وزیر فرهنگ: مهمترین ویژگی رئیس سازمان فرهنگ، تحول‌خواهی باشد

0
483

به گزارش ایرنا از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی محمدمهدی اسماعیلی در جلسه شورای عالی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با اشاره به مراحل انتخاب رئیس جدید سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی گفت: پس از انتخاب آیت‌الله رئیسی به عنوان رییس‌جمهوری، وی ماموریت‌هایی را در حوزه‌های مختلف سیاسی امنیتی، اقتصادی و فرهنگیز تعریف کرد که در این راستا مسئولیت بخش فرهنگی و تهیه گزارش از وضع موجود و فعالیت همه دستگاه‌های فرهنگی به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سپرده شد.

وی افزود: باتوجه به اینکه باید فرد جدیدی به شورای عالی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی پیشنهاد می‌شد، کار بررسی گزینه‌های مناسب برای ریاست این سازمان را آغاز کردیم. در مورد بیش از ۱۴ نفر از افراد معرفی‌شده بحث و گفت‌وگو صورت گرفت و پس از جمع‌بندی‌های کلی، گزینه‌ها و نظرات را با رئیس جمهور در میان گذاشتیم و از نظرات ایشان هم استفاده کردیم.

رئیس شورای عالی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی اضافه کرد: ما برای انتخاب افراد معیارهایی را مدنظر داشتیم که معیار اول برای ریاست سازمان، انتخاب فردی تحول‌خواه است و البته این بدان معنا نیست که کارهای قبلی در جهت تحول و گسترش نبوده است، بلکه فضای تغییر همیشه به دنبال ایجاد فضایی برای تحول است. در این مدت گفت‌وگوهایی با بسیاری از افراد شاخص و صاحب‌نظر درباره انتخاب ریاست سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی داشتیم و نظرات آنها را جویا شدیم و مورد بررسی قرار دادیم که عموماً جملگی این دریافت را داشتند که سازمان نیازمند یک تحول عمیق و جدی است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: معیار دوم ما برای ریاست سازمان، داشتن بینش دینی و معارفی عمیق بود، زیرا یکی از وظایف این سازمان کار تبلیغات دینی است. انتظار ما این است کسی که به این حوزه می‌آید قدرت ارتباط‌گیری بالا داشته و حداقل به یک زبان خارجی مسلط باشد.

وی داشتن روحیه انقلابی و امیدآفرینی را معیار سوم برای انتخاب ریاست سازمان معرفی کرد و گفت: ما در معرض قضاوت مردم هستیم و رهبر معظم انقلاب نگاه‌شان تحول‌خواهانه است. ایشان همواره بر روی تحول، امیدآفرینی و استفاده از نیروهای جوان تأکید دارند. بنابراین معیار بعدی این بود که فردی برای این سازمان انتخاب شود که انقلابی، جوان و دارای روحیه امیدآفرینی باشد.

اسماعیلی افزود: معیار دیگر برای انتخاب فرد جدید این بود که با حوزه خارجی آشنا باشد و معذورات، مشکلات و تهدیدها را درک کند. از این‌رو بر اساس جمع‌بندی‌های صورت گرفته، به گزینه‌های نهایی رسیدم و در این میان همه تلاش‌ها بر این بود که پیشنهاد آن را در این جلسه ارائه کنم تا نظرات اعضای شورا پس از بحث و گفت‌وگو گرفته شود.

وی درباره عملکرد رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی گفت: از زحمات آقای (ابوذر) ابراهیمی ترکمان در چند سال اخیر به ویژه از سال ۹۶ به بعد که فضای کاری دشواری داشته‌اند و در همین راستا تلاش‌ بسیاری کردند، تشکر و قدردانی می‌کنم.

به گفته وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و با توجه به مجموعه نظرات مطرح شده در جلسه، مقرر شد در جلسه بعدی درباره‌ گزینه‌ قطعی ریاست سازمان تصمیم‌گیری نهایی به عمل آید.

شورای عالی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی شامل ۱۵ نفر از  وزراء و شخصیت های علمی و فرهنگی است که با حکم مقام معظم رهبری منصوب می‌شوند و عبارتند از پنج نفر از شخصیت‌های علمی و فرهنگی به انتخاب رهبر معظم انقلاب و ۱۰نفر متشکل از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزیر امور خارجه، رئیس سازمان صدا و سیما، معاون امور بین الملل دفتر مقام معظم رهبری، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، دبیرکل مجمع‌ جهانی تقریب مذاهب اسلامی، دبیر کل مجمع جهانی اهل بیت(ع)، رئیس جامعه المصطفی(ص) العالمیه و رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی.

آیت‌الله رضا رمضانی، حجج اسلام محمود محمدی عراقی، حمید شهریاری، محمد قمی و محسن قمی و همچنین غلامعلی حداد عادل، پیمان جبلی، علی محمد فلاح‌زاده، مهدی مصطفوی، سعید خطیب‌زاده و ابوذر ابراهیمی ترکمان به عنوان اعضای شورای عالی سازمان در این نشست پس از شنیدن گزارش فعالیت‌های رئیس این سازمان در طول سال‌های ۹۲ تاکنون با توجه به تنگناهای مالی و اذعان به اینکه سازمان با دستگاه‌های مختلف همکاری و هماهنگی لازم را انجام داده و جهت چابک‌سازی نیز اقدامات مؤثری داشته است، از تلاش‌های رئیس و کارکنان سازمان در این مدت قدردانی کردند.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید