امکانات وسیع درخدمت تولید غیرقانونی کتاب/ فروش با بساط‌گستران

0
446

به گزارش ایرنا در روزهای پایانی هفته ای که گذشت، اتحادیه ناشران و کتابفروشان، همراه پلیس امنیت عمومی از کشف و تعطیلی یک واحد تولید کتاب های غیرقانونی در خیابان جمالزاده خبر داد؛ در این مجموعه ۱۵ نفر دستگیر شدند و کارشناسان ارزش کتاب‌ها و تجهیزات کشف‌شده را بیش ۱۰۰ میلیارد ریال برآورده کرده‌اند.

رییس اتحادیه ناشران و کتابفروشان در توضیح کشف و تعطیلی این مجموعه غیرقانونی تولیدکتاب، به خبرنگار ایرنا گفت: پلیس همکاری ویژه ای با ما داشت که جای تشکر دارد. این مجتمع، بسیار عجیب بود، امکانات بسیار وسیعی داشت، کارمندانی در سه شیفت و تمام وقت در آن مشغول بودند و کتاب ها را سفارشی چاپ می کردند.

هومان حسن‌پور، نوع کار این افراد را این گونه شرح داد: از هیچ کتابی دو نسخه منتشر نمی کردند و به تعدادی که سفارش داشتند، کتاب ها را چاپ می کردند و به قیمت روز می فروختند. این کار بسیار جدیدی است که تا کنون نمونه آن در هیچ یک از تولید کنندگان غیرقانونی کتاب دیده نشده است. بیشتر آن ها کتاب ها را به تعداد زیاد چاپ و یک انبار نگهداری می کردند.

وی اضافه کرد: در این مجموعه ۶ یا ۷ دستگاه چاپ وجود داشت و با وجود این که سفارش ها یکی یکی گرفته می شده و بر اساس آن کارها را چاپ می کردند، تعداد زیادی کتاب آماده تحویل داشتند و تعداد زیادی بسته های پستی به طور بسیار مشخص در گوشه ای، جای گرفته بودند و برخی نیز با پیک به دست خریدار می رسید.

حسن پور درباره ارتباط این مجموعه با بساط گستران کتاب، اظهار داشت: رابطه آنها با بساط گستران به اثبات رسیده است. بخشی از سفارش را بساط گستران می گرفتند و کتاب های غیرقانونی این مجموعه را می فروختند، اما این که چگونه این کار را انجام می دادند در دست بررسی است. پلیس در مرحله های بعد روش ارتباط آنها با گروه های قبلی را پیدا خواهد کرد.

وی ادامه داد: مدت زیادی بود که پیگیر این مجموعه بودیم و توانستیم اسناد این کار را پیدا کنیم. چون در شرایط عادی کتابی در این مجموعه نبود و فقط دستگاه های چاپ و سیستم ها دیده می شدند که به تنهایی مشکلی برای استفاده ندارند، با تمهیدات لازم اسنادی به دست آمد که این کشف اتفاق بیفتد.

کشف بیش از ۴۵۰۰ عنوان کتاب غیرقانونی

رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان، با اشاره به کتاب های کشف شده در این مجموعه، اضافه کرد: حدود ۴۵۰۰ جلد کتاب در این مجموعه پیدا شده است که این تعداد برای کسانی که با سفارش قبلی کار را منتشر می کنند، زیاد است. چون عناوین تکراری در آن کم است و این تعداد عنوان که از هر کدام یک نسخه وجود داشته، عجیب و نگران کننده به نظر می رسد. آنها فایل آماده چاپ را در دستگاه داشتند و سفارش را می گرفتند و چاپ دیجیتال می کردند، صحافی و بسته بندی شده و به دست مشتری می رسانند. ۴۵۰۰ کتابی که کشف شده را می توان با ۴۵۰ هزار جلد کتاب معمولی در تیراژ بالا مقایسه کرد.

حسن پور بیان کرد: دسترسی آنها به کاغذ با ناشران متفاوت بوده است. ناشران برای خرید کاغذ باید هدف و مقدار آن را مشخص کنند، اما این افراد کاغذ را دارند و بر اساس سفارش مشتری، کتاب مورد نظر را منتشر می کنند. در حقیقت کتابی که فروخته اند را منتشر می کنند. برای آنها قیمت کاغذ تفاوتی ندارد، سرمایه یا کتاب چاپ شده شان حتی یک روز هم نمی خوابد و قیمت کتاب چاپ شده شان بیات نمی شود. معمولا کاغذ را کم هم می گیرند. هر ناشر برای انتشار کتاب باید بیش از ۱۰ تا ۱۲ بند کاغذ تهیه کند و بعد از انتشار در انتظار فروش رفتن آن باشد تا سرمایه اش برگردد.

اتحادیه ناشران؛ وکیل ناشران ضرردیده 

وی تفاوت این مجموعه با تولید کنندگان قبلی را در رویه کار دانست و افزود: سبک کار آنها متفاوت بوده است، تعداد آثاری که منتشر می شود زیاد است اما یک اثر را به تعداد چاپ نمی کنند و انباری ندارند که نیاز به نگهداری داشته باشند. پیش از این از یک کتاب ۱۰۰ نسخه منتشر می کردند تا فروش برود، این مجموعه شاید بیش از ۱۰۰ نسخه از یک کتاب را بدون انبار کردن و در هر زمان به یک قیمت متفاوت بفروشد.

این ناشر درباره چگونگی دسترسی به فایل کتاب ها، اظهار داشت: این کار مدل های متفاوتی دارد. اسکنرهای قدرتمندی اکنون در بازار هستند که با برش دادن عطف کتاب، به آسانی آن را تصویربرداری می کنند، یک کتاب ۲۰۰ صفحه ای در ۲۰ دقیقه اسکن می شود، با تبدیل به فایل پی دی اف آن را نگهداری می کند و هر زمان نیاز داشته باشد، چاپ می کند.

وی در توضیح این که اتحادیه چگونه متوجه وجود این مجموعه چاپ غیرقانونی شده است، گفت: ناشران وقتی آثار غیرقانونی را پیدا می کنند، به ما شکایت می کنند که این کتاب را در این موقعیت ها دیده شده اند و این دسته از بساط گستران آن را به فروش می رسانند. در اتحادیه دوستانی هستند که موضوع را پیگیری می کنند و به دنبال توزیع کننده آن می گردند، معمولا هم این پیگیری ها نامحسوس اتفاق می افتد و سعی می کنند به چشم نیایند. در این مسیر به  یک مجموعه خاص می رسیم که می بینیم در حال تولید انبوه هستند.

رئیس اتحادیه درباره پیگیری کارهای غیرقانونی این مجموعه چاپ، بیان کرد: درباره کتاب های غیرقانونی، ناشران به عنوان شاکی خصوصی، شکایت می کنند و با یک فرم وکالت به اتحادیه این امکان را می دهند که رسمی پیگیر موضوع شود و در دستگاه قضایی، نماینده همه ناشران ضرر دیده باشد. پیگیری ها، حمایت ها و مسائل راهبردی کلان این مسئله بر عهده اتحادیه است.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید