چند درصد دانش آموزان تهرانی به مدرسه رفتند؟

0
259

به گزارش ایسنا، صادق ستاری‌فرد در گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه خبر سیما که عصر امروز پخش شد با اشاره به گذشت سه روز از آغاز آموزش‌های حضوری مدارس اظهار کرد: از روز ششم فروردین که ستاد ملی کرونا مصوبه آموزش حضوری مدارس و دانشگاه‌ها را ابلاغ کرد، تلاش کردیم با مشارکت جمعی همکارانمان در استان‌ها نسبت به تهیه بخشنامه نحوه آموزش‌های حضوری اقدام کنیم که طی دو تا سه روز آماده و به استان‌ها ابلاغ شد.

وی افزود: چگونگی آموزش‌ها و مراقبت‌های بهداشتی در این بخشنامه مورد اشاره قرار گرفته و در دسترس مدارس است.

معاون وزیر و سخنگوی وزارت آموزش‌وپرورش با بیان اینکه خوشبختانه موضوع واکسیناسیون که مهم‌ترین بستر آموزش‌های حضوری بود در کشور فراهم شد گفت: بیش از ۹۵ درصد معلمان ما دُز اول، بیش از ۹۰ درصد دز دوم و حدود ۵۱ درصد دز سوم را دریافت کرده‌اند و در جامعه دانش‌آموزان ۱۲ تا ۱۸ سال ۹۲ درصد دز اول و ۸۰ درصد دز دوم واکسن را دریافت کرده‌اند.

ستاری‌فرد ادامه داد: با توجه به تحلیل نتایج ارزشیابی‌های دانش‌آموزان ما شاهد این بودیم که بچه‌ها در همه پایه‌ها و همه دروس دچار افت تحصیلی شده‌اند. با تمهید مقدمات، زمینه بازگشایی فراهم شد و خوشبختانه با استقبال خوب دانش‌آموزان مواجه شدیم و خودمان هم پیش‌بینی نمی‌کردیم که با این حجم از استقبال روبه‌رو شویم که رضایت‌بخش بود.

وی نتایج یک ارزیابی که طی دو روز نخست بازگشایی مدارس انجام شده است را اعلام کرد و گفت: ارزیابی خوبی هم انجام‌شده است. در روز اول بیش از ۴۰۰۰ مدرسه و درمجموع در دو روز اول پس از بازگشایی‌ها بیش از ۱۲ هزار مدرسه بازدید میدانی شدند. رعایت مراقبت‌های بهداشتی و رصد وضعیت آموزش‌ها در بازرسی‌ها مورد توجه بود.

معاون وزیر و سخنگوی وزارت آموزش‌وپرورش ادامه داد: در مجموع ۱۲ هزار و ۵۳۶ مدرسه در هر سه مقطع تحصیلی در ۱۴ و ۱۵ فروردین بازدید شدند. درمجموع دو میلیون و ۳۳۲ هزار دانش‌آموز دراین ۱۲ هزار مدرسه ثبت‌نام‌شده بودند که حدود یک‌میلیون و ۹۵۹ هزار نفرشان در مدرسه حضور داشتند که حدود ۸۴ درصد دانش آموزان را شامل می‌شود و نشان می‌دهد بچه‌ها و خانواده‌های ما احساس نیاز کردند بخصوص که روزهای پایانی سال تحصیلی را پیش‌رو داریم و ارزشیابی از همه کتاب انجام می‌شود و امسال حذفیات کرونایی نداریم.

ستاری‌فرد با بیان اینکه در دوره متوسطه اول و دوم، استقبال از دوره ابتدایی بیشتر بود گفت: ۸۳ درصد ابتدایی‌ها و ۸۶ درصد دبیرستانی‌ها در این دو روز به مدرسه رفته‌اند. بنابراین حدود ۱۶ درصد بچه‌ها غایب بودند که شش درصد به علت بیماری، ۵۸ درصد به علت مسافرت و بازگشت از سفر و ۳۶ درصد هم به علت عدم همراهی بوده است.

وی افزود: آمار حضور دانش آموزان رضایت‌بخش بوده است. مهیاکردن بستر لازم برای حضور دانش‌آموزان ازجمله تهیه اقلام بهداشتی برای مدارس انجام شده است، هرچند هنوز نیاز داریم و کفایت نمی‌کند. تأمین اعتباری انجام و مبالغی با حساب مدارس واریز شد، اما برای ادامه کار نیاز به تأمین اعتبار از سوی سازمان برنامه وجود دارد. برخی نهادها نیز اعلام همکاری کرده‌اند و تقاضا می‌کنیم وزارت بهداشت و ستاد اجرایی همکاری کنند.

معاون وزیر و سخنگوی وزارت آموزش‌وپرورش ادامه داد: مهم‌ترین موضوع، ماسک است که به اذعان کارشناسان بهداشت می‌تواند ۸۰ تا ۸۵ درصد از انتقال بیماری جلوگیری کند. دانش‌آموزان همراه خود ماسک دارند اما مدرسه هم ماسک در اختیار دارد و اگر نیاز شد می‌تواند ماسک جایگزین در اختیار قرار دهد.

ستاری‌فرد با اشاره به استفاده از سامانه “ایران من” به منظور رصد و شناسایی دانش‌آموزان مبتلا و دارای بیماری زمینه‌ای اظهار کرد: همه مدیران مدارس به سامانه دسترسی دارند و هرکدام که علائمی داشته باشند یا در معرض ابتلا باشند و اعضای خانواده‌شان مبتلا شده باشند در این سامانه شناسایی و ثبت می‌شوند. این رصد هم از طریق آزمون پی سی آر و تأیید پزشک و هم از طریق مشاهده مراقبان بهداشت و مدیران امکان پذیر است. دسترسی به سامانه از سوی وزارت بهداشت و آموزش‌وپرورش امکان پذیر است.

وی ادامه داد: حدود ۵۸۰۰ مراقب بهداشت در مدارس داریم. هنوز آمار دقیقی از مبتلایان نداریم اما شش درصد از غایبان، علت را بیماری ذکر کرده بودند. از طرفی خودمراقبتی خود بچه‌ها هم مهم است و سفیران سلامت در کلاس‌های درس داریم که دیگر مراقبتی و خودمراقبتی را از طریق آنها ترویج می‌دهیم.

معاون وزیر و سخنگوی وزارت آموزش‌وپرورش در پاسخ به اینکه بعد از شناسایی مبتلایان چه سازوکاری دارید؟ گفت: پیش‌بینی شده است که اگر تست مثبت بود یا فرد علائم داشت هفت تا ۱۰ روز پس از  بهبود و منفی شدن تست، می‌تواند به مدرسه برگردد و اگر تست منفی بود، اما علامت داشت تا پنج روز در منزل استراحت کند و بعد به مدرسه برگردد.

ستاری‌فرد ادامه داد: در حال پیش‌بینی تمهیداتی برای تداوم آموزش بیماران هستیم که طی یک تا دو روز آینده نهایی می‌شود. اگر آموزش هم حضوری باشد و هم مجازی ممکن است انگیزه حضور دانش آموزان کم شود و از طرفی نیروی انسانی مورد نیازی در اختیار نداریم که هم چهار ساعت در مدرسه باشند و هم چهار ساعت در فضای مجازی که یکی از چالش‌های ماست.

وی همچنین با اشاره به اینکه یکی از مهم‌ترین مسائل ما بخصوص در کلان‌شهرها و تهران سرویس مدارس است گفت: ۸۴ درصد دانش آموزان ما به مدرسه رفته‌اند که این نسبت برای تهران، ۷۵ درصد بوده است و یکی از مطالبات جدی خانواده‌ها تسهیل در تردد است. تلاش کرده‌ایم با همکاری سازمان شهرداری‌ها و وزارت کشور نسبت به تأمین ناوگان تردد دانش آموزان اقدامات لازم را انجام دهیم که در بخشی از مدارس انجام شده است و دارد به سمت تسهیلگری پیش می‌رود.

معاون وزیر و سخنگوی وزارت آموزش‌وپرورش افزود: پروتکل‌هایی برای رعایت بهداشت از سوی رانندگان ابلاغ و حتی تعیین هزینه هم انجام شده است و پیش‌بینی کردیم جهت مراعات حال خانواده‌ها، سهم مدارس از سرویس ایاب‌وذهاب صفر شود و ممنوع باشد و فکر می‌کنم تا یکی دو روز آینده  موضوع سرویس برای همه مدارس مرتفع شود. جهت مراعات حال دانش‌آموز هم از حیث سلامتی و هم تربیتی ملاحظاتی داریم اما درصددیم با کمترین چالش سرویس ایمن را در اختیار قرار دهیم.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید