نایب رئیس کمیسیون صنایع مجلس: این نوع عرضه خودرو در بورس غیرقانونی است / قیمت خودرو ۶۰ درصد بالاتر از قیمت کارخانه است

0
76


پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

باشگاه خبرنگاران: علی جدی نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در خصوص عرضه خودرو در بورس توضیحاتی ارائه داد.

 علی جدی با بیان اینکه با این مدل عرضه خودرو در بازار بورس به شدت مخالف هستیم، گفت: در این نوع عرضه به یک باره قیمت خودرو ۴۰ تا ۵۰ درصد و حتی ۶۰ درصد بالاتر از قیمت کارخانه است لذا بر اساس آیین نامه سازمان حمایت در رابطه با تصویب قیمتها، سود بالای هفت تا هشت درصد تخلف است.

وی همچنین با اشاره به اینکه اگر قرار است کالایی در بورس عرضه شود باید بر اساس قانون سود معقولی برای تولیدکننده در نظر گرفته شود، ادامه داد: باید مازاد سود به خزانه واریز و به نفع مردم در حمل و نقل عمومی، نوسازی ناوگان فرسوده و… هزینه شود که در حال حاضر این شیوه عرضه، تولیدکننده خودرو را با ۶۰ و حتی ۸۰ درصد سود روبه رو کرده و سود حاصل به نفع تولیدکننده مصادره می‌شود و مردم هم متضرر شده و هیچ نفعی هم برای کشور ندارد.

نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی افزود: تولیدکننده تا دیروز یک خودرو را ۸۰۰ میلیون تومان به فروش می‌رساند و در حال حاضر برخی مواقع همان خودرو را تا دو میلیارد تومان در بورس عرضه می‌کند این اختلاف قیمت بر اساس چه قانونی است، کجای قانون گفته شده که یک تولیدکننده باید این همه نفع ببرد.

جدی همچنین بیان کرد که پیشنهاد این بود با توجه به قیمت تمام شده تولید یک سود منطقی هم بر اساس قوانین و آیین نامه‌های سازمان حمایت از مصرف کننده برای تولیدکننده در نظر گرفته شود و مابقی سود حاصله از اختلاف قیمت عرضه در بورس در خزانه قرار گیرد نه اینکه در حال حاضر که خودرو انحصاری است و هیچ رقابتی برای آن تعریف نشده و تعداد تولید هم کمتر از مورد نیاز است، قیمت بالاهم بفروشیم این خودش چرخه معیوبی است که عملنا کاهش تولید افزایش سود را به دنبال دارد.

نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی خواستار ورود اساسی دولت به این موضوع شد و ادامه داد: عرضه خودرو به این شیوه در بورس خلاف قوانین است و دولت باید به این موضوع ورود کرده البته سازمان بازرسی هم این موضوع را دنبال می‌کند.

وی در پایان گفت: سودی که هم اکنون نصیب تولیدکننده می‌شود بدون حساب و کتاب هست آنهم برای مجموعه‌ای که نه خودرو با کیفیت تولید می‌کند و نه عرضه مناسب، سود برای زمانی است که عرضه بالاتر از تقاضا بوده و رقابت وجود داشته باشد.



منبع

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید