حجاب دستور اسلام و قانون کشوراست

0
71



حجاب دستور اسلام و قانون کشوراست/ حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی، مشکلاتی درست کرد


|


۱۴۰۱/۱۱/۱۲ ۰۱:۳۶:۴۱

سید ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور شامگاه سه‌شنبه در هشتمین گفتگوی زنده تلویزیونی خود با مردم، با تبریک فرارسیدن ایام دهه مبارک فجر و سالروز ورود امام راحل به میهن گفت: شخصیت بنیانگذار جمهوری اسلامی و یاد، سیره و سلوک ایشان همواره برای همه ما الهام‌بخش است.

به گزارش ایلنا، وی با بیان اینکه امام راحل حقیقتا یک شخصیت الهی و انقلابی بود که هویت ملی و دینی مردم ایران را احیا کرد، اظهار داشت: امام خمینی حق بزرگی به گردن همه ما دارد.

رئیس‌جمهور گفتمان امام خمینی (ره) را که امروز در منش رهبر انقلاب اسلامی تداوم یافته است، عدالت‌خواهی، ستیز با فساد، استقلال و آزادی‌خواهی دانست و تصریح کرد: امام راحل همواره به پیشرفت کشور در پرتو عدالت اجتماعی می‌اندیشید.

رئیسی با اشاره به اینکه دولت مردمی نیز گفتمان امام و رهبری مبنی بر پیشرفت کشور در پرتو عدالت اجتماعی را دنبال می‌کند، خاطرنشان کرد: بنده همواره در پاسخ کسانی که از ما پرسیده‌اند، گفتمان دولت شما چیست، گفته‌ام که ما نمی‌خواهیم به بخشی از گفتمان امام و رهبری برش بزنیم، بلکه ما مطیع کلیت گفتمان ایشان مبتنی بر پیشرفت بر محور عدالت اجتماعی هستیم.

وی درباره افزایش قیمت اجناس از جمله مواد غذایی در ماه های اخیر ابراز داشت: معیشت یکی از مسائل محوری و مهم دولت است. در آغاز دولت، ۷۰۰ خانوار به خاطر کرونا داغدار می‌شدند که شرایط متفاوت شد و الان وضعیت صفر درباره تلفات داریم.

رئیس دولت سیزدهم ادامه داد: با کسری بودجه مواجه بودیم که با افزایش درآمد واقعی بدون چاپ پول و استقراض از بانک مرکزی، تلاش کردیم شرایط را تغییر دهیم. نزدیک۶۰ درصد تورم داشتیم که اکنون به۴۰ درصد رسیده است.

رئیسی با بیان اینکه در زمینه کنترل تورم ما با مشکلات جهانی و منطقه‌ای مواجه شدیم، عنوان کرد: در شش ماه اول دولت، کنترل تورم شد. با توجه به الزام قانونی برای عادلانه‌سازی یارانه‌ها و حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی، وضعیت تورمی ناشی از اصلاح اقتصادی، مشکلاتی درست کرد که تلاش شد با پرداخت یارانه‌های دولت این وضعیت تا حدودی جبران شود و ثبات اقتصاددی ایجاد شود.

وی با بیان اینکه تلاش دولت برای حذف فقر مطلق و کاهش فاصله طبقاتی است، یادآور شد: شرایط فعلی برای مردم و دولت قابل قبول نیست. گرانی مواد غذایی دلایلی دارد که شناسایی شده و پیگیری می‌شود.

رئیس‌ قوه مجریه با تاکید بر اینکه در بعضی اقلام ثبات نسبی ایجاد شده، اما برای برخی اقلام این کار نشده است، بیان کرد: بسیاری از اقلام سفره مردم، به قیمت دلار بستگی دارد که نباید اینگونه باشد. در حال تلاشیم این وضعیت تغییر کند و تغییر قیمت دلار روی سفره مردم تاثیری نداشته باشد.

رئیسی افزود: به عنوان مثال  قیمت نهاده‌های دامی که وارداتی است  قیمت آن به دلار ارتباط دارد که این اشکالی در نظام اقتصادی ما است. سیاست دولت این است که قیمت آنچه در سفره مردم است به ثبات برسد که با تغییر قیمت دلار اقلام دچار نوسان نشود.

وی با بیان اینکه قیمت ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی دلار ملاک همه خواهد بود، گفت: ۶۴ درصد افزایش واردات داشته‌ایم و از ارز آن استفاده کرده‌ایم. بیش از ۹۰ درصد کار صادرات و واردات با ارز نیمایی انجام می‌شود که قیمت آن ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی است. اگر کار تجارت همه با همین قیمت انجام شود، ثبات در قیمت‌ها ایجاد می شود.

رییس‌جمهور با بیان اینکه افزایش قیمت‌ها مثلا در گوشت قرمز به خاطر قاچاق کالا به کشورهای همجوار هم هست و بخشی از آن به خاطر عدم عرضه است، اظهار داشت: به خاطر تورم انتظاری، دام نگه داشته می‌شود و دامداران دام خود را برای افزایش قیمت، عرضه نمی‌کنند.

رئیسی با بیان اینکه من روزانه برای ایجاد ثبات در قیمت‌ها را دنبال می کنم، تصریح کرد: برخی نامه می‌نویسند یا پیام می‌دهند که از قیمت‌ها خبر دارید؟ ما قبل از همه از افزایش قیمت‌ها رنج می‌بریم. ما بی‌اطلاع نیستیم و آنچه موجب رنجش مردم مستضعف می‌شود، حتما موجب رنجش ما هم می‌شود.

وی با بیان اینکه در مجلس مصوب شد که کالابرگ اجرا شود، ولی زیرساخت آن فراهم نبود که چند ماه پیش در دولت شکل گرفت، خاطرنشان کرد: مجلس می‌دانست باید زیرساخت آن باید فراهم شود. اگر ارز ۴۲۰۰ هم ادامه می‌یافت، افزایش قیمت‌ها بیشتر رخ می‌داد، ولی با اجرای این سیاست، ثباتی در اقلام سفره مردم ایجاد شد. هر روزی که می‌گذرد برای ایجاد ثبات اقلام سفره مردم دیر می‌شود. ما دنبال ایجاد ثبات در سفره مردم هستیم.

رئیس‌جمهور درباره افزایش قیمت دلار ابراز داشت: این افزایش قیمت دلایل متفاوتی دارد که یک دلیل انتظارات تورمی است. همانطور که اغتشاشات، کسب مردم را دچار مشکل کرد، علائم بدی هم به بازار داد که حتما بر قیمت دلار تاثیر گذاشت. این عامل فقط یک دلیل گرانی است. چطور تا تیر ماه قیمت کنترل شد، اما یکباره قیمت دلار افزایش یافت؟

رئیسی با بیان اینکه به مردم اطمینان می‌دهم ذخایر ارزی خوب و قابل اطمینان داریم و هیچ گونه مسئله نگران‌کننده‌ای نیست چون پول فروش نفت باز می‌گردد، عنوان کرد: کار داد و ستد ما در بازار نیمایی است که صادرات ما به این سامانه می‌آید. بیش از ۹۰ درصد ارز در امور تجاری در بازار نیمایی انجام می‌شود، ولی ارز بازار آزاد گاهی بر این نود و چند درصد سایه می‌اندازد. باید به نحوی اقدام شود که قیمت بازار آزاد مدیریت شود تا به قیمت سامانه نیمایی برسد که در همین راستا اقدامات در حال انجام است.

وی با تاکید بر اینکه بازار آزاد همیشه وجود داشته است ولی ما باید به قیمت بانک مرکزی تاکید کنیم، یادآور شد: همه صادرکنندگان موظفند به زیر نظر بانک مرکزی، تعهدات خود را ایفا کنند. اگر این اتفاق بیفتد، ارز بازار خود را با قیمت بانک مرکزی نزدیک می کند.

رئیس دولت سیزدهم درباره تاثیر درآمد فروش نفت بر وضعیت کشور بیان کرد: روزی که من در اولین جلسه دولت شرکت کردم، دولت من هنوز رای اعتماد نگرفته بود و با کابینه قبلی من جلسه داشتم. آنجا بحث این بود که حقوق مرداد را از کجا تامین کنیم؟ یک روز حقوق و دستمزد و پرداخت یارانه عقب نیفتاده است.

رئیسی با بیان اینکه رتبه‌بندی معلمان پس از یازده سال اجرا شد، گفت: معوقات بازنشستگان اجرا شد. تعرفه‌گذاری پرستاران اجرا شد. دو میلیون مودی مالیاتی افزوده شده است. 

وی با بیان اینکه امسال به نحوی مدیریت شده است که تعارضی بین مصارف و منابع وجود نداشته باشد و کسری بودجه نباشد، اظهار داشت: بودجه مشکل دارد و باید در ساختار آن تغییر ایجاد شود. تلاش ما بر این است که با کسری بودجه مواجه نشویم‌. در واقع از درآمدهای دولت، کسری بودجه جبران می‌شود.

به گارش جماران همچنین رئیس‌جمهور با اشاره به اعتراضات اخیر گفت: در باب مطرح کردن اعتراضات قانونی مردم، با پیگیری این مساله در شورای عالی انقلاب فرهنگی راهکارهایی مطرح شده است.کانون‌های گفت‌وگو یکی از راهکارهای مدنظر ماست. ما وزارت کشور را هم مکلف به تامین راهکارهایی برای این مساله کردیم.

او همچنین درباره حجاب عنوان کرد: در بحث حجاب، اولین نکته این است که حجاب دستور اسلام است و قانون کشور، زنان و دختران کشور ما مسلمان و پایبند به قانون و نظام و ارزش‌ها هستند. نگاه دولت در قضیه حجاب، یه نگاه فرهنگی و اجتماعی است.بخش فرهنگی و اجتماعی قرارگاه عفاف و حجاب از نظر ما باید به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی منتقل شود. دولت مساله عفاف و حجاب را از این جنس می‌داند.

 



منبع

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید