سوریه: دستاوردهای سیاسی یک زلزله!

0
78


|


۱۴۰۱/۱۱/۲۱ ۱۸:۰۰:۰۰

|

|


«اعتمادآنلاین» بررسی می‌کند:



زلزله ویرانگر اخیر در سوریه، هرچند خسارات و تلفات زیادی به بار آورد اما در کنار آن باعث شد برخی از شکاف‌ها بین جامعه جهانی و به ویژه کشورهای عربی و دمشق ترمیم پیدا کند.


سوریه: دستاوردهای سیاسی یک زلزله!


|


۱۴۰۱/۱۱/۲۱ ۱۸:۰۰:۰۰

سید عماد حسینی- زلزله ویرانگر اخیر در سوریه، هرچند خسارات و تلفات زیادی به بار آورد اما در کنار آن باعث شد برخی از شکاف‌ها بین جامعه جهانی و به ویژه کشورهای عربی و دمشق ترمیم پیدا کند.

اختصاص چند میلیون دلار کمک‌های بشر دوستانه از سوی اتحادیه اروپا به سوریه و اعلام توزیع آن صرف نظر از طرف حاکم بر مناطق زلزله‌زده، اعلام آمادگی آمریکا برای کمک به زلزله‌زدگان بخشی از این واقعیت محسوب می‌شود.

با این حال این مساله بین کشورهای عربی عینیت بیشتری پیدا کرده است.

یکی از نمادهای شکسته شدن سد روابط با دمشق، تماس تلفنی عبدالله دوم پادشاه اردن با بشار اسد بود.

غیر از عراق که سال‌هاست روابط خود را با سوریه برقرار کرده، اردن نیز از این طریق روابط خود را رسمیت بیشتری بخشید، روابطی که پیش از این نیز از طریق مراودات تجاری به طرز چشمگیری گسترش پیدا کرده و حتی تا حدود وقوع جنگ خانگی در این کشور هم رسیده بود.

دیگر دستاورد سیاسی زلزله نزدیک شدن جریان‌ها و احزاب لبنانی به دمشق بود که بدون هراس از قانون قیصر به سمت نزدیکی دوباره روابط با دولت بشار اسد پیش رفتند.

به اعتقاد برخی از کارشناسان، زلزله ویرانگر سوریه گرچه ساختمان‌های زیادی را ویران کرد، اما به همراه آن بخش‌‌هایی از دیوار محاصره و انزوای سیاسی بشار اسد را نیز تخریب کرده است تا به جرات بتوان گفت، شرایط سیاسی دولت مرکزی در سوریه به دو دوره قبل و بعد از وقوع زلزله تقسیم خواهد شد.

 



منبع

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید