سود ۱میلیاردی وام مسکن ۴۸۰میلیون تومانی

0
56


پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

تسنیم: هزینه دریافت وام مسکن ۴۸۰میلیونی اوراق حق‌تقدم بانک مسکن به ۱۲۳میلیون تومان و کل سود آن در بازپرداخت ۱۲ساله به حدود یک‌میلیارد تومان افزایش یافته است.

وام اوراق حق‌تقدم مسکن یکی از روش‌های کم‌اثر بازار مسکن است که مردم می‌توانند از آن برای دریافت وام مسکن استفاده کنند، در این روش متقاضیان بایستی اوراق حق‌تقدم وام مسکن یا همان “تسه” را از طریق فرابورس خریداری کنند.

در زمان حاضر قیمت هر برگه اوراق حق‌تقدم حدود ۱۲۹ هزار تومان است، ازآن‌جا که در تهران برای زوجین ۴۰۰ میلیون تومان وام به‌همراه ۸۰ میلیون تومان وام تعمیر پرداخت می‌شود، متقاضیان باید دو برابر مبلغ وام یعنی ۹۶۰ برگه تسه را خریداری کنند.

به‌عبارت دیگر متقاضیان باید با نرخ امروز حدود ۱۲۳ میلیون تومان همان ابتدا برای خرید اوراق هزینه کنند، در واقع خروجی وام ۴۸۰میلیون تومانی برای متقاضیان ۳۵۷ میلیون تومان است که باید به هزینه سرسام‌آور خرید این وام نرخ سود ۲۲٫۵درصدی را نیز اضافه کرد.

بررسی سود و اقساط وام مذکور پس از تغییر در سود سپرده و وام حاکی از آن است که متقاضیان در بازپرداخت ساده ۱۲ساله حدود ۹۱۲ میلیون تومان سود پرداخت می‌کنند. کل بازپرداخت این وام ۴۸۰میلیون تومانی حدود یک‌میلیارد و ۳۹۲ میلیون تومان است. میزان اقساط ماهانه این وام حدود ۹ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان است.

 بر اساس آخرین آمار منتشرشده مرکز آمار ایران از تحولات بازار مسکن متوسط قیمت مسکن به ۵۵ میلیون تومان افزایش یافته است، به این ترتیب با وام ۴۸۰ میلیون تومانی مسکن با کسر هزینه خرید اوراق حق‌تقدم می‌توان حدود ۶٫۵ مترمربع مسکن خریداری کرد.



منبع

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید