جنگ با کفش پاشنه بلند!

0
64


|


۱۴۰۱/۱۱/۲۷ ۲۳:۰۰:۰۰

|

|


نیکی هیلی؛ داستان زنی در تی‌پارتی تا چالش بزرگ ترامپ در انتخابات:



اشاره به کفش‌های پاشنه بلند مدت‌هاست که در سخنرانی‌های سیاسی هیلی ۵۱ساله مورد توجه قرار گرفته است.


جنگ با کفش پاشنه بلند!


|


۱۴۰۱/۱۱/۲۷ ۲۳:۰۰:۰۰

«نیکی هیلی» اولین زن و فرد رنگین پوست که به عنوان فرماندار کارولینای جنوبی انتخاب شد، روز سه شنبه به اولین نامزد اصلی تبدیل شد که متعهد به مبارزه با «دونالد ترامپ» رئیس جمهور سابق آمریکا برای نامزدی جمهوری خواهان در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ شده است.

به گزارش فرارو به نقل از وال استریت ژورنال، او در بیانیه‌ای ویدئویی گفت: «چپ سوسیالیست فرصتی برای بازنویسی تاریخ می‌بیند. چین و روسیه در حال پیش روی هستند. تمام آنان فکر می‌کنند ما می‌توانیم مورد آزار و اذیت قرار بگیریم. آنان می‌خواهند به ما لگد بزنند. اما من قلدر‌ها را تحمل نمی‌کنم. زمانی که لگد می‌زنید اگر کفش پاشنه بلند بپوشید بیش‌تر به آنان آسیب وارد خواهید ساخت».

اشاره به کفش‌های پاشنه بلند مدت‌هاست که در سخنرانی‌های سیاسی هیلی ۵۱ساله مورد توجه قرار گرفته است.

در حال حاضر هیلی تنها زن نامزد شده برای شرکت در رقابت انتخاباتی است، زیرا جمهوری خواهان در حال بررسی این هستند که چگونه یک پرچمدار جدید را انتخاب کنند تا بتوانند در برخی از رای دهندگان که رئیس جمهور پیشین را دوست ندارند انگیزه رای دهی ایجاد کنند. «کریستی نوم» فرماندار داکوتای جنوبی نیز ممکن است زن دیگری باشد که در فصل بهار سال جاری میلادی وارد رقابت جمهوری خواهان خواهد شد.

ورود هیلی، روابط پیچیده با رئیس سابق‌اش (ترامپ) را پیچیده‌تر خواهد ساخت. ترامپ در ماه نوامبر برای سومین بار نامزدی‌اش به منظور شرکت در رقابت‌های انتخاباتی را اعلام کرد. او حتی پس از نتایج ناامیدکننده حزب جمهوری خواه در سه انتخابات ملی گذشته چهره غالب حزب باقی مانده است.

هیلی در اوایل سال ۲۰۱۶ میلادی گفته بود که از رفتار ترامپ خجالت زده شده و از بی‌میلی او در محکوم کردن برتری طلبان سفید پوست انتقاد کرد. با این وجود، یک سال بعد او با پیوستن به کابینه ترامپ موافقت کرد و نقشی اعتبار بخش برای ترامپ در عرصه داخلی و بین المللی ایفا کرد.

هیلی در ویدئوی تازه خود خواستار ورود «نسل تازه‌ای از رهبران» به عرصه سیاست امریکا شده است. به نظر می‌رسید که این اشاره‌ای به سن برخی از نامزد‌های برتر باشد که انتظار می‌رود در رقابت حضور داشته باشند. ترامپ ۷۶ساله است در حالی که بایدن که انتظار می‌رود در ماه مارس یا آوریل درباره نامزدی خود نظرش را اعلام کند ۸۰ساله است.

هیلی که در کارولینای جنوبی به عنوان فرزند خانواده‌ای مهاجر از هند متولد شد در دانشگاه کلمسون در رشته حسابداری تحصیل کرد و پیش از ورود به سیاست مدیریت شرکت کالا و لباس‌های لوکس خانوادگی‌اش را برعهده گرفت. هیلی اغلب اشاره می‌کند که هرگز در رقابت در کارولینای جنوبی شکست نخورده است. از او به عنوان یک نامزد ملی بالقوه یاد می‌شود تا حدی به این دلیل که زندگینامه‌اش می‌تواند روایت قانع کننده‌ای را برای حزبی ارائه دهد که به منظور جلب حمایت گروه‌های اقلیت تلاش کرده است. زندگی حرفه‌ای هیلی در سیاست و شکاف‌های سیاسی حزب جمهوری خواه بوده است. او هم به عنوان یک خارجی و هم به عنوان یک خودی عمل کرده است.

هیلی در اولین پیشنهاد خود برای فرمانداری یک نامزد همسو با «تی پارتی» (جناح راست حزب جمهوری خواه) بود و در انتخابات اتاق بازرگانی کارولینای جنوبی در برابر یک دموکرات متحمل شکست شد. تی پارتی به طور سنتی از فردی مانند هیلی حمایت می‌کرد که خواستار مالیات کم‌تر و دولت کوچک‌تر بوده است. با این وجود، اکثر رای دهندگان نظرات او را بیش از حد متضاد و انعطاف ناپذیر می‌دانستند.

زمانی که هیلی فرماندار بود قانونی را امضا کرد که به شرکت بوئینگ یارانه ارائه می‌داد. اقدامی که در تضاد با اهداف جنبش تی پارتی بود. در انتخابات مقدماتی ریاست جمهوری جمهوری خواهان در سال ۲۰۱۶ میلادی او ابتدا از «مارکو روبیو» سناتور فلوریدا حمایت کرد و پس از آن که روبیو از رقابت خارج شد از «تد کروز» سناتور تگزاس حمایت نمود. هیلی پس از استعفا از سمت خود در سازمان ملل در اکتبر ۲۰۱۸ میلادی به به کارولینای جنوبی بازگشت و به هیئت مدیره بوئینگ ملحق شد که در زمان مدیریت او یک مرکز تولید در نورث چارلستون افتتاح کرد.

طبق گزارش‌ها او برای سخنرانی‌هایی که انجام داده مبلغی بالغ بر ۲۰۰ هزار دلار دریافت کرده است. او اخیرا به سراسر ایالات متحده سفر کرده تا دوستان و شبکه جمع آوری کمک‌های مالی مورد نیاز برای نامزدی‌اش را شکل دهد. هیلی در سال ۲۰۱۰ میلادی به عنوان فرماندار انتخاب شد و پس از فعالیت در مجلس ایالتی به مدت ۶ سال آن سمت را برعهده داشت. او با ترامپ در مورد وضعیت نتیجه انتخابات ۲۰۲۰ میلادی اختلاف نظر داشته است. او در اکتبر ۲۰۲۱ میلادی به «وال استریت ژورنال» گفت: «در انتخابات تقلب شد، اما من فکر نمی‌کنم که این ارقام آن قدر بزرگ باشد که آرا را به سمت اشتباهی سوق داده باشند».

او در جریان حضور در کمیته ملی جمهوری خواه درست پس از شورش در ۶ ژانویه ۲۰۲۱ میلادی به شدت از ترامپ انتقاد کرد و گفته بود تاریخ قضاوت شدیدی علیه اقدامات ترامپ خواهد داشت. این اظهارات باعث خشم برخی جمهوری خواهان وفادار به ترامپ شد. پس از آن هیلی رویکرد خود را ملایم‌تر کرد. او در آوریل ۲۰۲۱ میلادی گفت اگر تصمیم بگیرد دوباره نامزد شود در سال ۲۰۲۴ میلادی اعلام نامزدی نخواهد کرد. هیلی در پاسخ به پرسشی درباره تغییر موضع‌اش در مصاحبه تازه خود با «فاکس نیوز» گفت که آن اظهارات را برای‌ عدم به چالش کشیدن ترامپ پیش از خروج نیرو‌های آمریکایی از افغانستان توسط بایدن و مسائل دیگری اتخاذ کرده بود.

هیلی در مصاحبه‌ای با «وال استریت ژورنال» در پاییز ۲۰۲۱ میلادی ترامپ را مورد تمجید قرار داد و گفت او «میراثی قوی» از دولت خود برجای گذاشته است. هیلی گفته بود: «او توانایی انتخاب افراد قوی و توانایی حرکت دادن توپ را دارد و امیدوارم به این کار ادامه دهد. ما به او در حزب جمهوری خواه نیاز داریم. من نمی‌خواهم به روز‌های پیش از ترامپ بازگردیم».

هیلی پس از مراسم چهارشنبه خود در چارلستون قرار است در روز‌های آینده به آیووا و نیوهمپشایر دو ایالتی که حدود یک سال دیگر رای گیری نامزدی حزب جمهوری خواه را آغاز می‌کنند، سفر کند.

کارولینای جنوبی سومین ایالتی خواهد بود که هیلی در رقابت جمهوری خواهان در آنجا می‌تواند در برابر سناتور «تیم اسکات» یکی از ساکنان آن ایالت قرار گیرد. «کیتون داوسون» رئیس سابق ایالتی حزب جمهوری خواه که حامی هیلی است می‌گوید: «این موضوعی گیج کننده خواهد بود چرا که هر دوی آنان در اینجا سیاستمداران بسیار محبوبی هستند».

اگر هیلی و اسکات هر دو تصمیم به نامزدی بگیرند در انتخابات مقدماتی کارولینای جنوبی با انتظارات زیادی روبرو خواهند شد و هر چیزی جز پیروزی ممکن است برای‌شان به عنوان باخت تلقی شود. موضوع دیگر آن است که ترامپ نیز کماکان در کارولینای جنوبی بسیار محبوب است و از حمایت «لیندسی گراهام» سناتور ارشد آن ایالت و «هنری مک مستر» فرماندار آن ناحیه نیز برخوردار بوده است. داوسون، اما می‌گوید: «رقبای سیاسی هیلی پیش‌تر او را دست کم گرفته بودند. این در حالیست است که او زیرساخت‌هایی را برای طی کردن مسافت ایجاد کرده است و من فکر می‌کنم شانس بسیار خوبی برای رقابت دارد».

تصور می‌شود تعدادی دیگر از جمهوری خواهان نیز به فکر ورود به رقابت باشند از جمله «نوم» (که پیش‌تر ذکر شد)، «کریس کریستی» فرماندار سابق نیوجرسی، ران دیسانتیس «فرماندار فلوریدا» آسا هاچینسون «فرماندار سابق آرکانزاس» مایک پنس «معاون رئیس جمهور سابق» لری هوگان «فرماندار مریلند» مایک پمپئو «وزیر امور خارجه سابق و» گلن یانکین” فرماندار ویرجینیا.

چندین نظرسنجی از رقابت‌های مقدماتی فرضی جمهوری خواهان نشان می‌دهد که ترامپ و دیسانتیس پیشتاز میدان هستند. هرچه نامزد‌های بیش‌تری در رقابت حضور داشته باشند احتمال بیش‌تری وجود دارد که حمایت رای دهندگان جمهوری خواه از بین برود و به طور بالقوه این موضوع به ترامپ کمک خواهد کرد.

ترامپ در بیانیه‌ای که توسط کارزار انتخاباتی‌اش منتشر شد اعلام کرده است: «اگرچه هیلی گفته بود، من هرگز در مقابل رئیس جمهورم کاندیدا نمی‌شوم او رئیس‌جمهور بزرگی بود بهترین رئیس‌جمهور در طول عمرم. «به او گفتم باید کاری را انجام دهد که قلب‌اش می‌گوید. برایش آرزوی خوشبختی می‌کنم»!

«جیمی هریسون» رئیس کمیته ملی دموکرات‌ها از کارولینیا جنوبی در بیانیه‌ای گفته که هیلی تفاوت چندانی با ترامپ ندارد. «گلن مک کال» یکی از اعضای کمیته ملی جمهوری خواه از کارولینای جنوبی که در حال حاضر در رقابت نامزدی ریاست جمهوری حزب جمهوری خواه بیطرف مانده گفته که انتظار دارد هیلی رقیب قدرتمندی به خصوص در ایالت خود باشد.

مک کال اشاره کرده که رای دهندگان حزب جمهوری خواه در کارولینای جنوبی به دنبال «محافظه کاری قوی هستند که سیاست‌هایی را اجرا کند که ما را به جلو پیش می‌برد، اما در عین حال رئیس جمهور باشد و بتواند مردم را نیز به سوی خود جذب کنند نه آن که آنان را بیگانه کرده و از خود دور کند».

فعالان سیاسی آن ایالت مایل هستند به این نکته اشاره کنند که کارولینای جنوبی سابقه قوی در حمایت از نامزد‌هایی دارد که در نهایت نامزد‌های حزب آنان می‌شوند. نامزد حزب جمهوری خواه از سال ۱۹۸۰ میلادی تاکنون در هر رقابتی در انتخابات مقدماتی ان ایالت پیروز شده به استثنای سال ۲۰۲۱ میلادی که «نیوت گینگریچ» به پیروزی رسید و «میت رامنی» نامزد شده بود.

 



منبع

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید