ساندویچ پانل سقفی: مزایا، کاربرد و قیمت آن

0
72


پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 ساندویچ پانل سقفی از جهتی که به عنوان پوشش سقف استفاده می‌شود، اهمیت بالایی دارد. چرا که در واقع از سازه در برابر برف و باران جلوگیری می‌کند. بدین منظور در این مطلب قصد داریم شما را با ساندویچ پانل سقفی، مزایا، کاربرد و قیمت آن آشنا سازیم. با ما همراه باشید.

ساندویچ پانل سقفی: مزایا، کاربرد و قیمت آن

همانگونه که مطلع هستیم سقف یکی از مهمترین بخش‌های هر سازه ساختمانی است.امروزه از مصالح گوناگون برای پوشاندن سقف استفاده می‌کنند که هر کدام از آنها مزایا و معایب مخصوص به خود را دارند. ساندویچ پانل سقفی یکی از پرکاربردترین مصالحی است که از سازه مورد نظر در برابر شرایطی مانند برف، باران و تابش نورخورشید به خوبی محافظت می‌کند. در این مقاله قصد داریم به معرفی ساندویچ پانل سقفی و ارزیابی مزایا، کاربرد و قیمت آن بپردازیم.

معرفی ساندویچ پانل سقفی

ساندویچ پانل سقفی پوششی است که برای قسمت سقف مورد استفاده قرار می‌گیرد و به دلیل داشتن گام‌های ذوزنقه‌ای و شکل اورلپ اجازه نفوذ آب به داخل سازه را نمی‌دهد. در واقع پانل‌های سقفی به دلیل مقابله با بارندگی به این صورت طراحی شده اند.

ورق این نوع پانل‌ها به صورت سینوسی یا کرکره ای، طرح ذوزنقه‌ای، طرح سفال و… قابل تولید است و با پوشش‌های آلوزینک، آلومینیوم و گالوانیزه عرضه می‌شوند.

انواع ساندویچ پانل سقفی

ساندویچ پانل سقفی در دو مدل ساندویچ پانل سقفی سه گام و پنج گام تولید می‌شود که گام‌های به کار رفته در آنها برای افزایش مقاومت خمشی ساندویچ پنل طراحی شده اند.

ساندویچ پانل سقفی: مزایا، کاربرد و قیمت آن

  • ساندویچ پانل سقفی سه گام

این نوع ساندویچ پانل در قسمت عرضی دارای سه گام ذوزنقه‌ای هستند و به همین دلیل هم به ساندویچ پنل سقفی سه گام معروف شده اند. ساختار این ساندویچ پانل هیچ تفاوتی با سایر پانل‌ها ندارند و از سه لایه تشکیل شده است.

برای اینکه بتوانیم این نوع پانل‌ها را به درست‌ترین شکل ممکن نصب کنیم باید از پیچ‌های نگهدارنده استفاده کنیم تا پانل به قسمت اسکلت متصل شود، پیچ‌ها بایستی در قسمت های گام‌های ساندویچ پانل قرار گیرند.

  • ساندویچ پانل سقفی پنج گام

این نوع ساندویچ پانل به دلیل اینکه دارای پنچ گام ذوزنقه‌ای است، مقاومت و دوام بسیار بالایی نسبت به ساندویچ پنل سقفی سه گام داشته و از نظر پوشش و آب‌بندی بسیار مناسب هستند چرا که از ورود و نفوذ آب و رطوبت به داخل سازه به میزان قابل توجهی جلوگیری می‌کند و در نتیجه با مشکلاتی از جمله پوسیدگی سازه مواجه نخواهیم شد.

ساندویچ پانل سقفی: مزایا، کاربرد و قیمت آن

کاربرد ساندویچ پانل سقفی

امروه پانل سقفی به دلیل قیمت مناسب و کیفیت و دوام فوق العاده‌ای که دارد به عنوان جایگزین اصلی مصالح سنتی به شمار می‌رود و در صنعت ساختمان سازی و عایق سازی سقف سازه‌ها کاربرد گسترده‌ای دارند.

لازم به ذکر است که از ساندویچ پنل سقفی می‌توان به جای قیرگونی و ایزوگام استفاده نمود. برای ساخت اتاق حمل بار کامیون و کامیونت نیز می‌توان از ساندویچ پانل‌های سقفی بهره گرفت و به خاطر اینکه پانل‌های سقفی از نظر کیفی در سطح مطلوبی قرار دارند کیفیت اتاق‌های حمل بار را به طرز چشمگیری افزایش می‌دهند.

همچنین از پانل‌های سقفی به دلیل عایق پذیری خوب و مقاومت بالایی که دارد در ساخت و ساز سقف ویلاها استفاده می‌کنند و به دلیل اینکه این مصالح بسیار بادوام طراحی شده‌اند موجب افزایش طول عمر سقف ویلاها خواهد شد. از پانل‌های سقفی می‌توان برای سقف سوله و سالن‌های صنعتی استفاده کرد.

مزایای ساندویچ پانل سقفی

مزایای ساندویچ پنل سقفی این محصول را به یکی از منحصر به فردترین مصالح پیش ساخته تبدیل کرده است.معمولا برای قسمت مرکزی ساندویچ پانل از فوم عایق پلی استایرن یا پلی یورتان استفاده می‌شود که فوم پلی یورتان به دلیل کیفیت بسیار بالایی که دارد بیشترین کاربرد را دارد.

  • پانل‌های سقفی نسبت به سایر مصالح سنتی مقرون به صرفه‌تر بوده و هزینه اضافی در پروژه را به شدت کاهش می‌دهد.
  • پانل‌های سقفی قابلیت شتسشو داشته و از نظر بهداشتی در سطح مطلوبی قرار دارند.
  • از دیگر ویژگی‌های این نوع ساندویچ پنل‌ها سازگاری با اقلیم و شرایط آب و هوایی مختلف است که سایر مصالح سنتی فاقد این خاصیت هستند. لذا به راحتی می‌توانید از این مصالح پیش ساخته در هر نوع شرایط آب و هوایی بدون هیچ نگرانی استفاده نمایید.
  • مقاومت بسیار بالای ساندویچ پانل سقفی در برابر زنگ زدگی و خوردگی باعث شده بسیاری از افرادی که در صنعت ساخت و ساز فعالیت دارند از این نوع پانل‌ها برای پوشش‌دهی سقف‌های خود استفاده کنند. به این ترتیب سازه آن‌ها در برابر هر گونه خورده شدن و زنگ زدن ایمن خواهد شد.
  • خاصیت ضد حریق بودن از ویژگی‌های دیگری است که ساندویچ پنل سقفی را از سایر مصالح سنتی ساختمانی متمایز کرده است خصوصا اگر ساندویچ پانل سقفی با استفاده از فوم پلی یورتان ساخته شود مقاومت بسیار بالایی در برابر آتش دارد.
  • قابلیت مونتاژ و دمونتاژ یکی دیگر از ویژگی‌های پانل‌های سقفی است که کار با این مصالح را بسیار راحت‌تر کرده است و نباید آن را نادیده گرفت.
  • در صورتی که برای ساندویچ پانل‌ها از فوم عایق پلی یورتان به همراه ورق گالوانیزه استفاده شود، ساندویچ پانل‌ها مقاومت بسیار بالایی در برابر هر گونه فشار، ضربه خواهند داشت و طول عمر و ماندگاری بسیار بالایی دارند.
  • ساندویچ پانل‌های سقفی تنوع رنگی بسیار بالایی دارند و می‌توانند پاسخگوی سلایق متفاوت باشند و این یکی از نقاط قوت این نوع ساندویچ پنل‌ها است.
  • خاصیت انقباض و انبساط و مقاومت بسیار بالا در برابر رطوبت یکی دیگر از ویژگی‌های پانل‌های سقفی است که موجب می‌شود سازه‌های که با این نوع ساندویچ پانل ساخته می‌شوند حتی بر اثر استفاده طولانی مدت دچار آسیب دیدگی نشوند.
  • پانل‌های سقفی مقاومت بسیار بالایی در برابر آلودگی و رشد میکروب دارند و با توجه به این که سایر مصالح ساختمانی این ویژگی را ندارند، یه یکی از محبوب‌ترین مصالح پیش ساخته در صنعت ساخت و ساز تبدیل شده اند.
  • در نهایت می‌توان به وزن سبک ساندویچ پنل‌های سقفی اشاره کرد.مصالح سنتی که در گذشته استفاده می‌شد وزن سنگینی داشته و این در حالی است که وزن پانل‌هایی که برای قسمت سقف استفاده می‌شود بسیار کم است و این امر وزن کلی سازه‌هایی که با این مصالح ساخته می‌شود را به میزان چشمگیری کاهش می‌دهد.

قیمت ساندویچ پانل سقفی

ساندویچ پنل‌ها بسته به متریالی که برای ساخت آن‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد قیمت‌های متفاوتی دارند. در مورد ساندویچ پانل سقفی نیز این موضوع صدق می‌کند. قیمت ساندویچ پنل‌های سقفی قبل از هر چیز به متراژ و پانلی دارد که قرار است مورد استفاده قرار گیرند، بستگی دارد.

نوع فومی که برای ساخت ساندویچ پنل سقفی به کار می‌رود تعیین کننده قیمت این نوع ساندویچ پانل است. به عنوان مثال فوم پلی یورتان یکی از گران‌ترین نوع فوم‌های موجود در بازار است و در صورتی که ساندویچ پانل‌ها با استفاده از فوم پلی یورتان ساخته شود طبعا قیمت ساندویچ پانل‌ها نیز بیشتر خواهد شد.

مورد دیگری که در قیمت ساندویچ پانل‌ ( https://sandewichpanel.com/sandwich-panel/price ) تاثیر گذار است ورق‌هایی هستند که برای لایه رویی و زیرین آنها استفاده می‌شوند.عمدتا از ورق‌هایی مانند گالوانیزه، آلوزینک یا آلومینیوم برای پوشش‌دهی قسمت رویی و زیرین ساندویچ پانل استفاده می‌شود.

ورق آلوزینک یکی از ورق‌هایی است که در صورتی که برای ساخت ساندویچ پنل از این ورق استفاده شود قیمت بالاتری خواهد داشت و به همین دلیل بسیاری از افرادی که به دنبال ساندویچ پانل‌هایی با قیمت مناسب هستند به سراغ خرید ساندویچ پانل گالوانیزه می‌روند.

امیدوارم با خواندن این مطلب اطلاعات جامعی از ساندویچ پانل سقفی، مزایا، کاربرد و قیمت این مصالح پیش ساخته کسب کرده باشید.

از همراهی شما سپاسگذاریم.

 

 



منبع

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید