وزیر نفت: در ۲ پالایشگاه بندرعباس دیگر تولید مازوت نخواهیم داشت

0
70


پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

تسنیم: وزیر نفت با بیان اینکه در پالایشگاه دیگر تولید نفت کوره یا مازوت نخواهیم داشت، گفت: مازوت یا نفت کوره به ارزش افزوده تبدیل خواهد شد.

جواد اوجی وزیر نفت در حاشیه بهره‌برداری از پروژه‌های نفتی هرمزگان در بندرعباس در جمع خبرنگاران اظهار داشت: در همزمان با دهه مبارک فجر، پروژه‌هایی در بخش بالادست و پایین‌دست نفت با اعتباری بالغ بر ۳ میلیارد دلار افتتاح، بهره‌برداری و همچنین کلنگ‌زنی خواهد شد.

وی با بیان اینکه کارخانه تولید و ذخیره‌سازی قیر به همت صندوق نفت احداث شده است، افزود: ۳۵۰ میلیارد تومان در این کارخانه سرمایه‌گذاری شده که سالانه نزدیک به ۶۰۰ هزار تن قیر تولید می‌شو‌د و توسعه اسکله برای صادرات فرآورده‌های نفتی و واردات نیز تکمیل شده است.

‌وزیر نفت با اشاره به مزیت کارخانه تولید و ذخیره‌سازی قیر تصریح کرد: یکی از کار‌های عمرانی در کشور، بحث تامین قیر برای جاده‌هاست، لذا قیر تولیدی این کارخانه هم نیاز استان و استان‌های همجوار را تامین می‌کند و بیش از ۶۰ درصد نیز صادر خواهد شد.

وی از توسعه میادین نفتی اسفند خبر داد و اضافه کرد: ۱۶ هزار بشکه نفت امروز به تولیدات نفت ایران اضافه شد و حجم تولید نفت کشور بالغ بر ۱۱۰ میلیون دلار اضافه می‌شود.

وی با اشاره به اینکه از روزانه ۳۵۰ هزار بشکه تولید پالایشگاه نفت بندرعباس، نزدیک ۱۲۰ هزار تا ۱۳۰ هزار بشکه نفت‌کوره تولید می‌شود، تصریح کرد: با اجرای این طرح با دانش فنی پژوهشگاه صنعت نفت و استفاده از توانمندی پیمانکاران و تولیدکنندگان و سازندگان داخلی، ۸ هزار نفر مشغول به کار خواهند شد.

اوجی با بیان اینکه ایران در تولید کک اسفنجی جزو شش کشور دنیا شد، ادامه داد: در پالایشگاه نفت بندرعباس به عنوان دومین پالایشگاه دیگر تولید نفت کوره یا مازوت نخواهیم داشت و مازوت یا نفت کوره به ارزش افزوده تبدیل خواهد شد.

وی از تکمیل طرح توسعه میدان گازی کیش که ۱۴ حلقه چاه بر روی آن حفاری شده است خبر داد و گفت: عملیات اجرایی خط لوله به طول ۲۱۰ کیلومتر از میدان کیش تا پالایشگاه‌های عسلویه در فاز‌های ۶، ۷ و ۸ نزدیک به ۹۰۰ میلیون دلار توسط شرکت تاسیسات دریایی اجرایی می‌شود.

اوجی با بیان اینکه تمامی این پروژه‌ها توسط متخصصین، شرکت‌های دانش بنیان و دانش فنی ایرانی اجرایی شده است، افزود: هر کدام از این پروژه‌ها اشتغالزایی خوبی برای استان دارند.

وی با اشاره به تولید روزانه ۸۰۰ هزار بشکه فرآورش نفت خام در دو پالایشگاه استان هرمزگان اظهار داشت: استان هرمزگان قطب پالایشی فرآورده‌های نفتی کشور است و با احداث پالایشگاه شهید قاسم سلیمانی و مروارید مکران ظرفیت پالایشی استان به یک میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه خواهد رسید.

وزیر نفت افزود: همچنین به استاندار هرمزگان و مردم استان قول می‌دهیم خط لوله گاز که از میناب تا سیریک انجام شده را تا پایان سال جاری به بهره‌برداری برسد و سپس از شهرستان سیریک به جاسک تا پایان اسفند ماه سال ۱۴۰۲ صورت خواهد گرفت.

اوجی اذعان داشت: جا دارد از تلاش، همت و پیگیری‌های مهدی دوستی استاندار هرمزگان و نمایندگان مردم استان در مجلس شورای اسلامی در بحث سرمایه‌گذاری در صنعت نفت و گاز در استان تشکر کنیم.



منبع

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید