بررسی شخصیت هنری و ادبی رهبر انقلاب/ قرایی: در آیینه کلام رهبری جز صمیمیت و صفا چیزی ندیدم

0
436

به گزارش فارس، اولین جلسه از سلسله نشست‌های بررسی ابعاد شخصیت رهبر معظم انقلاب، با محوریت شخصیت هنری و ادبی به همت کمیته امام و رهبری بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق (علیه السلام) و با همکاری دفتر هنر و ادبیات به مناسبت سالروز شعر و ادب فارسی برگزار شد. در این جلسه حسین قرایی، معاون دانشگاه صدا و سیما، به بررسی شخصیت ادبی رهبر انقلاب و خاطرات برخورد ایشان با اهالی ادبیات و هنر پرداخت.

قرایی در ابتدای جلسه به سابقه دیدار آیت الله خامنه‌ای با شاعران اشاره کرد و گفت: سابقه دیدار شاعران با آیت الله خامنه‌ای به دهه شصت بر می گردد. این دیدارها از سال ۶۷ مکتوب شده است و نوع رفتار رهبر انقلاب در این جلسات خود بیانگر یک سلوک رفتاری و یک سیره خاص است که نشان‌دهنده حکمت ایشان است. عمق همین سلوک باعث شده که ذات انقلاب اسلامی با هنر پیوند ناگسستنی پیداکرده است. طوری که می توان گفت: جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی از همان دوازده بهمن ۵۷ در بهشت زهرا با سرود «خمینی ای امام» با شعر حمید سبزواری و آهنگسازی حمید شاهنگیان، فعالیت خود را آغاز کرد.

حسین قرایی در رابطه با رصد و وسعت دید رهبر انقلاب با اشاره به یکی از رباعیاتی که آقای هادی فردوسی سروده و مورد توجه رهبری قرار گرفته بود، گفت: آن سال (سال ۱۳۸۵) هادی فردوسی در فهرستی که قرار بود محضر آقا شعر بخوانند، نبود و گویا آقا یک رباعی فردوسی را قبلا خوانده و حفظ هم بودند. آن موقع فردوسی حدودا ۱۹ساله بود. در آن جلسه بعد از شعرخوانی‌ها، آقا اشاره کردند: آقای فردوسی هم رباعیاتی دارند که بهتر است بخوانند. من بعدا از فردوسی سؤال کردم: «چطور شد رهبری این رباعی را حفظ بودند؟ او گفت: قبلا نشریه سوره به سردبیری آقای وحید جلیلی درمی‌آمد. این نشریه به ‌دست آقا رسیده و رباعی من را در این نشریه خوانده بودند.» رباعی این بود:

«عهدی است که بسته‌ایم، برمی‌خیزیم/ با آنکه شکسته‌ایم، برمی‌خیزیم/ هروقت که نام عشق را می‌خوانند/ هرجا که نشسته‌ایم، برمی‌خیزیم.»

وی در ادامه گفت: می توان دیدار رمضانی رهبر انقلاب با شعرا را به فرهنگسرا تشبیه کرد؛ یعنی همه اطیاف و سلایق مختلف شعری حضور پیدا می‌کنند و آقا به همه این شخصیت‌های مختلف فرهنگی و ادبی شناخت کافی دارد و آثار و احوال آن‌ها را پیگیری می‌کند. مثلا رهبر انقلاب در یکی از دیدارها از آقای محمدمهدی سیار سراغ فرزند ده روزه‌اش  را می‌گیرد و جالب‌تر آنکه رهبری اسم فرزند ایشان را هم می‌دانستند.

وی افزود: آقا به افراد توجه خاصی دارند؛ مثلا در یکی از همین جلسات دیدار شعرا، آقای یوسفعلی میرشکاک در انتهای جلسه نشسته بود و چند نفر از اعضای بیت رهبری آمدند و به آقای میرشکاک گفتند لطف کنید بیاید جلو بنشینید اما میرشکاک امتناع کرد؛ اتفاقا آقا هم حواسشان بود و وقتی دیدند میرشکاک توجهی نمی‌کند با صدای بلند فرمودند: «آقای میرشکاک! شما تشریف بیاورید جلو بنشینید».

وی نسبت به رابطه اکثر مسئولین فرهنگی و ائمه جمعه با هنرمندان انتقاد کرد و گفت: کدام یک از این مسئولین تا به حال مانند رهبری عمل کرده‌اند؟ ایشان با وجود مشغله‌های زیاد تاکنون حدود ۱۱۰۰ رمان غیرفارسی خوانده‌ و نزدیک به ۶۰  کتاب را تقریض نوشته‌اند. چرا غالب مسئولین فرهنگی دیداری با هنرمندان نداشته‌ و یا تقریضی بر کتاب‌هایشان ننوشته‌اند؟

نویسنده کتاب «از تبار حبیب» خاطرنشان کرد: من می خواهم یک ایجاد لفظ کنم و بگویم مقام معظم رهبری مشی «داریدن» دارند. بدین معنا که انسان‌های هنرمند را تحویل گرفته و برای ایشان ارزش خاصی قائل‌اند. این مقایسه درست نیست ولی کدام یک از پادشاهان پهلوی یا قاجار، درباره یک کتاب نظر داده‌اند؟ ما باید قدر این رهبری را بدانیم و به تأسی از ایشان شعرای انقلاب اسلامی را به خوبی بشناسیم.

قرایی در باب انس رهبری به شعر گفت: سید عبدالله حسینی اینگونه نقل می کند گه «ایشان ( رهبر معظم انقلاب) وقتی رئیس‌جمهور بودند، هر زمان که به مشهد تشریف می آوردند، دیداری مختصر و صمیمانه با شعرا داشتند.»

قرایی خاطر نشان کرد: ممکن است برایتان جالب باشد فردی در قامت ریاست‌جمهوری، در هر سفر به مشهد، چنین جلسه‌ای تشکیل می‌دهد و این جلسه ناشی از توجه ایشان به شعر است حتی بگونه‌ای که به بعضی اشعار نقد فنی وارد می‌کردند. مثلاً می‌گفتند اینجا به جای فاعلات باید فعلات باشد و این انس با شعر، ناشی از  فعالیت‌های ادبی  ایشان در دهه ۵۰ و ۶۰  و  هم چنین انس و آشنایی  با دیوان حافظ از طریق مادرشان بود.

قرایی در باب مقایسه طرز رفتار رهبری با برخی مسئولین می‌گوید: با وجود اینکه حدود ۵۰ درصد از جمعیت کشور را زنان تشکیل می‌دهند اما برخی مسئولین در این زمینه ملاحظاتی دارند و به تعبیری هنرمندان خانم را خط می‌زنند اما شما طرز رفتار رهبری را ببیند که جلسه‌ای را با نویسندگان خانم تشکیل می‌دهند که این نشان‌دهنده بینش و حکمت ایشان است.

وی تصریح کرد: با مطالعه چندین سفرنامه و دیدار از ایشان، بنده در آیینه کلام رهبر انقلاب جز صمیمیت و صفای ظاهر و باطن چیزی ندیدم. در واقع مشی ایشان، تحویل گرفتن اهالی هنر و ادبیات است و به قول معروف هوای آنان را دارد اما متأسفانه ما از این مسئله غافلیم. در واقع آقا می‌خواهند مسؤلین را به توجه در این مسئله وادارند.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید