اقامتگاه‌های بوم گردی به سبک قدیمی یا واقعا قدیمی؟ واقعیت‌های پنهان!

0
72


پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

لذت از طبیعت با انتخاب یک اقامتگاه بوم گردی

آیا تا کنون تجربه سفر به سبک بوم گردی را داشته‌اید؟ اگر حتی یکبار هم به در اقامتگاه‌های بوم گردی ساکن شده باشید، احتمالاً می‌دانید که منظور از تجربه چند روز زندگی به سبک بومی چیست. اقامتگاه‌های بوم گردی یکی از علاقه‌مندی‌های جدید گردشگران است. افرادی که به زندگی بومی، آداب و رسوم سنتی مردم شهرهای مختلف، طبیعت بکر و چشم‌نواز نواحی گوناگون و مواردی از این قبیل علاقه دارند، معمولاً برای سفرشان یک اقامتگاه بوم گردی خوب را اجاره می‌کنند.

اما نکته‌ای که مورد توجه بسیاری از گردشگران قرار گرفته است، محیط سنتی، قدیمی و متفاوت این اقامتگاه‌ها است. زمانی که شما وارد یک اقامتگاه بوم گردی می‌شوید، خبری از ساختمان‌های بلند و چند طبقه، معماری‌های مدرن و طراحی‌های پیشرفته نیست. شما با یک فضای سنتی و قدیمی روبه‌رو می‌شوید. ممکن است در این مواجهه به یاد روزهای قدیم و خانه دلباز مادربزرگتان بیفتید! اما این موضوع که این اقامتگاه‌ها به سبک قدیمی و سنتی ساخته شده‌اند یا واقعاً در خانه‌های قدیمی دایر شده‌اند بحث جذابی است که در این مقاله به آن پرداخته‌ایم. در نهایت اگر تصمیمتان برای سفر به سبک بوم گردی قطعی شده است می‌توانید وارد سایت جاباما شوید و از بین اقامتگاه‌های موجود در شهر مورد نظرتان، یکی را برای اقامت انتخاب کنید و به طور آنلاین رزرو کنید.

اقامتگاه‌های بوم گردی

انتخاب یک اقامتگاه بوم گردی برای سفر، تجربه متفاوت و لذت‌بخشی را برای شما رقم می‌زند. زیرا برای چند روز از هیاهوی شهر، آلودگی هوا، ساختمان‌های بلند، زندگی مدرن و تمام ناراحتی‌هایی که دارد دور می‌شوید و به آغوش طبیعت پناه می‌برید. برای چند روز می‌توانید شبیه به مردم بومی آن منطقه زندگی کنید و دغدغه‌های خود را به دست باد بسپارید.

اقامتگاه‌های بوم گردی که در شهرهای مختلف ساخته می‌شوند، متناسب با معماری بومی و ویژگی‌های طبیعی همان منطقه ساخته می‌شوند. برای مثال ممکن است یک اقامتگاه بوم گردی در شمال ایران سقف شیروانی داشته باشد و اقامتگاه بوم گردی دیگری در جنوب ایران، استخر روباز داشته باشد. همچنین معماری آن‌ها نیز به سبک سنتی و بومی همان منطقه انجام می‌شود. طوری که فکر می‌کنید در خانه یکی از اهالی همان شهر برای چند روز مهمان شده‌اید!

تمام شرایط و جوی که در یک اقامتگاه بوم گردی حاکم است دست به دست هم می‌دهند تا شما لحظات خوب و متفاوتی را تجربه کنید. پرسنل و خدمه این اقامتگاه‌ها عموماً از مردم بومی همان منطقه انتخاب می‌شوند؛ بنابراین با لباس‌هایی سنتی و گویشی جذاب مقابل شما ظاهر می‌شوند و طبق رسم و رسومی که دارند از شما پذیرایی می‌کنند. حتی ممکن است طی چند روز سفرتان فکر کنید با یک ماشین زمان به گذشته سفر کرده‌اید و در یکی از خانه‌های قدیمی آن زمان زندگی می‌کنید.

آیا اقامتگاه‌های بوم گردی واقعاً در خانه‌های قدیمی ساخته شده‌اند؟

طبق توضیحاتی که در قسمت قبل داده شد احتمالاً متوجه سبک و سیاق یک اقامتگاه بوم گردی شده‌اید. اما سؤالی که ممکن است ذهن بسیاری از گردشگران را به خود مشغول کند این است که آیا این اقامتگاه‌ها به سبک قدیمی ساخته می‌شوند یا واقعاً قدیمی هستند؟ برای پاسخ این سؤال باید به موارد مختلفی توجه کنید. اگر دقت کرده باشید اکثر این اقامتگاه‌ها در روستاها ساخته شده‌اند. در واقع محیط اطراف آن‌ها عموماً بافت بومی آن منطقه را دارد و پر از خانه‌های قدیمی است.

تأسیس اقامتگاه‌های بوم گردی در خانه‌های قدیمی

زمانی که یک کارآفرین تصمیم به ساخت یک اقامتگاه بوم گردی می‌گیرد، اولین چیزی که باید در نظر داشته باشد، رفاه و آسایش مسافرانی است که قرار است در آینده در آن‌جا ساکن شوند؛ بنابراین اینکه یک خانه قدیمی پیدا کند و آن را تبدیل به یک اقامتگاه کند فکر چندان پخته‌ای به نظر نمی‌رسد. زیرا به هر حال خانه‌های قدیمی با وجود زیبایی خاصی که دارند، عیب و ایرادهای مخصوص به خود را هم دارند. برای مثال ممکن است لوله‌کشی مطمئنی نداشته باشند.

اما این موضوع به این معنا نیست که سازندگان اقامتگاه‌های بوم گردی یک زمین خالی می‌خرند و شروع به ساخت و ساز می‌کنند. ضمن اینکه در برخی موارد ممکن است این گونه باشد. اما خیلی کم پیش می‌آید. این افراد معمولاً خانه‌های قدیمی بزرگی که در یک روستای خوش آب و هوا است را می‌خرند و سپس آن را به طور کامل بازسازی و تعمیر می‌کنند. تعمیرات و طراحی‌هایی که در این خانه‌های قدیمی انجام می‌شود به شکلی است که اکثر افراد متوجه آن نمی‌شوند و فکر می‌کنند وارد یک خانه نوساز شده‌اند. این روش کار باعث می‌شود تا بافت بومی آن بنا حفظ شود و در عین حال ساختار زیبا و قابل اطمینانی هم داشته باشد. پس اگر برای شما هم سؤال بود که آیا اقامتگاه‌های بوم گردی همان خانه‌های قدیمی هستند که تغییر کاربری داده‌اند، باید بدانید که بله؛ در اکثر مواقع به همین صورت است.

: بازسازی خانه‌های قدیمی برای تأسیس یک اقامتگاه بوم گردی

اقامتگاه بوم گردی به سبک قدیمی یا در خانه‌ای قدیمی؟

در واقع درست‌ترین پاسخ برای این سؤال، گزینه هر دو مورد است. اقامتگاه‌های بوم گردی همان خانه‌های قدیمی هستند که پس از بازسازی و تعمیر، دوباره به سبک قدیمی و سنتی طراحی می‌شوند و در نهایت تغییر کاربری می‌دهند. اینکه شما با اقامت در چنینی مکان‌هایی شبیه به یک فرد محلی زندگی می‌کنید تا حد زیادی به طراحی و معماری آن اقامتگاه بستگی دارد. اگر اقامتگاه انتخابی شما معماری و طراحی مدرنی داشته باشد فرق چندانی با یک هتل چند ستاره نخواهد داشت؛ بنابراین کاملاً طبیعی است که یک سازنده برای تأسیس یک اقامتگاه بوم گردی به سراغ یک خانه قدیمی در یک روستا برود.

در برخی مواقع سازندگان چندین خانه قدیمی که در کنار یکدیگر هستند را خریداری می‌کنند و بعد بازسازی را شروع می‌کنند. حیاط این خانه‌های قدیمی به فضای باز اشتراکی اقامتگاه تبدیل می‌شود و اتاق‌های تو در توی آن‌ها نیز هر کدام به اتاقی مجزا برای مسافران تبدیل می‌شود. بدین ترتیب بافت قدیمی آن خانه حفظ می‌شود و می‌تواند برای مسافران تداعی کننده یک زندگی بومی موقت باشد. حال اگر با دانستن تمام این موارد، قصد دارید تجربه‌ای شیرین از یک سفر بوم گردی داشته باشید، می‌توانید وارد سایت جاباما شوید و شهر مورد نظرتان را انتخاب کنید. در این صورت اقامتگاه‌های موجود در آن شهر به شما نمایش داده می‌شود و شما می‌توانید از بین آن‌ها یک مورد را برای اجاره انتخاب کنید.



منبع

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید