تغییر مهره‌های مزدور عربستان در یمن چه معنایی دارد؟

0
328

به گزارش الف، بعد از گذشت بیش از دو ماه از کودتای عربستان سعودی علیه «عبد ربه منصور هادی» رئیس جمهور فراری یمن و تشکیل شورای ریاستی، ریاض و ابوظبی تصمیم خود را برای تشکیل کمیته مشترک نظامی و امنیتی جهت متحد کردن شبه‌نظامیان مزدور در استان‌های تحت کنترل شورای مذکور اعلام کردند. با وجود اینکه وظایف سیاسی و اقتصادی شورای ریاستی پیچیده به نظر می‌رسد اما  متحد کردن و بازسازی امنیتی و نظامی شبه نظامیان مذکور بسیار دشوار است؛ به ویژه اینکه نیروهای وابسته به شورای انتقالی جنوب (تحت حمایت امارات) به طور کلی به استقلال و مواضع خود پایبند هستند و ادغام با هر گروه دیگری را رد می‌کنند.
با این وجود به نظر می‌رسد که شورای انتقالی جنوب ظاهرا و تحت فشار ، تشکیل کمیته مشترک نظامی و امنیتی و اتحاد با سایر مزدوران در مناطق تحت سیطره شورای ریاستی را پذیرفته است.  به موازات آن تلاش‌های شورای ریاستی برای ایجاد ائتلاف جدید از مزدوران تحت عنوان «یمن مبارک» ادامه دارد و در حال حاضر شماری از شبه نظامیان در استان‌های جنوبی اطراف عدن را  به این منظور جذب می‌کند.  در شرایطی که هنوز نشانه‌های اختلاف میان ریاض و ابوظبی در جنگ یمن و همچنین سایر پرونده‌ها پیداست علامت سوال‌های متعددی درباره انگیزه تشکیل کمیته مشترک توسط این دو طرف برای ادغام شبه‌نظامیان مزدور خود در یمن، به وجود می‌آید.
ناظران امور معتقدند که ائتلاف متجاوز سعودی- اماراتی در روند ایجاد یک ارتش مشترک از مزدوران وابسته به ریاض و ابوظبی جدی نیست و صرف نظر از درگیری‌هایی که میان مزدوران تحت حمایت دو طرف قرار دارد، تنها به دنبال جلب وفاداری همه این شبه نظامیان است.  این طرح در چارچوب برنامه‌های آمریکا قرار دارد که تاکید کرده عربستان و امارات نباید ارتش منظم و واحدی در یمن داشته باشند که دارای تسلیحات پیشرفته باشد.  بلکه این کشورها باید دارای  یگان‌هایی مشابه واحدهای امنیتی پراکنده در یمن باشند که مستقیما  تحت نظارت خارجی‌ها قرار دارد همانند گروه موسوم به کمربند امنیتی در عدن که  تحت حمایت و نظارت افسران اماراتی است.
طبق ماموریتی که کمیته مشترک نظامی و امنیتی ریاض و ابوظبی برعهده گرفته باید چهار گروه شبه نظامیان مزدور در جنوب یمن که تحت حمایت عربستان و امارات هستند در یک چارچوب واحد ادغام شود و یک رهبری واحد برای آنها تشکیل گردد. با این وجود هنوز تحلیلگران معتقدند که منافع ائتلاف سعودی ایجاب می‌کند که درگیری در استان‌های جنوبی یمن ادامه داشته باشد اما این بار به روشی جدید. به این صورت که همانند چهار سال گذشته که نیروهای وابسته به دولت مستعفی یمن تحت ریاست منصور هادی با نیروهای شورای انتقالی جنوب درگیر بودند، این بار شورای انتقالی جنوب که تمایلی به ادغام  با سایر شبه‌نظامیان ندارد  درگیری‌ها را با شورای ریاستی شعله ور کند.
البته بحث درگیری میان شورای انتقالی جنوب با شورای ریاستی هنوز در حد یک فرضیه بوده و برخی معتقدند که این اتفاق مدتی بعد از تشکیل کمیته نظامی و امنیتی مشترک عربستان و امارات در جنوب یمن رخ خواهد داد. اما نکته مسلم آن است که ائتلاف سعودی بعد از تحمل خسارات سیاسی و مادی و بشری فراوان در جنگ یمن قصد ندارد بدون هیچ دستاوردی از آن خارج گردد و به دنبال تغییر توازن قوا در این کشور است تا دست کم مناطقی را که در جنوب یمن اشغال کرده، از دست ندهد.
با توجه به درگیری‌‌های بین گروه‌های مزدور عربستان و امارات، ترکیب آنها در شورای ریاستی می‌‌تواند بسیار مهم باشد. «رشاد العلیمی» که به عنوان رئیس شورای مذکور انتخاب شده یک مقام دولتی سابق از دوران علی‌عبدالله صالح (رئیس‌جمهور سابق) و در حال حاضر نزدیک به ریاض است. اعضای دیگری نیز به او ملحق شده‌اند از جمله «عیدروس الزبیدی» رئیس شورای انتقالی جنوب (STC)؛ «عبدالله العلیمی» یکی از اعضای حزب اصلاح که به‌عنوان مدیر دفتر هادی خدمت می‌کرد؛ «طارق صالح» برادرزاده رهبر سابق یمن که کنترل نیروها در سواحل دریای سرخ یمن را برعهده دارد. همچنین «فرج البهسانی» فرماندار حضرموت که ریاست نیروهای نخبه حضرمی را بر عهده دارد، «عبدالرحمن ابوزراء» فرمانده تیپ غول‌ها ، «سلطان العراده» والی مأرب و «عثمان مجالی» یکی از رهبران قبیله‌ای از استان صعده است که با ریاض ارتباط دارد.
صرف نظر از اینکه این طرف‌ها تا چه اندازه بتوانند به اتحاد خود پایبند باشند اما تفکر غالب در میان مقامات سعودی آن است که دولت مستعفی منصور هادی به عنوان یک مهره سوخته عامل تشدید اختلافات میان مزدوران بود و در صورتی که حکومت او ادامه پیدا می‌کرد تشکیل یک جبهه واحد علیه جنبش انصارالله در داخل یمن بسیار دشوار می‌شد. 
تحلیلگران بر این باورند که اگر شورای ریاستی بتواند جبهه مزدوران در یمن را علیه دولت صنعا متحد کند فرصت مناسبی برای عربستان جهت سازماندهی نیروهای خود در جنگ فراهم می‌شود. هدف عربستان تحت فشار قرار دادن انصارالله و کشاندن آن پای میز مذاکره و رسیدن به صلح به گونه‌ای است که به جای خواسته‌های ملت یمن، این جنگ با اجرای شروط مورد نظر ریاض پایان یابد.
اما صنعا با اعلام اینکه از نقشه عربستان برای تشکیل این جبهه و نیز سوءاستفاده از توافق آتش بس جهت تجدید قوای ائتلاف متجاوز آگاه است، تاکید کرده که تسلیم فشار و فریبکاری‌های دشمن نشده و تا زمانی که تجاوزات علیه یمنی‌ها ادامه داشته باشد، مبارزه مسلحانه تنها گزینه یمن برای پایان دادن به جنگ خواهد بود.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید