هنگام کارتون دیدن کودکان به چه نکاتی باید توجه کنیم؟

0
59


|


۱۴۰۱/۱۲/۰۲ ۱۴:۲۰:۰۱

|

|





بچه‌ها علاقه دارند روزانه زمان زیادی را به تماشای کارتون اختصاص دهند؛ بنابراین نظارت و توجه به این سرگرمی محبوب کودکان، اهمیت بالایی دارد.


هنگام کارتون دیدن کودکان به چه نکاتی باید توجه کنیم؟


|


۱۴۰۱/۱۲/۰۲ ۱۴:۲۰:۰۱

ما در این مطلب درباره نکاتی که بهتر است هنگام کارتون دیدن فرزندتان رعایت کنید، صحبت می‌کنیم؛ پس با ما همراه باشید.

کارتون‌ها؛ یکی از تاثیرگذارترین تفریح کودکان

بچه‌ها هر روز یک کارتون جدید تماشا می‌کنند و با توجه به اینکه در سن یادگیری قرار دارند، تا حد بسیار زیادی از این کارتون‌ها تاثیر می‌پذیرند. خوشبختانه اغلب انیمیشن‌ها، مناسب سن کودکان ساخته می‌شوند؛ اما این مسئله به تنهایی برای آنکه کودکان از فواید تماشای کارتون‌ها بهره ببرند، کافی نیست.

اگر فرزند شما هم به تماشای انیمیشن جدید علاقه دارد، بهتر است هنگام کارتون دیدن او به نکات مهمی مثل محتوای کارتون‌ها، رده‌سنی آن‌ها و مدت زمان تماشای کارتون، توجه کنید تا فرزندتان نهایت بهره را از این تفریح لذت‌بخش ببرد.

خوشبختانه برنامه آفرینک یکی از اپلیکیشن‌هایی است که به شما در این زمینه کمک می‌کند. این اپلیکیشن علاوه بر پیشنهاد رده سنی برای هر کارتون، توضیحاتی راجع به موضوع و نکات مهم هرکدام به شما ارائه می‌دهد. همچنین امکاناتی مانند تنظیم فیلتر رده سنی و مدت زمان تماشای کارتون برای کودکان را در اختیار شما می‌گذارد.

ما در ادامه به جزئیات هرکدام از این نکات می‌پردازیم و از اهمیت رعایت آن‌ها بیشتر می‌گوییم. با ما همراه باشید.

چرا باید به محتوای کارتونی که بچه‌ها می‌بینند توجه کرد؟

امروزه اغلب کارتون‌های کودکانه، مطابق استانداردهای جهانی ساخته می‌شوند و سازندگان آن‌ها به رده‌سنی مخاطبانشان توجه دارند و تلاش می‌کنند تا بچه‌ها از تماشای این انیمیشن‌ها، پیام‌های آموزنده‌ای را یاد بگیرند.

اما والدین هم باید توجه کنند که آیا کارتونی که کودکشان می‌بیند، مناسب او هست؟ آیا داستان آن با روحیات فرزندشان تطابق دارد؟ آیا پیام‌های آموزشی آن، با ارزش‌های اخلاقی خانواده آن‌ها هم‌خوانی دارد؟

برای پاسخ به این سوالات، بهتر است پیش از اینکه فرزندتان کارتونی را ببیند، نقدهای موجود درباره آن را مطالعه کنید، سپس بخش‌هایی از آن را تماشا کنید تا مطمئن شوید انیمیشن مورد نظر شما از هر لحاظ مناسب فرزندتان است.

در صورت امکان با فرزندتان کارتون ببینید، تا هم یک تفریح خانوادگی داشته باشید، هم اگر کارتونی که فرزندتان می‌بیند شامل صحنه‌هایی چون صحنه‌های غم‌انگیز یا خشونت‌آمیز بود، یا داستان آن به نکات حساسی اشاره می‌کرد، بتوانید درباره آن به فرزندتان توضیح دهید. در این صورت تاثیرات منفی چنین مواردی را به حداقل می‌رسانید و تاثیرات مثبت آن‌ها را نیز تا حد ممکن افزایش می‌دهید.

۲

چرا رده‌بندی سنی کارتون‌هایی که بچه‌ها می‌بینند، اهمیت زیادی دارد؟

رده‌بندی سنی فیلم‌ها و انیمیشن‌ها، به والدین کمک می‌کند تابا توجه به سن کودکشان، درباره مناسب بودن فیلم یا کارتون برای او تصمیم‌گیری کنند. طبق استانداردهای جهانی، رده‌بندی سنی چند سطح دارد که سطح هر فیلم یا کارتون با توجه به نمایش مواردی چون رفتار خطرناک، استفاده از مواد مخدر، القای احساس خطر و ترس، رفتار خشونت‌آمیز، پیام‌های اخلاقی و… در آن تعیین می‌شود. 

رده‌بندی سنی Uیا ۴+

فیلم‌هایی که با علامت ۴+ یا U مشخص می‌شوند، تقریبا برای همه افراد مناسبند. این فیلم‌ها درون‌مایه مثبتی دارند و مرزبندی قابل تشخیصی میان خوب و بد قائل می‌شوند. در این فیلم‌ها و انیمیشن‌ها هیچ رفتار خطرناک یا نامناسبی که باعث الگوبرداری کودکان شود، وجود ندارد.

رده‌بندی سنی PGیا ۸+

فیلم‌ها و انیمیشن‌هایی که با علامت +۸ یا PG مشخص می‌شوند، موضوع و درون‌مایه پیچیده‌تری‌ دارند و مواردی چون نژادپرستی یا خشونت را نمایش می‌دهند؛ البته نه به شکلی که چنین رفتارهایی را تایید و تشویق کرده باشند.

رده‌بندی سنی A12یا ۱۲+

کودکان باید کارتون‌های این رده‌بندی سنی را، به همراه یک بزرگتر تماشا کنند و اگر روحیه حساسی دارند، از تماشای آن‌ها صرف نظر کنند. استفاده از اسلحه، رفتار خشونت‌آمیز یا کاراکترهای منفی در این فیلم‌ها دیده می‌شوند اما مورد تایید یا تحسین قرار نمی‌گیرند.

با توجه به موارد اشاره شده، مهم است که علاوه بر بررسی محتوای کارتونی که فرزندتان می‌بیند، به رده‌بندی سنی آن نیز توجه کنید.

۳

مدت زمان کارتون دیدن بچه‌ها، چقدر اهمیت دارد؟

رشد ذهنی هر فرد تا حد زیادی، در اولین سال‌های زندگیش شکل می‌گیرد و اگر بچه‌ها در کودکی، به تماشای افراطی کارتون بپردازند، مشکلاتی جدی در رشد اجتماعی و شناختی آن‌ها به وجود می‌آید.

همچنین تماشای طولانی مدت فیلم و کارتون می‌تواند به مشکلاتی چون اضطراب و تندمزاجی، اختلال کم‌توجهی (ADD) یا اختلال بیش‌فعالی (ADHD) نیز منجر شود. بنابراین بهتر است با توجه به سن فرزندتان و زمان توصیه شده ی متخصصان آکادمی پزشک اطفال، مدت زمان کارتون دیدن او را کنترل کنید.

  • نوزادان زیر ۱۸ ماه: در این سن بهتر است کودکان کارتون تماشا نکنند
  • کودکان ۱۸ تا ۲۴ ماهه: روزانه صفر تا نیم ساعت
  • کودکان ۲ تا ۵ ساله: روزانه ۱ تا ۲ ساعت
  • کودکان بزرگتر از ۵ سال: بدون محدودیت؛ به شرطی که به هیچ‌کدام از ابعاد زندگی (مثل درس و تکالیف، بازی و ورزش) آسیبی وارد نشود.

آفرینک چه کمکی به شما می‌کند؟

آفرینک یک سرویس آنلاین و رایگان تماشای انیمیشن و کارتون است که فرزند شما می‌تواند جدیدترین و بهترین انیمیشن‌ها را با دوبله فارسی در وب‌سایت یا اپلیکیشن آن تماشا کند.

همه کارتون‌ها و انیمیشن‌های آفرینک برای بچه‌ها مناسب و آموزنده هستند؛ از طرفی امکاناتی مثل «آفرینک والدین» نیز آسودگی خاطر شما را تضمین می‌کند. در اپلیکیشن آفرینک شما می‌توانید رده‌سنی کارتون‌هایی را که فرزندتان می‌بیند، تنظیم کنید و همچنین می‌توانید بر مدت زمان کارتون دیدن او نظارت داشته باشید.

سخن پایانی

یکی از تفریحات محبوب بچه‌ها کارتون دیدن است، اما برای آنکه این سرگرمی به آن‌ها آسیبی نرساند و همچنین فوایدی را نیز به همراه داشته باشد، لازم است که بزرگترها به مواردی چون درون‌مایه کارتون‌ها، رده‌بندی سنی آن‌ها و البته مدت زمان کارتون دیدن‌ بچه‌ها توجه کنند. ما در این مطلب همه نکات مربوط به این موارد را توضیح دادیم و از آفرینک به عنوان یک سرویس آنلاین و رایگان تماشای کارتون برای بچه‌ها، که به شما نیز در رعایت این نکات کمک می‌کند، اشاره کردیم. امیدواریم آفرینک آسودگی خاطر شما را به ارمغان آورد و کودکتان هم از تماشای کارتون در وب‌سایت و اپلیکیشن آفرینک لذت ببرد.



منبع

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید