بیم و امید عراقی ها در دور پنجم انتخابات پارلمانی

0
398

به گزارش الف، صبح امروز انتخابات پارلمانی سرنوشت ساز عراق برای پنجمین بار بعد از سال ۲۰۰۳ آغاز شد. البته این انتخابات به دلیل اتفاقاتی که در سال ۲۰۱۹ در این کشور رخ داده و متعاقب آن دولت «عادل عبدالمهدی» نخست وزیر پیشین عراق استعفا داد حدود یک سال زودتر از موعد اصلی برگزار می شود و در اصل باید سال ۲۰۲۲ برگزار می شد.

البته این دوره از انتخابات عراق در نوع خود اولین به شمار می رود؛ چرا که طبق قانون جدید انتخابات این کشور، مراکز انتخاباتی به جای ۱۸ حوزه، بر اساس میزان جمعیت این کشور به ۸۳ حوزه تقسیم شده و آرای رأی‌دهندگان به‌طور مستقیم به حساب نامزدهای آنها می‌رود و حائز بالاترین رأی خواهند شد به‌خلاف قانون قبلی که در آن نامزدها به آرای فهرست انتخاباتی تکیه داشتند.

در این دوره از انتخابات عراق ۲۱ ائتلاف سیاسی و ۱۶۷ حزب که ۵۸ عدد از آنها متعلق به ائتلاف های سیاسی هستند برای انتخاب ۳۲۹ نماینده با یکدیگر رقابت می کنند. ۳۲۴۹ نفر که ۹۵۱ تن از آنها زن هستند برای شرکت در این انتخابات کاندید شده اند. از نکات قابل توجه در این دور از انتخابات عراق افزایش سهم زنان در نامزدی برای کسب کرسی های پارلمان است.

درباره سازوکار برگزاری انتخابات زودهنگام عراق نیز باید بگوییم که حدود ۵۰۰ ناظر و بیش از ۲۹۰ خبرنگار بین المللی در روند انتخابات این کشور حضور دارند و بر آن نظارت می کنند. همچنین امروز در عراق تعطیلی رسمی اعلام شده و تا پایان شب فرودگاه ها نیز بسته خواهند بود.

همچنین طبق قانون ویژه عراق، نیروهای نظامی و امنیتی این کشور به همراه زندانیان و آوارگان ۲ روز قبل از برگزاری انتخابات اصلی رای خود را در صندوق می اندازند. بر همین اساس طرف های مذکور روز جمعه رای خود را به صندوق انداختند و کمیسیون عالی انتخابات عراق اعلام کرد که ۶۹ درصد از افراد واجد شرایط متعلق به گروه های مذکور در انتخابات مشارکت داشتند.

یکی از نکاتی که در این زمینه مورد اعتراض واقع شد این بود که نیروهای حشد شعبی جزء گروه های ویژه که روز جمعه باید رای خود را داخل صندوق می انداختند محسوب نشدند و به همین دلیل امروز در کنار سایر مردم در عملیات رای گیری مشارکت می کنند. اما این امر مانع از انجام وظیفه این گروه مردمی نشده و حشد شعبی از روز گذشته در مناطق مختلف عراق از جمله نینوا، صلاح الدین، کرکوک، دیالی و اطراف بغداد به منظور تامین امنیت انتخابات اعلام آماده باش کرده است.

اما نکته حائز اهمیت در انتخابات عراق که همواره در همه رویدادهای سیاسی این کشور نیز دیده شده، تلاش طرفهای خارجی به سرکردگی آمریکا برای تاثیرگذاری بر نتیجه آن است. در همین راستا از زمان آغاز اعتراضات مردمی عراق در اکتبر ۲۰۱۹ آمریکا برنامه طولانی مدتی برای هدف قرار دادن گروه های مقاومت طراحی کرد که مهمترین ایستگاه آن انتخابات پارلمانی عراق است.

همانند اتفاقی که در لبنان می افتد و ایالات متحده با پروژه های مختلف قصد تضعیف جایگاه مردمی حزب الله و حذف نمایندگان این حزب از دولت و پارلمان را دارد، همین برنامه در عراق نیز ضد حشد شعبی دنبال می شود و مجموعه توطئه هایی که طی ۲ سال گذشته توسط واشنگتن و مهره های آن برای از بین بردن محبوبیت مردمی حشد شعبی در عراق اجرا کرد در همین راستا بوده است.

علاوه بر آن همپیمانان عربی آمریکا و در راس آنها امارات و عربستان سعودی نیز هزینه های گزافی برای تاثیرگذاری بر انتخابات عراق کرده اند. در همین زمینه وبسایت افشاگر سعودی لیکس اعلام کرد که عربستان هزینه بالایی برای تقویت گروه های سیاسی همسوی خود در برابر گروه های طرفدار ایران در عراق در روند انتخابات این کشور پرداخت کرده است.

اما شاخص ها نشان میدهد علی رغم همه تلاش های واشنگتن و ابزارهای داخلی آن در عراق آسیبی به جایگاه ملی حشد شعبی وارد نشده و این گروه مردمی نیز از حفظ موقعیت خود در کرسی های پارلمان اطمینان دارد. «مهند العقابی» مدیر کل معاون رسانه ای سازمان حشد شعبی در این زمینه اعلام کرد که این سازمان به انتخابات کنونی همانند انتخابات قبلی نگاه می کند و آن را در راستای تضمین وحدت عراق می داند.

از آنجایی که فضای انتخاباتی عراق را نمیتوان  از زمینه های سیاسی رادیکال در منطقه جدا دانست، تا پایان رای گیری ترس از تاثیر مداخلات خارجی بر نتایج این انتخابات وجود دارد.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید