وام فوری برای کسب و کارها

0
867
وام کسب و کارها

معرفی انواع طرح توجیهی

هر پروژه تولیدی و یا خدماتی که با هدف ارائه یک محصول یا گسترش خدمات راه اندازی می شود، باید بتواند سه عنوان مهم بازار، مالی و فنی را با استفاده از طرح توجیهی پاسخ دهد. 

در طرح گفته شده داده های واقعی، با فرضیات صحیح در کنار هم قرار می گیرد، تا بتواند نهاد های مختلف را برای دادن مجوز و سرمایه گذاران را برای آوردن وارد شدن به مرحله اجرایی طرح اقناع کند. در دو نوع طرح ایجادی و توسعه ای تلاش می شود این سه عنوان مورد بررسی دقیق و کارشناسانه قرار بگیرد 

انواع طرح توجیهی کدامند؟ 

طرح توجیهی ایجادی، طرحی است که در هنگام راه اندازی یک واحد تولیدی یا خدماتی به تعیین منابع و چشم انداز های پیش رو می پردازد. در این طرح هدف تاسیس، نقشه راه و موانع پیش رو مورد بررسی قرار می گیرد. در این راستا می توان از اطلاعات پایه ای که از تجربیات قبلی وجود دارد استفاده کرد، و منابع مالی و انسانی را تعیین نمود، هرچند که در داده هایی که جمع آوری می شود خام بوده و هنوز به مرحله عملیاتی نشدن نرسیده، اما برای راه اندازی یک کسب و کار یا پروژه صنعتی و خدماتی نیاز است. 

طرح توجیهی توسعه ای زمانی مورد استفاده قرار می گیرد، که فعالیت تولیدی یا خدماتی از قبل تاسیس شده و اکنون با توسل به گزارش کارشناسانه به ارزیابی نقاط ضعف و قوت پروژه پرداخته می شود. فرصت ها و خطرات موجود بررسی شده و منابع مالی برای گسترش سطح کیفی خدمات یا اضافه شدن خط تولید جدید تعیین می گردد. همچنین محاسبات یک دوره ی مشخص استخراج می شود، و عملکرد مدیران، بازخورد بازار مورد تحلیل و بررسی قرار می گیرد، تا با این روش به توسعه طرح بپردازند.

انواع طرح توجیهی

به طور مثال در طرح توجیهی صنعتی تحقیقات جامع ای از مکان احداث کارخانه، منابع مالی، تجهیزات و ماشین آلات انجام می گیرد تا درباره راه اندازی طرح صنعتی تصميم گيري شود. 

استارتاپ ها و شرکت های بسیاری وجود دارد که با هدف ارائه خدمات به طرح توجیهی خدماتی نیازمند هستند، و باید قبل از تحمل هزینه ها بازار هدف و میزان عرضه و تقاضا را به درستی مشخص کنند. 

طرح توجیهی گلخانه می تواند به توسعه و بهبود محصولات کشاورزی کمک کند، و واحد های تولیدی را در زمینه بهره وری بیشتر، صرفه جویی، استفاده درست از تکنولوژی راهنمایی کند. 

بررسی جاذبه های طبیعی و انسانی، زمین شناسی، الگوهای جمعیتی، داده های فرهنگی و اجتماعی در طرح توجیهی گردشگری بسیار اهمیت دارد و با توجه به آن می توان راهکارهای عملیاتی و اجرایی ارائه داد. 

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید