بهترین رنگ اتاق خواب کودکان

0
454

به گزارش فارس، ندا مسروری استاد معماری دانشگاه  در برنامه صبح پارسی شبکه جام جم درباره رنگ‌ها، گفت:در واقعیت اصلا رنگ وجود ندارد و این نور است که باعث می‌شود طیف‌های مختلف با طول موج‌های متفاوت به وجود بیاید و ما رنگ‌ها را ببینیم اما در عین حال نمی‌توانیم دنیای بدون رنگ را متصور شویم.

وی تصریح کرد: شبکیه چشم ما مخروطی است و در ابتدا فقط رنگ‌های آبی، زرد و قرمز را می‌بیند و رنگ‌های ثانویه سبز و نارنجی و قهوه‌ای است و با ترکیب آن‌ها رنگ‌های ثالثیه به وجود می‌آید.

این استاد معماری افزود: رنگ‌هایی با طیف رنگی زرد تا قرمز گرم هستند و طیف سبز تا آبی سرد است. بنفش رنگی میانه است که می‌تواند سرد یا گرم باشد؛ اگر قرمز آن بیشتر باشد گرم و اگر آبی آن بیشتر باشد سرد است.

وی اضافه کرد: برخی از رنگ‌ها هم خنثی هستند مثل سفید، سیاه، خاکستری، کرم و بژ که خود اینها به دو دسته سرد و گرم و تقسیم می‌شوند.

مسروری درباره تاثیر رنگ‌ها بر روحیه انسان، اظهار داشت: رنگ‌ها روی ادراک و روان انسان‌ها تاثیر می‌گذارند و باعث می شوند احساس متفاوتی به فضا داشته باشیم.

وی تصریح کرد:رنگ نشانه فرهنگ و شخصیت ما هم هست و متناسب با این که چه چیزی را می‌خواهیم به مخاطبین القا کنیم باید رنگ‌های متفاوتی را هم استفاده کنیم.

مسروری بیان کرد:رنگ اتاق خواب بچه‌ها باید از بین رنگ‌های روشن انتخاب شود؛ بچه‌ها رنگ‌های آبی، قرمز، زرد و نارنجی را بیشتر دوست دارند و زودتر می شناسند. رنگ‌های اتاق خواب بهتر است از ترکیب رنگ‌های خنثی و رنگ‌های آرامش بخش باشد تا خواب دچار آشفتگی نشود.

این کارشناس معماری دلیل استفاده رنگ سبز در اتاق عمل را اینگونه تبیین کرد: رنگ سبز آرامش بخش است و گستره دید افراد را وسیع می‌کند؛ برای همین در اتاق عمل و فضای بیمارستان از این رنگ استفاده شده است تا علاوه بر آرامش بیماران، پزشکان با تمرکز بیشتری کارشان را انجام دهند.

مسروی بیان داشت: رنگ‌ها بر روان انسان تاثیر مستقیم دارند؛ وقتی رنگ زرد می‌بینیم حس بی حالی و ناخشنودی خاصی داریم؛ به همین دلیل می‌گویند در سالن‌های غذاخوری از این رنگ استفاده نشود و رنگ‌های جذاب تر مثل نارنجی و قرمز به کار برده شود.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید