۴۰ درصد فرزندان در غرب خارج از چارچوب ازدواج متولد می‌شوند

0
80


|


۱۴۰۱/۱۰/۲۶ ۰۹:۴۰:۰۰

|

|


انسیه خزعلی، معاونت زنان ریاست جمهوری:

قوانین غرب زن را مثل کالا در اختیار مرد قرار داده


معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهور گفت: طبق آماری که خود غربی ها ارائه داده‌اند ۴۰ درصد فرزندان خارج از چارچوب ازدواج به دنیا آمده و بزرگ می‌شوند. در کشور کلمبیا ۸۰ درصد و در فرانسه ۶۰ درصد است.


۴۰ درصد فرزندان در غرب خارج از چارچوب ازدواج متولد می‌شوند


|


۱۴۰۱/۱۰/۲۶ ۰۹:۴۰:۰۰

 انسیه خزعلی، معاونت زنان ریاست جمهوری در نشست «کرامت زن در دو نگاه؛ مقایسه جایگاه زن در اسلام و غرب» که به صورت آنلاین از شبکه اجتماعی مجازی روبیکا پخش شد، اظهار کرد: گاهی داشته‌ها، هویت و ارزش‌هایمان نادیده گرفته شده و بسیاری اوقات تحقیر می‌شود و یا تلاش می‌شود که این‌ها کوچک جلوه داده شوند. از این رو ما نیاز داریم دچار خودتحقیری‌ها نشویم.

به گزارش ایسنا، وی با بیان اینکه دشمن تلاش می‌کند برخی ارزش‌ها را ضد ارزش و برخی ضدارزش‌ها را ارزش جلوه داده و تحقیر آمیز بودن برخی ارزش‌ها را به خورد جامعه شرقی دهد، ادامه داد: دشمن سعی می‌کند با افراط و تفریط الگویی را برای زن و به ویژه زن شرقی ترسیم کند.

معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهوری، تصریح کرد: اینگونه تصور و ترسیم شده است که زن شرقی زن ایده پردازی نیست، طرحی ندارد، تبعیت پذیر و خانه نشین است. وسیله ای برای آماده کردن زندگی دیگری و فرزندآوری برای دیگری است. از سوی دیگر نیز غرب الگوی دیگری برای زن ترسیم می‌کند و تکلیف‌های دو جانبه‌ای برای زن و مرد تعریف می‌کند که بیشتر برای بهره کشی از جسم زن در قالب مسائل اقتصادی، اجتماعی و…‌ است. اینگونه زن تمتع مرد را داشته و نیازهای جامعه سرمایه داری را تامین می‌کند.

خزعلی در ادامه سخنان خود با اشاره به الگو سوم زن، توضیح داد: این الگو باید بر مبنای اصول دین و بر مبنای آنچه زیر بنا و اصل و شالوده تفکر و تئوری دینی است و نه بر مبنای آنچه سلایق و ذوق ما می‌پسندد، شکل گیرد. این خط قرمزها، اینکه جلو و عقب نرویم و در حدود حرکت کنیم، خیلی مهم است. باید این‌ها را در معنا و مصداق و مفهوم و ساختار پیدا کنیم و نشان دهیم در جایی که منافع تعارض پیدا می‌کنند، تسلیم هستیم.

وی در ادامه با یادآوری سخنانی از رهبری مبنی بر اینکه اسلام هیچ تفاوتی نسبت به زن و مرد قائل نیست، افزود: به فرموده رهبری اسلام هیچ فرقی میان زن و مرد قائل نیست و مسیر شکوفا شدن استعدادهای زن و مرد یکی دیده شده است. قرآن کریم می فرماید فرقی نمی‌کند مرد یا زن باشید، اگر مومن باشید و عمل صالح انجام دهید از حیات طیبه برخوردار خواهید شد و افراد به بهترین وجهی که عمل کرده اند اجر دریافت می‌کنند.

معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهوری با بیان اینکه زن مومن و مرد مومن هرکدام بر دیگری و در قبال هم ولایت و وظیفه‌ای دارند، درباره مساله ولایت اجتماعی زنان عنوان کرد: زن و مرد هر دو باید یکدیگر را امر به معروف کنند. خداوند از دو زن به عنوان الگو برای مؤمنان یاد می‌کند. یکی آسیه که در مقابل زیاده طلبی فرعون ایستاد و دیگری حضرت مریم که در عفاف و پاک دامنی و تسلیم خداوند بودن الگو مؤمنان معرفی شدند. بنابراین این بحث‌های مبنایی مطرح شده در کلام ائمه، باید جای خود را باز کنند. سپس نوع نگرش ما تصحیح شود و در نهایت وارد قالب شوند. قالب‌ها متفاوت است و اینگونه نیست که یکی جنس اول و دیگری جنس دوم باشد، بلکه تفاوت در قالبها است.

خزعلی بیان کرد: رهبری می‌فرمایند که نقش زن در خانه و فرزندان بی‌بدیل است و هیچکس نمی‌تواند این نقش را به جز زن ایفا کند. البته رهبری در جای دیگری می‌فرمایند که گاهی نقش‌های اجتماعی زن بی‌بدیل است و واجب عینی می‌شود. به طوری که اگر ضرورت پیش آید زن حاضر است زندگی و تمام هستی خود را بابت مسئولیت اجتماعی فدا کند و این همان جهادی است که باید انسان تشخیص دهد.

اسلام حامی، مراقب و نگهبان است

وی با اشاره به ضرورت ایجاد بستری برای تامین معیشت، زندگی در محیط پاک و منع خشونت علیه زنان، تاکید کرد: نباید اجازه دهیم زن در معرض خشونت، اهانت و آسیب قرار گیرد. این تفاوت در نگاه اسلامی و غربی وجود دارد. اسلام حامی، مراقب و نگهبان است تا خدشه‌ای به خانه، خانواده و وظایف مهمی که زن بر عهده دارد وارد نشود و این در حالی است که نگاه غربی به بسیاری از این موارد صدمه می‌زند.

معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهوری، معتقد است که حمایت‌هایی که اسلام نسبت به زن دارد را می‌توان به عنوان یک مطالبه از غرب مطرح کرد.

در غرب به نیازهای زن کم توجهی می شود

خزعلی خاطرنشان کرد: رهبری می‌فرمایند که ما در موضع دفاع نیستیم بلکه از غرب مطالبه می کنیم که چرا حرمت زن در غرب شکسته می‌شود؟، چرا قانون آنجا باعث ظلم و تعدی جسمی، کاری، جنسی و روحیه‌ای به زن می‌شود و به نیازهای زن کم توجهی و بی‌توجهی می‌شود؟

وی احساس مسئولیتی که مرد باید در قبال زن داشته باشد را از جمله ویژگی‌های دین اسلام برشمرد و اظهار کرد: برای مثال در اسلام مسئولیت نفقه بر عهده مرد است و مرد وظیفه دارد اگر پیوندی با زن برقرار می‌کند به او مهریه دهد. این در حالی است که در برخی کشورها مهریه از جانب زن پرداخت می‌شود. سال گذشته وزیر یکی از کشورها بیان می‌کرد که اخیرا قانونی وضع کردند تا دیگر زن مجبور نباشد به مرد مهریه دهد. این احساس مسئولیت در اسلام از لحظه ورود به زندگی به دوش مرد است. این امر احساس حمایت، اطمینان و آرامشی را برای زن و نوعی احساس تقبل امور زن را برای مرد ایجاد می‌کند. این موارد را غرب از زنان می گیرد و آنها را محروم می‌کند.

قوانین غرب زن را مثل کالا در اختیار مرد قرار داده است

معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهوری درباره مطالبه گری از غرب در خصوص نوع قوانین آنها، توضیح داد: نوع قوانین و شکستن حریم ها در غرب از دیگر مطالبات ما از غرب است. قوانین غرب زن را مثل کالا در اختیار مرد قرار داده است که بیشترین لطمه آن را زن تحمل می‌کند. هیچ قانونی در ارتباطات زن و مرد نمی‌گذارند و ارتباطات خارج از رابطه زناشویی باعث شده مادران فرزندانی را بزرگ کنند که پدر هیچ مسئولیتی را در قبال آنها بر عهده نمیگیرد.

۴۰ درصد فرزندان در غرب خارج از چارچوب ازدواج به دنیا می آیند

وی تصریح کرد: طبق آماری که خود غربی ها ارائه داده‌اند ۴۰ درصد فرزندان خارج از چارچوب ازدواج به دنیا آمده و بزرگ می‌شوند. در کشور کلمبیا ۸۰ درصد و در فرانسه ۶۰ درصد است. آیا این مطلب جز این است که زن را از نظر روحی و جسمی تحت فشار قرار می‌ دهد و بچه‌های تک والدی تا آخر عمر باید با مادر زندگی کنند؟. اخیرا از همسر یکی از رئیس جمهوری‌ها در دیدار اخیر سوال کردم که بزرگترین مشکل شما در ارتباط با زنان چیست؟، پاسخ داد فرزند دار شدن دختران در سن پایین است که مجبور هستند این فرزندان تنهایی بزرگ کنند. پرسیدم شما چه راهکاری برایشان دارید؟ و گفت تنها راهکارمان این است که به این دختران شغل دهیم و به آنها آموزش دهیم که چطور فرزندان خود را بزرگ کنند. آیا این ظلم به زنان و این بچه ها نیست؟

خزعلی معتقد است که بسیاری از قوانین مورد تاکید اسلام که بر عهده مرد گذاشته شده در جهت حفظ حریم زن است.

بسیاری از آسیب‌ها در غرب به دلیل بی‌بند و باری، ولنگاری و نبود ضابطه در حال گسترش است

معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهوری تاکید کرد: بسیاری از آسیب‌ها در غرب به دلیل بی‌بند و باری، ولنگاری و نبود ضابطه که باعث شده زن را موجودی مقدس نبینند گسترش پیدا کرده است. برای مثال آسیب خودکشی در کشورهای غربی به شدت رو به گسترش است. زن در بسیاری از عرصه‌ها تنها می‌شود. از سوی دیگر این امر مردان را نیز با خلاء‌های روحی مواجه می‌کند و مردان نیز از آن سکینه‌ای که در منزل به آنها اهدا می‌شد محروم می‌کند. اما آنکه شرایط جسمی ضعیف‌تری داری با فشار بیشتری مواجه است.

قوانینی مثل خانواده‌های هم‌جنس بیش از همه به زن صدمه میزند

وی در بخش دیگر سخنان خود گفت: خیلی از قوانینی مثل خانواده‌های هم‌جنس که در غرب رواج پیدا می کند و تبلیغ می شود و تلاش می کنند در کشورهای شرقی آن را بیاورند، قانونی کنند و با فشار و تهدید و گذاشتن شروطی در قرارداد ها و ارتباطات کشورها آن را بیاورند؛ بیش از آنکه به مردان، به فطرت، اساس خلقت و نسل آینده صدمه زند؛ به زن صدمه می‌زند.

خزعلی با تاکید بر اهمیت به رسمیت شناختن حقوق زن، خاطر نشان کرد: گاهی حقوق زن را نمی‌بینیم و گاهی تعارض منافع اجازه نمی‌دهد ببینیم. باید در مطالبه گری‌هایمان اینها را مطرح کنیم.

معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهوری با اشاره به دیدار اخیر جمعی از زنان با رهبر انقلاب به مناسب روز زن و تاکیدات مقام معظم رهبری در خصوص جلوگیری از ظلم به زنان، یادآور شد: مشغولیت ذهنی و دغدغه فکری رهبری ظلمی که ممکن است در خانه به زنان شود بود. معتقد اند باید در قانون جلوگیری از ظلمی که به زنان به واسطه قدرتمندی مرد وارد می‌شود، دیده شود. رهبری ضرورت می‌بینند که اگر بخشی از دین گفته شده بخش‌های دیگر مورد غفلت نباشد.

باید فکر زن آزاد باشد و دل‌مشغولی نداشته باشد تا بتواند با آرامش و اطمینان بچه‌ها را تربیت کند

وی در بخش دیگر سخنان خود به تبیین نگاه «کریمانه» اسلام نسبت به زنان پرداخت و افزود: اسلام مسئولیت هزینه‌ها را بر دوش مرد می‌گذارد چراکه وظیفه مهمی زن بر دوش دارد که همان تربیت نسل و تداوم نسل و خلقت است. این وظیفه بسیار مهمی است و باید فکر زن آزاد باشد و دل‌مشغولی نداشته باشد تا بتواند با آرامش و اطمینان بچه‌ها را تربیت کند. از سوی دیگر اسلام برای فعالیت زن احترام قائل است‌. در اسلام حتی اگر فرزند را شیر می‌دهی می‌توانی برای این کار طلب هزینه کنی تا احساس نشود زن مورد بردگی قرار گرفته است.

خزعلی در بخش دیگر سخنان خود با بیان اینکه شاید ما ارزش و تکریم لازم را در خصوص خانه‌داری زن نداشته‌ایم، تاکید کرد: شاید همانند الگو سوم زن باید الگو مشابهی برای مردان در راستای تکریم و قدردانی از زنان مطرح شود. رهبری بر این امر تاکید دارند که مردان قدردان زنان باشند. این‌ها را ما از غرب که زن و مرد را یکسان می‌بیند مطالبه داریم‌.

تساوی زن و مرد به ضرر زن است

معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهوری، یادآور شد: در نشست سال قبل سازمان ملل، مدیر اجرایی بخش زنان پرسشی را مطرح کرد که چرا شما برابری زن و مرد را نمی‌پذیرید؟ در پاسخ گفتم که تساوی به ضرر زن است و ما قبول نداریم‌. اما عدالت را می‌پذیریم. تساوی یعنی زن و مرد در هزینه‌ها مشارکت داشته باشند و به طور یکسان بار و فشار زندگی را تحمل کنند درحالی که این تساوی در جسم آنها وجود ندارد و از این رو تساوی به ضرر زن است، اما عدالت، تقسیم کار، تقسیم مسئولیت و قرار دادن زن و مرد در جایگاه خود کمک کننده است.

وی با تاکید بر اینکه ما در مقایسه زن و مرد معتقد به عدالت جنسیتی و نه برابری جنسیتی هستیم، در پایان سخنان خود تصریح کرد: با توجه به تکالیف و مسئولیت‌ها باید حقوقی برای زن و مرد در نظر گرفته شود. باید به عدالت در برخی مراکز به صورت جدی توجه شود. لازم است در بسیاری از مراکز تصمیم گیری از زنان استفاده شود. رهبری دو بار بر روی این امر تاکید کردند که برای آن چاره اندیشی شود. در همین راستا دولت سیزدهم زنان را در بسیاری از شوراهای عالی منصوب کرده است.



منبع

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید