از عراق با کوله‌پشتی دلار و ارز وارد کشور می‌کنند!

0
65


|


۱۴۰۱/۱۱/۰۵ ۰۷:۰۵:۰۰

|

|





ده‌ها قاچاقچی، دلار را از بازارهای ارز بغداد می خرند و از طریق کوله پشتی مدرسه ای آن را منتقل می کنند، سپس آن ها را با قرار دادن در خودروهای دودیفرانسیل به مرز بصره می برند.




از عراق با کوله‌پشتی دلار و ارز وارد کشور می‌کنند!


|


۱۴۰۱/۱۱/۰۵ ۰۷:۰۵:۰۰

نخست وزیر عراق تحت فشار واشنگتن برای جلوگیری از جریان انتقال دلار به ایران، نیروهای ویژه مبارزه با تروریسم را برای مبارزه با فروشندگان ارز که دلار را به جمهوری اسلامی قاچاق می کنند، اعزام کرد.

به گزارش انتخاب و به نقل از رویتزر، انک مرکزی آمریکا در ماه نوامبر کنترل‌های شدیدتری را بر معاملات بین المللی دلار توسط بانک های تجاری عراق اعمال کرد. این اقدام به منظور توقف انتقال دلار به ایران و اعمال فشار بیشتر همراه با تحریم‌های آمریکا بر سر برنامه هسته‌ای تهران انجام شد و تهران را در تامین دلار با مشکل مواجه کرد.

تهران برای تثبیت اقتصاد خود به دلار نیاز دارد، زیرا تحریم های آمریکا از سال ۲۰۱۸ و خروج ناگهانی آمریکا از برجام، بسیار تشدید شد. ریال ایران از ۱۶ سپتامبر، حدود ۳۰ درصد ارزش خود را از دست داده است. برای سال‌ها، ایران از شرکت‌های کاغذی از عراق تا ترکیه برای به دست آوردن دلارهای مورد نیاز خود برای معاملات بین‌المللی و تامین مالی نمایندگان خود در سراسر خاورمیانه استفاده کرده است.

دو مشاور بانک‌های خصوصی عراق که به‌طور منظم در جلسات بانک مرکزی شرکت می‌کنند و نخواستند نامشان فاش شود، گفتند که ایران حدود ۱۰۰ میلیون دلار در ماه از تاجران عراقی دریافت می‌کند.

یک سرهنگ پلیس مرزی عراق مستقر در گذرگاه شلمچه در نزدیکی جنوب می‌گوید ده‌ها قاچاقچی، دلار را از بازارهای ارز بغداد می خرند و از طریق کوله پشتی مدرسه ای آن را منتقل می کنند، سپس آن ها را با قرار دادن در خودروهای دودیفرانسیل به مرز بصره می برند.

بر اساس محدودیت‌های جدید، بانک‌های عراقی باید از یک پلتفرم آنلاین برای اعلام تراکنش‌های خود استفاده کنند و جزئیات مربوط به فرستنده و ذینفعان را فاش کنند. مقامات ایالات متحده می توانند به درخواست های انتقال ارزی مشکوک اعتراض کنند. نبیل المرسومی، استاد اقتصاد در دانشگاه بصره، می‌گوید سیستم جدید سرعت معاملات دلار را کاهش داده است.

 



منبع

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید