استقبال مردم از کارآزمایی‌های بالینی واکسن‌های ایرانی کم نشده است/ ارائه کارت واکسن به همه شرکت کنندگان مطالعات بالینی

0
419

سیدحیدر محمدی، معاون دارو رئیس سازمان و غذا و دارو، در گفت‌وگو با برنا درباره علت عدم حضور مردم برای شرکت در کارآزمایی‌های بالینی واکسن‌های تولید داخل گفت: کارآزمایی بالینی واکسن‌های رازی، نورا، فخرا در حال انجام است و وقفه‌ای در این زمینه ایجاد نشده است.

او با بیان اینکه راهکاری که برای کارآزمایی‌های بالینی ارائه کردیم به این شکل است که به جای تزریق دُز پلاسیبو (واکسن نما) در مرحله مطالعه واکسن‌های دیگر تزریق شود و این به معنای آن است که شرکت‌کنندگان کارآزمایی بالینی یا واکسن مورد نظر را دریافت می‌کنند یا واکسنی از یک نوع دیگر را، ادامه داد: واکسنی که غیر از واکسن مورد نظر مطالعه است از یکی از واکسن‌های موجود در بازار استفاده می‌شود که شرکت کنندگان برای شرکت در مطالعه راغب باشند.

محمدی بیان کرد: در حال حاضر در واکسیناسیون سه واکسن رازی، فخرا و نورا هیچ‌کس دُز پلاسیبو (واکسن نما) دریافت نمی‌کند و همه افراد واکسن اصلی تزریق می‌کنند اما نوع آن بسته به نوع کارآزمایی متفاوت است.

معاون دارو رئیس سازمان و غذا و دارو تصریح کرد: در حال حاضر به همه افرادی که در مطالعات بالینی واکسن‌های ایرانی شرکت کنند، کارت واکسن نیز تعلق می‌گیرد؛ در نتیجه واکسیناسیون ما در مطالعه بالینی تفاوتی با واکسیناسیون عمومی ندارد.

او درباره اسقبال مردم برای شرکت در مطالعات کارآزمایی بالینی واکسن‌های ایرانی گفت: من فکر نمی‌کنم استقبال کم شده باشد اما راهکاری با شرایطی که ذکر شد، در دستور کار قرار گرفته و خدا را شکر مطالعات به خوبی در حال حاضر پیش می‌رود.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید