نرخ سود وام مسکن ۲۳ درصد شد

0
74


پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

سرپرست بانک مسکن گفت: نرخ سود تسهیلات تا پیش از این ۱۸ درصد بود که با توجه به افزایش نرخ سود بانکی در قرارداد‌های جدید که از هفته گذشته ابلاغ شده است، نرخ تسهیلات نهضت ملی مسکن ۲۳ درصد اعمال می‌شود.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی بانک مسکن، علی عسگری، سرپرست بانک مسکن در مراسم افتتاح پروژه ۲۳۵ واحدی نگین دولت آباد اظهار داشت: این پروژه یکی از پروژه‌هایی است که از طریق ایجاد صندوق مسکن و ساختمان با آورده مردم راه‌اندازی شده و ظرف ۵ سال به بهره‌برداری رسیده است.

وی با بیان اینکه تاکنون سه پروژه به نام‌های نسیم، نارون و نگین با این روش به بهره‌برداری رسیده است، گفت: این روش تامین مالی مسکن از طریق صندوق‌ها باید گسترش پیدا کند تا بتواند راهگشای مشکلات حوزه مسکن باشد و واحد‌ها با تکیه کمتر به منابع بانکی و منابع دولت ساخته شود.

عسگری درباره متقاضیان طرح نهضت ملی مسکن نیز گفت: تاکنون در بانک مسکن از طریق سامانه tem وزارت راه ۸۴۲ هزار نفر ثبت‌نام کرده‌اند که ۲۵۰ هزار نفر هنوز نسبت به واریز آورده اولیه اقدام نکرده‌اند.

وی با بیان اینکه حدود ۴۵۰ هزار نفر آورده اولیه خود را واریز کردند، گفت: از این تعداد ۲۱۰ هزار نفر انعقاد قرارداد شده و مابقی نیز در مرحله تشکیل پرونده قرار دارند.

سرپرست بانک مسکن افزود: تاکنون حدود ۷۱ هزار میلیارد تومان قرارداد منعقد شده که از آورده متقاضیان و همچنین سهم‌الشرکه بانک ۵۰ هزار میلیارد تومان به پیمانکاران پرداخت شده است.

عسگری با بیان اینکه پروژه‌ها متناسب با پیشرفت صورت وضعیت خود را به بانک ارجاع داده و از محل آورد‌ها و سهم بانک پرداخت به پروژه‌ها صورت می‌گیرد، گفت: از این حیث بانک مسکن عملکرد خوبی داشته و صددرصد تعهدات در سال اول انجام شد و در سال دوم هم متناسب با اهداف اقدام می‌کنیم.

وی یادآور شد: ۲۰۰ هزار واحد مسکن مهر هنوز تکمیل نشده که ۱۷۱ هزار واحد در شهرک‌های جدید و مابقی روستایی است که قرار شده پروژه‌های دارای بالای ۷۰ درصد پیشرفت در اولویت قرار گیرند و در قالب طرح نهضت ملی مسکن تامین مالی شوند.

وی افزود: ۹۴ هزار و ۴۰۰ واحد از پروژه‌های شهری بالای ۷۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد که با تزریق منابع مالی در کمتر از شش ماه می‌توانند به مرحله تحویل برسند.

*افزایش نرخ سود تسهیلات نهضت ملی مسکن

سرپرست بانک مسکن درباره سود تسهیلات نهضت ملی نیز گفت: نرخ سود تسهیلات تا پیش از این ۱۸ درصد بود که با توجه به افزایش نرخ سود بانکی در قرارداد‌های جدید که از هفته گذشته ابلاغ شده است نرخ تسهیلات ۲۳ درصد اعمال می‌شود، البته بحث‌های مقدماتی در وزارت راه مطرح شده که این مابه‌التفاوت را دولت پرداخت کند که هنوز به نتیجه نرسیده است.

وی افزود: طول مدت بازپرداخت کماکان مانند سابق ۲۰ ساله است که سه سال دوره ساخت و ۱۷ سال دوره پرداخت اقساط خواهد بود و با توجه به افزایش نرخ سود قرارداد‌های جدید میزان اقساط آن هم تغییر خواهد کرد.

* بانک مسکن اموال مازاد ندارد

عسگری درباره اموال مازاد بانک مسکن هم گفت: بر اساس مجوز و شاخص‌های بانک مرکزی، اموال مازاد برای فروش نداریم؛ اما برخی املاک تملیکی داریم که فروخته خواهند شد. دارایی‌های ما به نحوی نیست که املاک مازاد داشته باشیم.

وی در عین حال درباره خروج بانک مسکن از بنگاه‌داری هم، گفت: شرکت‌هایی که نوعاً در بانک مسکن داریم عمدتاً ساختمانی است که در جهت سیاست‌های دولت و کشور در حال فعالیت هستند و یکی از کار‌هایی که شرکت‌های ما انجام داده‌اند همین پروژه است؛ چه شرکت‌هایی که ساخت پروژه را بر عهده گرفته‌اند و چه شرکت‌هایی که تامین سرمایه بوده و از محل آورده مردم و بورس منابع را جذب کرده‌اند.

سرپرست بانک مسکن درباره صندوق ملی مسکن، اظهار داشت: این صندوق تشکیل و اساسنامه آن تصویب شد. همچنین حسابی در بانک مسکن نیز افتتاح و منابع مورد نیاز به حساب مربوط در بانک مرکزی واریز شد. حدود ۳۵۰۰ میلیارد تومان از منابعی که لازم بود از حساب بانک مرکزی به حساب صندوق منتقل شده و هیات امنای آن تشکیل شده است و در راستای طرح مسکن و سیاست‌های وزارت راه و شهرسازی کار خود را شروع می‌کند.



منبع

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید