یادداشت: چلسی ، پروژه‌ای برای فردا

0
78



کد خبر : ۱۸۶۶۲۷۰ |
۰۳ بهمن ۱۴۰۱ ساعت ۰۳:۰۰ |
۱٫۱K بازدید |

۰
دیدگاه


مالک متمول چلسی در صدد ساختن یک تیم رویایی و قدرتمند برای چند سال آینده است

یادداشت: چلسی ، پروژه‌ای برای فردا

به گزارش ورزش سه، این روزها که فوتبال در لیگ‌های سراسر دنیا در حال برگزاری است، لیگ جزیره با جذب سرمایه‌گذاران بسیار مشهور و نامدار و همچنین نوابغ مربیگری مثل گواردیولا و کلوپ و ادی هاو و غیره و همچنین بازیکنان سطح یک دنیا به یکی از گران‌ترین لیگ‌ها و البته جذابترین لیگ‌های سراسر دنیا تبدیل شده است. تاثیر مالکان پولدار بر موفقیت تیم‌ها در سال‌های اخیر به‌نحو چشمگیری مشخص بوده است. نمونه بارز آن منچستر سیتی که با مالکان متمول حوزه خلیج فارس موفق شده ۴ قهرمانی از ۵ قهرمانی اخیر لیگ جزیره را کسب کند. یا اخیراً تیم نیوکسل که با مالکان عرب حوزه خلیج فارس به‌شدت متحول شده و به نیمه بالای جدول رسیده و کاندیدای دریافت مجوز لیگ قهرمانان است. این در حالی است که فصل گذشته رقابت سختی برای ماندن و سقوط نکردن داشت . 
ورود پول‌های کلان از سرتاسر دنیا باعث جذب نخبه‌های مربیگری و فوتبالیست‌های باکیفیت شده و پریمیر لیگ را با اختلاف زیادی به بهترین لیگ دنیا تبدیل کرده است. تاثیر این سرمایه‌ها در روند موفقیت تا حدی است که لیورپول به دلیل مشکلات مالی امسال تقریباً شانسی برای گرفتن سهمیه لیگ قهرمانان ندارد. تا جایی که در اکثر مواقع، یورگن کلوپ در مصاحبه‌های خود به این مورد اشاره کرده است. 
با شروع درگیری اکراین و روسیه و بعد از اینکه رومن آبراموویچ، مالک روسی باشگاه چلسی، به دلیل روابطش با ولادیمیر پوتین توسط دولت بریتانیا تحریم شد، برای اینکه باشگاه چلسی بتواند به فعالیت خود ادامه دهد، چاره‌ای جز انتقال مالکیت نداشت. به همین دلیل پروژه فروش چلسی که با پنج قهرمانی در لیگ برتر و دو قهرمانی در لیگ قهرمانان اروپا یکی از محبوب‌ترین تیم‌های فوتبال در اروپا بود، کلید خورد. 
درنهایت تاد بولی (Todd Boehly)، در تاریخ ۶ می ۲۰۲۲  موفق به  خرید چلسی، این باشگاه آبی‌پوش لندنی، شد. تاد بولی بازرگان و سرمایه‌گذار موفق  آمریکایی، که خودش هم  دارای پیشینه ورزشی است و مالک تیم بیسبال لس‌آنجلس داجرز و همچنین مالک غول‌های بسکتبال لس‌آنجلس لیکرز و لباس تیم بسکتبال زنان لس‌آنجلس اسپارکس است. او همچنین مؤسس شرکت هلدینگ صنایع الدریج (Eldridge Industries) با علایق در املاک، فناوری، بیمه عمر و صنایع غذایی است. در کنار همه این‌ها، بولی مالک شرکت ورزش‌های فانتزی DraftKings و لباس ورزش الکترونیکی Cloud9 است.
از زمان پیوستن به چلسی، شروع به خریدهای بسیار زیاد با هزینه‌های سرسام‌آوری کرده است. در گام اول توماس توخل را اخراج و گراهام پاتر را جایگزین او کردند. سپس اقدام به خریدهای متعددی کرد و تا به حال بازیکنانی مثل فوفانو، کوکورلا، استرلینگ، بادیاشرلی، کولیبالی، چوکوئه مکا، سانتوس، اوبامیانگ، دارتو فوفانا، ژائو فیلیکس، اسلولینا و دنیز زکریا را به تیم اضافه کرده است. اخیراً هم در یک هایجک از آرسنال موفق شدند مودریک اکراینی را با مبلغ ۸۸ میلیون پوند در خدمت بگیرند.  این خریدها با مبالغ بسیار بالایی انجام شده که چیزی بالغ بر بیش از ۴۰۰ میلیون پوند هزینه داشته است.  
حجم این هزینه به‌حدی زیاد است که مجموع هزینه‌ای که تیم‌های حاضر در سه لیگ بوندس لیگا، لیگ یک فرانسه و سری A در مارکت زمستانی داشتند، ۱۱۲ میلیون پوند کمتر از هزینه نقل و انتقالاتی باشگاه چلسی است که ۱۷۲ میلیون (نصف رقم ثبت شده برای لیگ برتر) برای خرید بازیکن خرج کرده است. 
نکته دیگری که در این خریدها، توجه زیادی را به خودش جلب می‌کند، مدت زمان قراردادهاست که معمولاً طولانی‌مدت هستند. 
اما پشت پرده این هزینه ها چیست و تاد بولی به دنبال چیست ؟ با توجه به اینکه فوتبال به یک صنعت تجاری صرف تبدیل شده‌، درصورت عدم سرمایه‌گذاری لازم، دیگر تضمینی برای موفقیت تیم‌ها نیست، این مالک متمول درصدد ساختن یک تیم رویایی و قدرتمند برای چند سال آینده است. درواقع پروژه او برای آینده تعریف شده است و قصد دارد برای چند سال در لیگ جزیره و اروپا حکمرانی کند. او این هزینه‌ها را انجام داده که بتواند با رقیبان قدرتمندی مثل منچستر سیتی همیشه‌مدعی، منچستر یونایتد احیاشده، نیوکاسل متحول‌شده و حتی لیورپول که در حال حاضر دچار افت شده است، رقابت خوبی داشته باشد. 
به‌نظر شما پروژه جدید چلسی تا چه حدی موفق بوده و آیا در سال‌های آینده باید منتظر قهرمانی‌های این تیم در لیگ جزیره و اروپا باشیم؟ 
بهرام حیدری رامشه



منبع

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید