نقطه پنالتی به رنگ قرمز، نود دقیقه روی خاک اره!

0
70



کد خبر : ۱۸۷۱۶۴۰ |
۰۲ اسفند ۱۴۰۱ ساعت ۱۳:۴۵ |
۳۹۴ بازدید |

۰
دیدگاه

گزارشی از یک مسابقه عجیب با پایان خشونت‌بار


بررسی حواشی عجیب دیدار نود و پیکان خیلی از مسائل را روشن می‌کند؛ اینکه ورزشگاه ارومیه فاقد استانداردها است و بهترین ناظر فدراسیون هم نمی‌تواند جلوی اتفاقاتش را بگیرد.

نقطه پنالتی به رنگ قرمز، نود دقیقه روی خاک اره!

به گزارش “ورزش سه”، روز گذشته در چارچوب مرحله یک هشتم نهایی جام حذفی دو تیم نود ارومیه و پیکان تهران به میزبانی ارومیه در ورزشگاه تختی ارومیه به میدان رفتند که این بازی با نتیجه دو بر صفر به سود شاگردان مجتبی حسینی خاتمه یافت.

جدا از نتیجه این بازی که منجر به صعود پیکان به جمع ۸ تیم برتر جام حذفی شد، این بازی به خاطر حواشی عجیبی و غریبی که داشت بسیار مورد توجه قرار گرفت. بخشی از این حواشی در قالب ویدئو یا تصاویر در رسانه‌ها مخابره شده اما آنچه در فاصله ۲۴ ساعت مانده به مسابقه تا ساعاتی بعد از سوت پایان رقم خورد، بسیار گسترده‌تر از آن است که اهالی فوتبال متوجه اش شدند.

1804102
پانوراما از ورزشگاه تختی ارومیه، دو ساعت قبل از شروع بازی. تصور این بود که همه چیز خوب پیش برود اما…

**نماینده فدراسیون از اول پای کار بود

با توجه به حواشی قبلی که در شهر ارومیه و بازی های نود پیش آمده بود،‌حمید غمزه نماینده سازمان لیگ در بازی نود و پیکان از ۲۴ ساعت قبل پیگیر بود تا همه موضوعات به درستی و خوب پیش برود. نماینده ویژه سازمان لیگ همه مواردی که باید را با مسئولان نود و همچنین هیات فوتبال ارومیه رصد کرده بود. تدابیر لازم برای آنکه مثلا پشت نیمکت تیم‌ها و فضای بالای رختکن‌ها(VIP) کسی حضور نداشته باشد یا اینکه مثل دیدارهای قبلی افراد با لباس شخصی وارد زمین نشوند اندیشیده شد. در بحث تماشاگران هم موضوعات به دقت پیگیری شده بود و تا قبل از سوت شروع همه چیز خوب به نظر می‌رسید اما در جریان بازی اتفاقاتی رخ داد که جلوگیری از آن از دست نماینده فدراسیون هم برنمی‌آمد.

1804090
حمید غمزه نماینده سازمان لیگ در این مسابقه ۲۴ ساعت پرفشار را پشت سر گذاشت؛ او تلاش زیادی برای برگزاری هرچه بهتر مسابقه داشت اما یک نفری کاری از دستش برنمی‌آمد.

**خاک اره و اسپری قرمز از کجا آمد؟

درهای ورزشگاه که باز شد و تیم‌های نود و پیکان وارد زمین شدند، تماشاگران آرام آرام در جایگاه مستقر شدند و اعضای دو تیم هم در رختکن‌های بسیار قدیمی ورزشگاه تختی ارومیه حضور یافتند. جدا از شعارهایی که تماشاگران ارومیه‌ای از همان ثانیه‌های اول حضور علیه مجتبی حسینی و تیم پیکان سر دادند، حاشیه‌های زیادی را شاهد بودیم. در دقایقی که غمزه نماینده فدراسیون بابت چک کردن لیست تیم‌ها و موضوعات دیگر سر پرمشغله‌ای داشت ناگهان مسئولان ارومیه‌ای خاک اره را روی قسمت‌هایی از چمن ریختند و نقاط پنالتی و نقطه وسط زمین با اسپری قرمز رنگ شد که فیلم در آن فضای مجازی سر و صدای زیادی به پا کرد! جالب این بود که غمزه نماینده فدراسیون آنقدر دورش شلوغ شده بود و کارهای زیادی داشت که بعد از انتشار فیلم متوجه شد مسئولان نقاط را قرمز کرده‌اند!
اما چه کسی گفت که نقاط پنالتی را قرمز کنند؟ در حدود یک ساعت قبل از بازی و بعد از آنکه مسئولان برگزاری با خاک چوب قسمت های خیس زمین را پوشش دادند، نقاط پنالتی و وسط زمین و بخشی از خط دروازه دیده نمی‌شد. در این شرایط شاهو اصلانی ناظر داوری مسابقه که از وضعیت به ستوه آمده بود، به مسئولان برگزاری گفت که خط دروازه را با رنگ مشخص کنند و همچنین نقاط پنالتی هم به وضوح دیده شود! آنوقت بود که ناگهان شاهدان دیدند چند نفر با اسپری قرمز مشغول رنگ آمیزی زمین هستند!

1804092
رنگ پاشی روی نقطه وسط زمین و نقاط پنالتی با اسپری قرمز بدون کسب اجازه از ناظر؛ البته که رنگ های قرمز قبل از سوت شروع با دستور نماینده فدراسیون پاک شد.

**ناظر نگذاشت بازی با رنگ قرمز شروع شود

حمید غمزه نماینده فدراسیون فوتبال بلافاصله بعد از آنکه متوجه شد برخی قسمت ها را با اسپری قرمز رنگ کرده‌اند، دستور داد که مسئولان برگزاری به ترمیم آن بخش ها کنند. از این رو مسئولان ارومیه ای نیز با رنگ سفید و دوباره با بیل پر از خاک اره وارد زمین شدند تا نقاط قرمز را بپوشانند!
حمید غمزه که از ۲۴ ساعت قبل می‌دانست کار بسیار سختی برای برگزاری این بازی دارد، باتهدید بر اینکه اجازه شروع بازی را نمی‌دهد مسئولان را مجاب کرد که خطوط و نقاط قرمز را پاک کنند. او حتی وقتی جایگاه بالای رختکن ها پر از تماشاگر شد، دستور داد تا آنجا خالی از تماشاگر شود و به همین خاطر بازی با چند دقیقه تاخیر شروع شد.

**۹۰ دقیقه پر حاشیه کنار زمین و روی سکو

جو ورزشگاه ارومیه همیشه برای اهالی لیگ یک و لیگ دو زبانزد است. جدا از شعارهای عجیب و غریبی که تماشاگران روی سکوها سر می‌دهند کنار زمین هم همیشه پر از افراد اضافی است. از این رو نماینده فدراسیون در روز پر مشغله خود اجازه نداد هیچ فرد اضافی بدون آی دی کارت مشخص و کاور کنار زمین باشد تا آرامش برقرار شود. سوت شروع که با دستور غمزه به فرهاد امینی داور وسط خورد، فریادها شروع شد. صدای طبل و همخوانی تماشاگران از یک طرف و صدای نیمکت نشینان نود ارومیه از طرف دیگر باعث شد تا جو به سمت تشنج برود. در دقایق اولیه مسابقه نیمکت تیم پیکان روی یک صحنه به داور چهارم اعتراض کرد که همین موضوع اولین اعتراض تند و فریادهای نیمکت نشینان نود ارومیه را به همراه داشت و باعث شد آنها به سمت داور چهارم حمله ور شوند. در بسیاری از دقایق بازی اعتراض ها به داور ادامه داشت و وقتی در اواسط نیمه دوم و در شرایطی که پیکان یک بر صفر جلو بود، یک صحنه مشکوک در محوطه جریمه پیکان رخ داد و امینی داور وسط اعتقادی به پنالتی نداشت، جو کاملا متشنج شد. اعتراض های تند نیمکت نشینان و بازیکنان نود به داور با شعارها و توهین‌ها تماشاگران همراه بود. در ادامه بازی داور وسط یک خطا پشت محوطه جریمه نود برای پیکان اعلام کرد که خودروسازان اعتقاد داشتند این خطا داخل محوطه جریمه بوده است. جالب این است که یحیی بهاری سرمربی نود با شاکی بودن از تصمیمات داور مسابقه با صدای بلند فریاد زد: «آقای داور، اگر خطا بود،‌ داخل محوطه جریمه بود!»
یکی دیگر از اتفاقات آن بود که در هیاهوی پیش آمده کنار زمین در نیمه دوم ناگهان یک کودک خردسال وارد زمین شد و روی نیمکت تیم نود نشست! کودکی که قطعا آی دی کارت نداشت و ورودش غیرقانونی بود و البته که هیاهوی موجود این مساله را از چشم ناظر بازی هم دور کرد.
این تنش ها در طول بازی وجود داشت و شاید همین اعتراض ها به داوری از سوی تیم نود ارومیه باعث شد تا بعد از سوت پایان اتفاقات عجیبی برای فرهاد امینی و کمک هایش رخ بدهد.

1804094
اعتراض های وقت و بی وقت به داور وسط، روز سختی را برای فرهاد امینی رقم زد.

**ناظر بازی را گول زدند، ورزشگاه پر شد

یکی از مواردی که برخلاف توافقات صورت گرفته در ارومیه هرگز اجرا نشد، به بحث ظرفیت حضور تماشاگران برمی‌گشت. ورزشگاه تختی ارومیه حدود ۵ هزار نفر ظرفیت تماشاگر دارد که طبق قانون باید ۳۰ درصد سکوها پر می‌شد اما تا بین دو نیمه همه صندلی ها و حتی سکوهایی که صندلی نداشت هم پراز تماشاگر بود!
ورود بی رویه تماشاگران در نیمه اول حتی سبب شد تا در بین دو نیمه حمید غمزه مسئولان برگزاری شخصا به در ورودی برود و خواهان بسته شدن آن شود. او خودش در را بست و به زمین برگشت اما در اتفاقی عجیب دوباره در ورزشگاه باز شده و در شروع نیمه دوم بازهم به تعداد تماشاگران افزوده شد‍!

**داور را با اسکورت و سختی بردند!

بعد از سوت پایان مسابقه با اعلام برتری دو بر صفر پیکان، چند نفر از نیمکت نشینان تیم نود ارومیه به سمت فرهاد امینی رفتند و شدیدا به او اعتراض کردند. در میان داد و فریاد اعضای تیم نود ناگهان حدود ۱۰ تماشاگری که از روی فنس‌ها بالا کشیده و به داخل زمین آمده بودند، به سمت تیم داوری رفتند. یگان ویژه که متوجه شد قصد تعرض به تیم داوری را دارند، وارد زمین شد و دور داور وسط حلقه زد. جالب اینجا بود که کمک داوران بازی سریعا از محل دور شدند و به رختکن رفتند، اما فرهاد امینی در میان یگان ویژه و تماشاگران محاصره شد و به گوشه از زمین و سمت یکی از دروازه‌ها رفت! در این بین چند ضربه هم از زیر و رو به سمت امینی پرتاب شد که مشخص نیست به او برخورد کرده یا خیر! درنهایت با وساطت یگان ویژه داور وسط هم توانست به رختکن برود.

1804097
1804098
حمله به فرهاد امینی داور وسط بلافاصله بعد از سوت پایان؛ برخی تماشاگران وارد زمین شدند و مشت و لگد به سمت امینی حواله دادند و مشخص نیست به او برخورد کرده یا خیر!

**خبرنگاران هم کتک خوردند!

چند خبرنگار و تصویربرداری که در هنگام حمله اعضای تیم نود و برخی تماشاگران به تیم داوری مشغول فیلمبرداری بودند ، هدف بعدی ارومیه‌ای‌ها قرار گرفتند! یکی از عکاسان با وساطت حاضران دوربین گرانقیمت خود را برداشت و از محل گریخت! یکی دیگر اما گوشی اش را به ناچار به مرد عصبانی که از اعضای تیم نود ارومیه بود، داد و به رختکن تیم نود رفت! در رختکن تیم نود گوشی خبرنگار را چک کردند که مبادا فیلمی از صحنه‌ها نگرفته باشد و بعد که خیالشان راحت شد،‌او را رها کردند!

1804100
محاصره یکی از خبرنگاران توسط اعضای تیم نود به اتهام اینکه از صحنه های خشن فیلم گرفته است! این خبرنگار را به رختکن تیم نود بردند و بعد از چک کردن گوشی تلفن همراه او رهایش کردند!

**اجازه ندادند سرمربی پیکان مصاحبه کند!

در شرایطی که دو تیم وارد رختکن شده بودند، برخی افراد مسئول و غیرمسئول همچنان داخل زمین چمن و جلوی رختکن داوران تجمع کرده و به او با صدای بلند اعتراض می‌کردند! از آنجایی که ورزشگاه ارومیه سالن کنفرانس خبری ندارد، خبرنگاران حاضر مجبور شدند در فضای جلوی نیمکت تیم میهمان با مجتبی حسینی سرمربی پیکان مصاحبه کنند. وقتی حسینی شروع به صحبت کرد، هنوز جمله اول را نگفته بود که با حمله برخی حاضران به سمت خودش مواجه شد و این جملات را شنید:«با داوری بردید، می‌خواهی مصاحبه کنی و چه بگویی؟!» در نهایت هم اجازه مصاحبه از سوی برخی تجمع کنندگان به حسینی داخل زمین داده نشد تا خبرنگاران با درخواست از پیکانی‌ها وارد رختکن شوند و از سرمربی تیم برنده مصاحبه بگیرند!

1804095
در ورزشگاهی که سالن کنفرانس ندارد، مجتبی حسینی سرمربی پیکان مجبور شد در گوشه‌ای از رختکن تیمش و در میان رفت و آمدهای پرتکرار با خبرنگاران مصاحبه کند!

**سکانس پایانی؛ داوران و پیکانی‌ها از در پشتی فرار کردند

افرادی که غیرمسئول بودند تا بیش از یک ساعت بعد از بازی در زمین بازی و پشت فنس ها حضور داشتند. از این رو اعضای تیم پیکان و تیم داوری نمی‌توانستند از در ورزشگاه خارج شوند. بعد از مدتی طولانی با خلوت شدن داخل و اطراف ورزشگاه توسط یگان ویژه، اعضای تیم پیکان و همچنین داوران از در پشتی رختکن‌های خود ورزشگاه را ترک کردند تا این غائله عجیب خاتمه پیدا کند.

1804101
در شرایطی که داوران با اسکورت راهی رختکن شدند، اعضای تیم پیکان هم سریعا از مهلکه گریختند و به رختکن خودشان رفتند. البته که هم تیم داوری و هم تیم پیکان بیش از یک ساعت در رختکن ماندند تا شرایط آرام شود.

**این ورزشگاه نمی‌تواند میزبان باشد

با در نظر گرفتن همه جوانب و شرایطی که در بازی پیکان و نود پیش آمد، مشخص است که ورزشگاه تختی ارومیه فاقد استانداردهای لازم برای میزبانی در سطح بالای فوتبال است. شهر ارومیه ورزشگاه تازه‌ساز شهید باکری را دارد که به خاطر داشتن چمن مصنوعی میزبان مسابقات نمی‌شود و بازی‌های نود در ورزشگاه پیر تختی برگزار می‌شود. از این رو این ورزشگاه فاقد استانداردهای لازم است و در سطح مرحله یک هشتم نهایی جام حذفی هرگز آماده میزبانی نبود.

در بازی روز گذشته شاید اگر نماینده فدراسیون فوتبال و تیم داوری کار خود را به درستی انجام نمی‌دادند و جلوی بسیاری از اتفاقات را نمی‌گرفتند، یک فاجعه عجیب رخ می‌داد. بهتر است فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ یکبار دیگر موضوعات پیش آمده در مسابقه نود و پیکان را بررسی کند و تصمیمی مهم در قبال میزبانی نود در شهر ارومیه بگیرد. چراکه شاید در آینده شاهد اتفاقات عجیب‌تری نیز باشیم.

1804093
مشخص نیست اگر بازی به ضربات پنالتی کشیده می‌شد، دو تیم چگونه باید روی خاک اره ضربه می‌زدند!



منبع

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید