بازگشایی مدارس؛ آموزش و پرورش: هر چه زودتر، کارشناسان سلامت: چرا عجله؟!

0
436

به گزارش پایگاه خبری الف، یک اراده در دولت و به ویژه در وزارت آموزش و پروش مایل است مدارس از نیمه آبان‌ماه به شکل سراسری اما تدریجی بازگشایی شوند درحالی‌که از شهریورماه موضوع بازگشایی مدارس به شکل آموزش غیرحضوری به شکل یک دغدغه در فضای عمومی جامعه مطرح است.

درحالی‌که وزارت آموزش و پرورش هنوز وزیر خود را نشناخته است اما به نظر می‌آید اراده یاد شده در دولت واکسیناسیون گسترده در کشور را نقطه قوتی برای توجیه بازگشایی مدارس و از سرگیری شیوه آموزش حضوری می‌داند.

خانواده‌ها نگران؛ دولت اما مصمم

در این شرایط خانواده‌ها هم نگران سلامت فرزندان‌شان هستند و شیوع گسترده احتمالی کرونا و شروع یک پیک دیگر به این نگرانی دامن زده است. البته دولت برای کاهش این دغدغه‌ها چندی پیش اعلام کرد بازگشایی مدارس از اول مهرماه نخواهد بود اراده‌اش را در این خصوص به آبان موکول کرد.

وزارت آموزش و پرورش از چندی پیش یک برنامه مبهم از بازگشایی تدریجی مدارس را هم اعلام کرده است. براساس آنچه وزارت آموزش و پروش چندی‌پیش ابلاغ کرد این بازگشایی سراسری تا پایان آبان ماه به طول می‌کشد و در چند فاز شامل مدارس کم جمعیت روستایی،‌ عشایری، کلاس‌های عملی هنرستان‌ها و کلاس‌ اولی‌ها (یک روز در هفته) می‌شود. اما با توجه به صحبت‌های علیرضا کمره‌ای، سخنگوی وزارت آموزش و پرورش براساس آمارهای این وزارتخانه برخی از مدارس که در فاز اول قرار بوده کارشان را به شکل حضوری ادامه دهند هنوز فعالیت‌شان آغاز نشده است!

اعتراف به شکست فاز اول طرح بازگشایی تدریجی 

کمره‌ای در اینباره گفته است فقط ۴۹ درصد مدارس کارودانش و فنی‌وحرفه‌ای آموزش حضوری خود را آغاز کرده‌اند در‌حالی‌که انتظار می‌رفت ۱۰۰ درصد مدارس فعالیت‌های حضوری را آغاز می‌کردند. در مدارس دوره ابتدایی، در خوشبینانه‌ترین حالت کمتر از ۱۰ درصد مدارس توانسته‌اند دانش‌آموزان کلاس اول خود را به صورت حضوری به مدارس بیاورند.

در این میان یکی از نکات قابل تامل اینکه با‌وجود شکست طرح بازگشایی تدریجی مدارس این است که ظاهرا در وزارت آموزش و پروش بدون وزیر کسی گوش به نظر کارشناسی کمیته علمی ستاد کرونا هم نمی‌دهد. آن‌طور که حمید‌رضا جماعتی، دبیر کمیته مذکور گفته است پیشنهاد کارشناسان آن تعویق بازگشایی مدارس از نیمه آبان‌ماه است. وی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران در روز ۲۷ مهرماه توضیحاتی هم درباره تشکیل یک کمیته ویژه هم داده است که توسط این کمیته ویژه پیشنهاداتی به وزیر بهداشت داده ‌می‌شود تا در نهایت تصمیم‌گیری با تعامل وزارت آموزش و پرورش و مجلس شورای اسلامی گرفته شود.

حداقل یکباره همه جا را باز نکنید!

چند روز پیش قاسم جان‌بابایی، معاون درمان وزارت بهداشت هم در حاشیه جلسه کمیته علمی کشوری کنترل و مقابله با کووید ۱۹ گفته است ترجیحا اولویت بازگشایی مدارس باید با استان‌هایی باشد که کمترین میزان بار بیماری را دارند. زیرا مهمترین فاکتور، بار بیماری در هر منطقه است. به عنوان موثرترین مولفه میزان بار بیماری حتما باید لحاظ شود، نه اینکه یکباره کل جاهایی که قرمز و زرد و نارنجی است را باهم باز کنیم. مساله مهمتر این است که چه دروسی باید به صورت حضوری باشند و آن دروس که کارایی مجازی برایشان موثر نیست، حضوری شوند و حتما باید این ملاحظه در در نظر بگیریم.

این مقام وزارت بهداشت تاکیدی هم کرد درباره زیرساخت‌های وزارت آموزش و پرورش مطرح کرد و خاطر نشان کرد بالاخره واکسیناسیون اطفال یک قسمت کار است تا بتوانیم زنجیره انتقال بیماری را بشکنیم، اما برای اطفالی که قرار است به مدرسه روند، اصولی مانند تامین ماسک، شست‌وشوی مکرر دست‌ها در مدارس و فضاهایی که باید مشخص شود تا دانش‌آموزان با فاصله از هم باشند، باید لحاظ شود. مجموعا همه این عوامل را کنار هم بگذاریم تا بتوانیم این اقدام را انجام دهیم. ضرورت دارد که مدارس به صورت منطقی و معقولانه بازگشایی شوند و به گونه‌ای پیش رویم که هم بچه ها بتوانند از مدارس استفاده کنند و هم باعث انتقال زنجیره بیماری نشوند.

موافقت نیم‌بند و مخالفت کامل با بازگشایی مدارس

از مجموعه نظراتی که این‌ روزها از مقامات وزارت بهداشت دارای مسئولیت در ستاد ملی کرونا در رسانه‌ها منتشر می‌شود این‌طور بر می‌آید که آنها با بازگشایی مدارس چندان موافق نیستند و اگر این تصمیم قرار باشد در آبان‌ماه شکل سراسری و به یکباره به خود بگیرند همین موافقت نیم‌بند هم تبدیل به مخالفت می‌شود. به این شرایط باید همراهی نکردن مدیران و اولیای مدرسه‌ها را هم باید افزود که خیلی با تصمیم مقامات ارشد وزارت آموزش و پرورش همراه نشده‌اند و گزارش‌ها نشان می‌دهد شرایط بازگشایی مدارس و رعایت ۲۸ شاخص دستورالعمل‌های بهداشتی مرتبط با آموزش حضوری در مدرسه را به بازرسان اعلام نکرده‌اند.

اما از اظهارات چند وقت اخیر سخنگوی وزارت آموزش و پرورش در رسانه‌های مختلف همچون صداوسیما و خبرگزاری‌‌های اصلی کشور می‌شود این‌طور فهمید که اراده اصلی این مجموعه بازگشایی سراسری در آبان‌ماه است و هدف‌گذاری اصلی اعلام خبر بازگشایی مدارس است.

علیرضا کاظمی،سرپرست وزارت آموزش وپرورش هم می گوید  از ۱۵ آبان تا اول آذرماه مدارس با رعایت فاصله‌های اجتماعی بازگشایی می‌شوند. روند بازگشایی مدارس با توجه به پوشش جمعیتی، اجرای واکسیناسیون و رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی با ارزیابی، از اول آبان ماه آغاز و تا پایان آبان تمامی مدارس (پس از ارزیابی و صدور مجوز) حضوری می‌شوند.

جامعه آماده بازگشایی نیست

با توجه به نکاتی که از خلال اظهارات مقامات مسئول مشخص شد و به آن اشاره شد، تذکر چند موضوع لازم است.

۱_ حتی به فرض اینکه در همه مدارس ۲۸ شاخص اعلام شده دستورالعمل‌ها بهداشتی برای بازگشایی مدارس رعایت شده باشد هنوز فضای جامعه برای بازگشایی آماده به نظر نمی‌آید و نگرانی از فرارسیدن پیک ششم کرونا زیاد است.

۲_مردم صدای واحد که خیال‌شان را برای بازگشایی مدارس راحت کند از سوی مسئولان نمی‌شنوند.

۳_ در چنین شرایطی به‌نظر می‌رسد بهتر است به مقامات وزارت آموزش و پرورش و دولت توصیه شود احتیاط لازم را در نظر بگیرند.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید