دولت ادعا می کرد که بدون برجام هم می‌تواند مشکلات کشور را حل کند، اما نتوانست / اگر برجام احیا نشود، شاهد بالا رفتن تورم خواهیم بود

0
71


پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

سید مصطفی صفاری، کارشناس اقتصادی معتقد است که اگر برجام محقق نشود شاهد بالا رفتن تورم خواهیم بود.

صفاری در گفت و گو با «انتخاب» در رابطه با افزایش قیمت دلار اظهار کرد: بازار دلار یک تقاضا دارد و یک عرضه، تقاضای دلار معمولا به سه بخش تقسیم می شود یکی از آنها تقاضای واردات کالا و خدمات است. کالا ها می توانند رسمی باشند که نیمایی است و یا غیر رسمی که قاچاقی است. و یا خدمات که به صورت ارز مسافرتی است و ارزی که خانواده کسی از خارج از کشور بفرستد اما بخش دوم بازار ارز خروج سرمایه از کشور است. این بخش حداقل توسط بانک مرکزی به رسمیت شناخته نمی شود، مردم مهاجرت می کنند و در کشور های دیگر خانه می خرند و عملا سرمایه های ایران خارج می شود.

وی افزود: بخش دیگری از تقاضای مربوط به ارز سوداگران سفته بازی است. این گروه نه می خواهند به خارج از کشور بروند و نه سرمایه می برند و نه کالا وارد می کنند. آنها پول خود را به ارز تبدیل می کنند تا از تورم در امان باشند، متاسفانه امروز وقتی می بینیم به هر نفر رقمی یورو یا دلار با قیمت ۴۳۵۰۰ می دهند بیشتر انگیزه های سوداگری باعث شده صف تشکیل شود و این انگیزه در اقتصاد بیدار شده است. تورم به وجود آمده و شاهد افزایش پایه پولی هستیم.

صفاری ادامه داد: این وضعیت تورمی و عدم ثبات در بازار انگیزه سوداگری را بیدار کرده است. اگر شروع به کنترل قیمت در بازار کنیم قیمتی که بانک مرکزی دیکته می کند و قیمتی که در بازار با آن اختلاف دارد انگیزه سوداگری را بیشتر می کند و از سویی واردات ما در صنعت دچار مشکل شده است می گویند ارز نیما وجود دارد ولی می بینیم که بخش بزرگی از کالا ها با ارز آزاد تامین می شود و همین موضوع باعث تورم های بالا است ؛ اما نمی توان گفت ریشه تورم ارز است و نهایتا ارز به تورم دامن می زند.

این کارشناس اقتصادی با بیان ابنکه دلیل اصلی تورم حجم پول و اضافه برداشت بانک ها است ، گفت: این عوامل نرخ بین بانکی را به شدت بالا می برد. کسری بودجه های ما نیز مسبب این وضعیت است؛ البته سازمان برنامه قبول ندارد که کسری بودجه وجود دارد ما تورم ناشی از افزایش هزینه های تولید داریم و تاثیر این عوامل ، تورم را در کشور نهادینه کرده است و شب عید شاهد تورم افسار گسیخته هستیم.

وی ادامه داد: دولت ادعا داشت بدون برجام هم می تواند مشکلات کشور را حل کند اما نتوانست، اگر فکر کنیم برجام بر پارامتر های اقتصادی تاثیری ندارد این غلط است. پیش بینی می شد که اگر برجام محقق نشود شاهد بالا رفتن تورم خواهیم بود و همینطور هم شد.

نرخ دلار در آینده به افزایش حجم نقدینگی بستگی دارد و به بودجه ای که مجلس تصویب می کند و به توافقات سیاسی کشور وابسته است ولی مطمئنا قیمت ارز ۲۸۵۰۰ که گفته می شود نخواهد بود و با این نرخ ارز قطعا صادرات هم کاهش پیدا خواهد کرد. از سویی افزایش حقوق ها و افزایش قیمت حامل های انرژی و افزایش مالیات ها را در پیش داریم و اینکه فکر کنیم نرخ ارز ثابت خواهد ماند اشتباه است و در آینده ای نزدیک شاهد افزایش بی رویه نرخ ارز خواهیم بود.



منبع

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید