اظهارات امیرعبداللهیان درباره خروج از ان‌پی‌تی تنش‌زایی کاذب بود

0
87


|


۱۴۰۱/۱۱/۰۳ ۱۷:۰۰:۳۲

|

|


حشمت‌الله فلاحت پیشه، رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس دهم:

طرح مجلس شورای اسلامی در مقابل قطعنامه پارلمان اروپا «یک واکنش بیانیه ای» بود


رییس پیشین کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت:وزیر خارجه ایران در حالی که وظیفه تنش زدایی دارد، برای نخستین بار به عنوان یک دیپلمات از احتمال خروج ایران از ان پی تی صحبت می کند. وقتی تنش کاذبی شکل می گیرد وظیفه مسئولان آن است که آن را تعدیل کنند.




اظهارات امیرعبداللهیان درباره خروج از ان‌پی‌تی تنش‌زایی کاذب بود


|


۱۴۰۱/۱۱/۰۳ ۱۷:۰۰:۳۲

حشمت الله فلاحت پیشه ، رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس دهم درباره افزایش تنش ها میان ایران و اروپا گفت: ایران و اروپا در مسیر گسترش بحران قرار دارند. در واقع مثلث ایران‌هراسی آمریکا، ارتجاع عرب و رژیم صهیونیستی تبدیل به مربع ایران هراسی آمریکا، ارتجاع عرب، رژیم صهیونیستی و اتحادیه اروپا شده است.

به گزارش نامه نیوز، مهم‌ترین بخش‌های این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید:

  •  زمانی مثلث ایران هراسی در حوزه دیپلماسی با منع عدم پذیرش اروپایی ها مواجه بود چون آنها تهدیدی را از جانب ایران حس نمی کردند و می دانستند ایران حساسیت آنها را نسبت به خطوط قرمز امنیتی شان درنظر می گیرد. اتفاقی که در سال ۲۰۰۱ افتاد؛ وقتی بوش ایران را محور شرارت نامید، ایران بلافاصله پروژه شهاب۴ با برد بالای ۲ هزار کیلومتر را به حالت تعلیق درآورد و با این یک علامت سبز به اروپا داد که تهران برای تداوم مناسباتش با کشورهای اروپایی، خط قرمز آنها را مدنظر قرار می دهد.
  • روابط ایران و اروپا ادامه پیدا کرد تا جنگ روسیه و اوکراین شروع شد. از آن تاریخ به بعد موضوع پهپادهای ایران به شکلی کاذب برجسته شد که از روس ها تا آمریکایی ها در این اتفاق نقش داشتند. در واقع پهپادهای ادعایی در بدترین نوع جنگ مثل حمله به مناطق غیرنظامی و نیروگاه ها به کارگرفته شد، همین امر باعث شد اروپایی ها ترس و لرز جنگ را احساس کنند و حداقل در افکارعمومی این بحث مطرح شد که ایران تهدیدی برای آنهاست.
  •  وقتی یک فرایند کاذبی شکل گرفت، در درجه اول وظیفه ذاتی دستگاه های مربوطه در ایران این است که این روند کاذب را متوقف کنند، نه اینکه در این کمین گاه فرو بروند. اخیرا فردی تحت عنوان کارشناس در قالب گفتگوی رسانه ای اعلام کرد « اگر سپاه در فهرست تروریستی قرار بگیرد، پهپادهای ایرانی اروپا را تهدید خواهند کرد» این مصداق بارز افتادن در همان کمین‌گاه است.
  • وزیر خارجه ایران در حالی که وظیفه تنش زدایی دارد، برای نخستین بار به عنوان یک دیپلمات از احتمال خروج ایران از ان پی تی صحبت می کند. وقتی تنش کاذبی شکل می گیرد وظیفه مسئولان آن است که آن را تعدیل کنند. اقدامی که مجلس شورای اسلامی در مقابل قطعنامه پارلمان اروپا انجام داد، یک واکنش بیانیه ای است.
  • وقتی شورای اروپا در موضوع قطعنامه پارلمان اروپا مصوبه داشته باشد، آن وقت موضوع تبدیل به یک سیاست گذاری کلان می شود و اعضا موظف به اجرای این سیاست کلان در حوزه ملی خودشان هستند. در آن شرایط به طور طبیعی علاوه بر مجلس شورای اسلامی، در دولت نیز سازوکارهایی شکل خواهد گرفت و نظامیان اروپایی نیز از نگاه ایران تروریست شناخته می شوند.
  • تا وقتی که امکان تنش زدایی وجود دارد، نباید در دام تنش های کاذب افتاد. مصادیق عملی این دام براساس یک سناریو شکل گرفته است که شاید با سیاست ایران در اوکراین نیز متفاوت باشد.



منبع

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید