تحقيق افرادي را که از بيماري شديدتري رنج مي‌برند، شناسايي مي‌کند و ما نياز به درک بهتري از نحوه مديريت بهتر اين بيماران داريم.

چون تاکيد کرد بسياري از بيماران مبتلا به عفونت‌هاي شديد در اين مطالعه قبل از اينکه شيوع سويه دلتا، در بيمارستان بستري شدند. او گفت تحقيقات بيشتري براي تعيين تاثير نوع دلتا بر ميزان پيشرفت کوويد-۱۹ مورد نياز است.

چون و همکارانش اکنون در حال بررسي موارد پيشرفته براي بررسي آنچه در سطح مولکولي اتفاق مي‌افتد هستند. تيم او قصد دارد با مطالعه اين بيماران، مکانيسم‌هاي منحصر به فردي را که ممکن است منجر به شدت بيماري در موارد پيشرفت شود، در مقايسه با عفونت‌هاي کوويد-۱۹ در افرادي که هنوز واکسينه نشده‌اند، شناسايي کند.

او گفت: واضح است که واکسن‌ها بسيار موثر هستند و بدون آن‌ها ما با يک همه گيري مرگبارتر روبه‌رو خواهيم بود. واکسن‌ها هر چقدر موثر باشند، با انواع جديد و افزايش موارد ابتلا به عفونت، ما بايد در اتخاذ تدابيري مانند استفاده از ماسک در داخل خانه و فاصله گذاري اجتماعي هوشيار باشيم.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید