باران و برف در ۱۹ استان/ هشدار خسارت به محصولات کشاورزی

0
380

به گزارش تسنیم، بر اساس تحلیل نقشه‌های همدیدی و‌ آینده‌نگری سازمان هواشناسی امروز سامانه بارشی از مرزهای غربی وارد کشور می‌شود و فعالیت آن در برخی مناطق شمال غرب، غرب، جنوب غرب، مرکز، دامنه‌های زاگرس مرکزی، غرب سواحل دریای خزر و دامنه‌ البرز مرکزی در استان‌های قزوین، البرز و تهران است.

شدت بارش در این مدت برای استان‌های کردستان، لرستان، ایلام، شمال خوزستان، همدان، قزوین، زنجان، جنوب غرب اصفهان و شرق کهگیلویه و بویراحمد است.

فردا شنبه ۸ آبان‌ماه ۱۴۰۰ فعالیت سامانه بارشی علاوه بر مناطق ذکر شده با شدت کمتری در ارتفاعات استان‌های گلستان، سمنان، خراسان شمالی و خراسان رضوی است و شدت بارش در این روز برای آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل، کرمانشاه، لرستان، همدان، مرکزی، ایلام، خوزستان، ارتفاعات جنوب غرب اصفهان و شرق کهگیلویه و بویراحمد است.

بر اساس اعلام سازمان هواشناسی روز یکشنبه آینده گستره بارش‌ها در شمال غرب، برخی مناطق غرب، غرب سواحل دریای خزر و دامنه‌های جنوبی البرز است.

دوشنبه از شدت بار‌ها کاسته شده و طی این روز و روز سه شنبه گستره فعالیت سامانه بارشی برای شمال غرب، غرب و ارتفاعات البرز مرکزی است.

پیامد ورود سامانه بارشی به کشور بارش باران، رگبار، رعدوبرق، وزش باد شدید موقتی، گردوخاک و در ارتفاعات بارش برف است.

توصیف سامانه: فعالیت سامانه بارشی و رگبار باران با رعد و برق و وزش باد شدید موقتی

زمان شروع: اوایل وقت جمعه ۱۴۰۰/۰۸/۰۷

زمان پایان: اواخر وقت یک‌شنبه ۱۴۰۰/۰۸/۰۹

نوع مخاطره: رعد و برق و رگبار باران و وزش باد شدید موقتی

منطقه اثر:

جمعه ۱۴۰۰/۰۸/۰۷ : آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، کردستان، کرمانشاه، ایلام، شمال خوزستان، لرستان، شمال چهارمحال و بختیاری، همدان، مرکزی، زنجان، قزوین.

شنبه ۱۴۰۰/۰۸/۰۸ : آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، کردستان، کرمانشاه، ایلام، لرستان، شمال خوزستان، شمال چهارمحال و بختیاری، زنجان، قزوین، البرز، تهران، همدان، مرکزی.

یکشنبه ۱۴۰۰/۰۸/۰۹ : آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، کردستان، کرمانشاه، زنجان.

اثر مخاطره: خسارت به محصولات کشاورزی و دامها

توصیه:

مزارع و باغات : رعایت اصول فنی و بسته بندی مناسب در برداشت و حمل مزارع پیاز و سیب زمینی در استان آذربایجان شرقی – آماده سازی زمین و کشت کلزا با توجه به فرصت محدود باقیمانده در منطقه طارم – عدم آبیاری مزارع ذرت استان خوزستان – زهکشی و پاکسازی مسیر آب باغات و مزارع با توجه به بارش ها – عدم انجام آبیاری، محلول پاشی و سم پاشی با توجه به وقوع بارش ها – استحکام سازه های باغی در برابر وزش باد شدید – انجام آبیاری در خاک های شور بعد از وقوع باران به منظور آبشویی شوری از محیط ریشه – تسریع در انتقال محصولات برداشت شده به مکان های مسقف.

سالن های پرورش قارچ، گلخانه و انبار : استحکام و ترمیم سقف گلخانه ها در برابر وزش باد – کنترل دما و رطوبت انبارها با توجه به افزایش رطوبت، جهت جلوگیری از خسارت بیماری های قارچی – بسته نگهداشتن دریچه های گلخانه ها در هنگام بارش و باد.

سالن های مرغداری و دامداری : عدم استفاده از آب باران برای دام ها – جلوگیری از نفوذ هوای سرد و روان آب به داخل سالن ها.

استخر های پرورش ماهی : پاک سازی، تنظیم و کنترل دریچه های ورودی و خروجی آب استخرها – جلوگیری از ورود آب گل آلود به استخر ها با توجه به روان آب و احتمال سیلابی شدن رودخانه ها – عدم کوددهی به استخرهای پرورش ماهی گرم آبی و کاهش غذا دهی به میزان نصف نرمال به دلیل ابرناکی – تنظیم دریچه های ورودی و خروجی آب استخرها با توجه به رخداد بارندگی.

عشایر و زنبوردارای : خودداری دامداران و عشایر از عبور در ارتفاعات، توقف در حاشیه رودخانه‏ ها و مسیل‏ ها با توجه به وقوع بارش ها‏ – عایق بندی و محافظت از کندوها در مقابل بارش و وزش باد – عدم چرای دام در مراتع و انتقال دام ها به مکان سرپوشیده در هنگام وقوع بارش.

توصیف سامانه: نفوذ سامانه بارشی

زمان شروع: بعدازظهر جمعه ۱۴۰۰/۰۸/۰۷

زمان پایان: یکشنبه ۱۴۰۰/۰۸/۰۹

نوع مخاطره: بارش باران گاهی رعدوبرق و وزش باد شدید موقتی ، در ارتفاعات و مناطق سردسیر بارش برف.

منطقه اثر:

جمعه ۱۴۰۰/۰۸/۰۷ : ایلام، لرستان، کرمانشاه، کردستان، قزوین، همدان، زنجان، اردبیل، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی و شمال خوزستان.

شنبه ۱۴۰۰/۰۸/۰۸ : آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، گیلان، کردستان، کرمانشاه، ایلام، زنجان، قزوین، البرز، لرستان، مرکزی، همدان، غرب مازندران، شمال خوزستان، شمال چهارمحال و بختیاری، غرب اصفهان، قم، تهران.

یکشنبه ۱۴۰۰/۰۸/۰۹ : آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، زنجان، کردستان، کرمانشاه، قزوین، البرز، تهران.

اثر مخاطره: احتمال بالا آمدن سطح آب رودخانه‌ها، احتمال آبگرفتگی معابر، لغزندگی جاده‌ها بویژه در گذرگاه‌های کوهستانی ، کاهش دید و احتمال تاخیر در پروازها.

توصیه: احتیاط در تردد و توقف حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها، احتیاط در فعالیت‌های کوهنوردی، احتیاط در عبور از جاده‌های کوهستانی و به همراه داشتن تجهیزات زمستانی.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید