وزیر بهداشت از کمبود بودجه ۳۶ هزار میلیارد تومانی تامین دارو در سال آینده خبر داد

0
94


پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

صداوسیما: وزیر بهداشت گفت: بودجه تأمین دارو و تجهیزات در لایحه بودجه ۱۴۰۲ کافی نیست و این وزارتخانه حداقل ۱۰۵ هزار میلیارد تومان نیاز دارد.

بهرام عین اللهی گفت که برای تأمین دارو و تجهیزات ۶۹ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده است.

دیروز یک عضو کمیسیون بهداشت و درمان بودجه مجلس هم از بودجه کمی که به عنوان یارانه دارو در نظر گرفته شده، ابراز نگرانی کرده؛ به گفته سید جلیل میرمحمدی، بودجه مورد نیاز طرح دارویار ۹۰ تا ۱۱۰ هزار میلیارد تومان است.

آقای میرمحمدی گفت که بر اساس قانون، ۱۰ درصد بودجه هدفمندی یارانه‌ها باید در اختیار حوزه سلامت قرار بگیرد و بخشی از آن، برای تأمین هزینه‌های درمان و دارو‌های بیماران صعب‌العلاج و خاص است؛ «اما در لایحه بودجه امسال عنوانش تغییر کرده و ظاهرا این ۱۰ درصد هم برای یارانه دارو در نظر گرفته شده است.»

عضو هیئت مدیره اتحادیه صاحبان صنایع دارو‌های انسانی هم گفته از ۱۵ هزار میلیارد تومان تسهیلات وعده داده شده به صنعت داروسازی کشور، حدود ۴ هزار میلیارد تومان آن محقق شده. به گفته مرتضی خیرآبادی، علت این اتفاق تبدیل ارز دولتی طرح دارویار به ارز نیمایی است.

آقای خیرآبادی گفت: پارسال یک میلیارد دلار ارز دولتی برای تأمین دارو پرداخت شد، اما از زمان اجرای طرح دارویار و با تبدیل ارز دولتی صنعت دارو به ارز نیمایی، ارزش این یک میلیارد دلار به ۳۰ هزار میلیارد تومان رسیده است.

او همچنین خواستار پرداخت تسهیلات به صنعت دارو شد تا کشور در دو ماه آینده با کمبود دارو مواجه نشود.



منبع

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید