تكرار شعار معترضان توسط سرمربی ایتالیایی تیم ملی! تصمیم فدراسیون سیاسی بود؟

0
63


|


۱۴۰۱/۱۱/۲۶ ۱۳:۳۰:۱۴

|

|


پشت پرده فسخ قراراداد کم‍پدلی؛



الساندرا کمپدلی در گفت‌وگو با روزنامه اعتماد در مورد جدایی خود از والیبال ایران توضیحاتی ارائه کرد و گفت من از آینده شما یعنی زن، زندگی و آزادی حمایت می‌کنم!


تکرار شعار معترضان ایرانی توسط سرمربی ایتالیایی تیم ملی! تصمیم فدراسیون سیاسی بود؟


|


۱۴۰۱/۱۱/۲۶ ۱۳:۳۰:۱۴

هفته گذشته فدراسیون والیبال به صورت ناگهانی با الساندرا کمپدلی، سرمربی ایتالیایی تیم ملی زنان قطع همکاری کرد. اقدامی که برای جامعه والیبال و رسانه‌ها تعجب‌آمیز بود، چراکه به نظر می‌رسید این مربی ایتالیایی نتایج نسبتا خوبی با دختران ایرانی گرفته و رابطه خوبی هم با ملی‌پوشان دارد. 

به گزارش روزنامه اعتماد، اولین واکنش بعد از قطع همکاری توسط کمپدلی در یک گفت‌وگوی کوتاه با سایت ورزش سه صورت گرفت. کمپدلی تاکید کرد از تصمیم فدراسیون شوکه و عصبانی است و آنها حتی جواب او را هم نداده‌اند. کمپدلی در بخشی از اظهاراتش گفت: «ایران کشور زیبایی است و مردم ایران انرژی زیادی دارند. امیدوارم بتوانم زمانی برگردم که شرایط بهتر است و واقعا اراده (حتی در عمل) برای تغییر وجود داشته باشد.»

سپس دبیر فدراسیون والیبال به این قطع همکاری واکنش نشان داد. میلاد تقوی در این رابطه به خواسته‌های کمپدلی اشاره کرد و گفت طرفین بر سر درخواست‌های سرمربی تیم ملی به توافق نرسیدند. تقوی گفت: «او می‌خواست به جای اقامت در کمپ، در هتل پنج ستاره اسکان پیدا کند که مورد موافقت ما نبود. البته با هزینه ۲۵ میلیاردی امسال برای والیبال زنان، توقع نتیجه از کمپدلی داشتیم که برآورده نشد، به همین دلیل فدراسیون بعد از مشورت با FIVB با او قطع همکاری کرد.»

کمپدلی در ۱۲ دی ۱۴۰۰ به عنوان سرمربی تیم ملی زنان ایران معرفی شد. قرار بود این سرمربی ولاسکوی والیبال زنان بشود. یعنی با یک نسل‌سازی و تمرکز روی والیبال پایه، بتواند دختران والیبالیست ایران را در مسیر درست پیشرفت قرار دهد. کمپدلی در این مدت در رقابت‌های کشورهای اسلامی موفق شد مدال نقره را به دست بیاورد که در نوع خودش جالب توجه بود. او سپس در کاپ آسیا ایران را هدایت کرد که دختران والیبال کشورمان بعد از شروع عالی و شکست دادن تیم خوب کره نتوانستند مسیر موفقیت را ادامه دهند و درنهایت به مقامی بهتر از هفتمی دست پیدا نکردند. 

این نتیجه منتقدان کمپدلی را به واکنش واداشت. میترا شعبانیان سرمربی سابق تیم ملی با انتقاد از عملکرد مربی ایتالیایی عنوان داشت که تیم ایران با او نتایج خوبی نگرفته. شعبانیان گفت کسب مدال نقره بازی‌های کشورهای اسلامی و هفتمی آسیا با هر مربی دیگری هم به دست می‌آمد! این مصاحبه و برخی مصاحبه‌های نظیر این باعث شد برخی تصور کنند منتقدان کمپدلی روی رییس فدراسیون تاثیر گذاشته‌اند یا اصطلاحا زیر پای او را خالی کرده‌اند. 

نام الساندرا کمپدلی مدتی قبل از حواشی مربوط به قطع همکاری با فدراسیون به یک نحو دیگر در رسانه‌ها منتشر شد. این مربی ایتالیایی در اوج اعتراضات در ایران (آبان) در مصاحبه‌ای با یک رسانه ایتالیایی پیرامون وضعیت ایران اظهاراتی را مطرح کرد که جنجالی شد. او مدعی شد در مورد اعتراضات گسترده چیزی در ایران ندیده و آنچه در این مورد دیده فقط در رسانه‌های غربی بوده. او همچنین در مورد حجاب گفت: «فکر می‌کنم که اگر هم حجاب اجباری نبود حداقل ۸۰درصد زنان در ایران، به دلایل مذهبی یا فرهنگی، همچنان حجاب داشتند. دختران جوان زیادی را می‌بینم که چادر بر سر می‌کنند درحالی که اجباری به آن وجود ندارد.»

این اظهارات واکنش‌های زیادی را به دنبال داشت و حتی برخی به این مربی ایتالیایی انتقاد کردند. برخی نیز گفتند کمپدلی عمدا این‌گونه صحبت کرده تا با مقامات فدراسیون به مشکل نخورد. هر چند زمان نشان داد که گویا ظاهرا این دو مساله ربطی به یکدیگر ندارند. 

الساندرا کمپدلی که هم‌اکنون در ایتالیاست در پاسخ به خبرنگار روزنامه اعتماد مبنی بر صحبت در رابطه با جدایی از ایران گفت: «ترجیح می‌دهم در این رابطه صحبت نکنم، چراکه در حال حاضر بی‌فایده است. از صمیم قلب آرزو می‌کنم که والیبال زنان ایران رشد و پیشرفت کند.» این مربی ایتالیایی ادامه داد: «همان‌طور که قبلا گفتم پتانسیل این وجود دارد، اما آنها باید صبور باشند و انتظار نتایج فوری را نداشته باشند. این نیاز به برنامه‌ریزی، آینده‌نگری و تلاش دارد. من تمام بازیکنانی که شانس کار کردن با آنها را داشتم به آغوش می‌کشم. همچنین از تمام زنانی که با آنها عشقم را به والیبال به اشتراک گذاشتم. از فدراسیون به خاطر فرصتی که دراختیار من قرار داد تشکر می‌کنم حتی اگر از رفتار آنها ناراحت شدم. من همیشه در جمع دختران این نقل قول را به کار می‌بردم: اگر می‌خواهید چیزی را به دست آورید که هرگز نداشته‌اید، باید کاری را انجام دهید که هرگز انجام نداده‌اید. این تنها راه است. شما واقعا می‌توانید تغییر کنید.» این مربی ایتالیایی تاکید کرد: «اگر واقعا اراده تغییر دارید انجام این کار به شجاعت نیاز دارد. اما تغییرات همه را راضی نمی‌کند و آنها هرگز هم راضی نخواهند شد. والیبال بر همه ایرانیان مبارک! اما از آن مهم‌تر زندگی خوب! من حمایت می‌کنم از شما و آینده شما یعنی زن، زندگی، آزادی!»

این مربی ایتالیایی در پاسخ به این سوال که چه تجربه‌ای از زندگی در ایران به دست آورد ،پاسخ داد: «من واقعا از اینکه فرصت داشتن این تجربه را به دست آوردم سپاسگزارم. من به‌ شدت آن را می‌خواستم و درگیر این مساله بودم. با علم به اینکه مطمئنا مشکلاتی سر راه هست. من با اشتیاق فراوان و با انتظارات و رویاهای فراوان و با آگاهی از پتانسیل بالایی که متقاعد شده‌ام در ایران هست و باید بتواند والیبال زنان را توسعه بدهد، ایران را ترک کردم.»

به هر حال طبق اظهارات کمپدلی و استفاده از شعار جنبش اعتراضی در اظهاراتش به اضافه گفته‌های مقامات فدراسیون و انتقاد مربیان داخلی از او به نظر می‌رسد دلیل اصلی تصمیم ناگهانی قطع همکاری فدراسیون با این مربی ایتالیایی دست‌کم به وضوح مشخص نباشد. مخصوصا اینکه بازیکنان تیم ملی والیبال زنان هم از این اقدام متعجب شدند. آیتک سلامت ستاره تیم ملی و ارزشمندترین بازیکن فصل لیگ برتر والیبال زنان در این رابطه به «اعتماد» گفته بود: «ایشان می‌توانستند به ما بیشتر از این هم کمک کنند اما نمی‌دانم چه شد که قراردادش ادامه پیدا نکرد.»

 



منبع

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید