دکتر بیژن حیدری در هیبت سیمون مارسینیاک!

0
61



کد خبر : ۱۸۷۲۰۵۸ |
۰۴ اسفند ۱۴۰۱ ساعت ۱۵:۲۰ |
۴٫۴K بازدید |

۰
دیدگاه

شاهکار داوری: چرا گل پرسپولیس مردود نشد؟


قضاوت بیژن حیدری اگرچه در حد فینال جام جهانی پربرخورد و چالش‌برانگیز بود، اما با عملکرد درخشان تیم داوری، بی‌دردسر به پایان رسید.

دکتر بیژن حیدری در هیبت سیمون مارسینیاک!

به گزارش “ورزش سه”، داور ۴۲ساله همدانی شاید انتظارش را هم داشت که سپاهانپرسپولیس چنین بازی دشواری از آب در بیاید، اما او به همراه محمدرضا منصوری، علیرضا ایلدروم و سیدرضا مهدوی، آماده قضاوت بازی پرصحنه و جنجالی بودند و تقریبا بدون اشتباه تاثیرگذار بازی را سپری کردند.

فارغ از اعتراض هواداران پرسپولیس در صحنه گل‌های سپاهان که شاید باتوجه به برتری در این بازی، اعتراضشان چندان هم معنی‌دار نباشد، این هواداران سپاهان هستند که با شور و حرارت تصاویر موردنظر خود از این بازی را جمع‌آوری می‌کنند و در این بین یک صحنه، بیشتر از سایرین موردتوجه قرار دارد؛ لحظه ارسال محمد عمری و برخورد توپ به دست سینا اسدبیگی که داور از این صحنه گذشت تا ثانیه بعد عیسی آل‌کثیر گل دوم پرسپولیس را به ثمر برساند.

البته این تنها صحنه بازی پرماجرای سپاهان – پرسپولیس نبود. دو پنالتی به سود سرخپوشان که در دل خود جریمه شخصی و آفسایدسنجی داشت و دو گل سپاهان که علاوه بر مشکوک بودن به آفساید، مورد اعتراض پرسپولیسی‌ها در مورد خطای قبل از گل نیز بود. اما جنجالی‌ترین صحنه لحظه برخورد توپ به دست سینا اسدبیگی بود، چرا که اگر دکتر بیژن در سوت خود می‌دمید و یک گل دیگر پرسپولیس را هم مردود می‌کرد، احتمالا سرنوشت بازی به سود تیم ژوزه مورایس عوض می‌شد.

اما چرا بیژن حیدری خطای هند نگرفت و اجازه داد بازی ادامه پیدا کند تا پرسپولیس گل دوم را به ثمر برساند؟

* مشاهده صحنه و دستور ادامه بازی
نکته مهم این است که در این صحنه بیژن حیدری به وضوح صحنه را از نزدیک دید و جای‌گیری بسیار خوبی داشت. به عبارتی نمی‌توان گفت که او برخورد توپ به دست را ندید که هند نگرفت بلکه دید و از آن گذشت. حیدری از لحظه ارسال توپ را دنبال می‌کرد تا برخورد بین بازیکنان مدافع و مهاجم را ببیند تا خطای احتمالی را هم ببیند، اما جنجال بدون برخورد بازیکنان بایکدیگر رقم خورد.

1804980
در لحظه برخورد توپ به دست، حیدری کاملا به صحنه اشراف داشت.

البته در لحظه نخست و در سرعت، به نظر می‌رسید توپ به شانه سینا اسدبیگی خورده که در این صورت نیز هند درست نبود. اما در صحنه آهسته کاملا مشخص است که توپ پایین‌تر از شانه را لمس کرده که بر اساس قوانین ۲۰۲۲-۲۳ خطای هند است. با این حال علی‌رغم برخورد توپ به دست مهاجم پرسپولیس، به زعم داور خطای هند رخ نداد.

* قانون جدید: این هند نیست!
قوانین امسال داوری در خصوص هند داخل محوطه جریمه، ماده جالبی را اضافه کرده که باعث شد تا بیژن حیدری در این صحنه خطا نگیرد. در بخش ۱۲ کتاب قانون داوری و قسمت Handling Ball این موضوع به صورت مشروح بررسی شده است.

گل زمانی مردود می‌شود که:
۱٫ مستقیما از دست/ بازو استفاده شود، حتی اگر تصادفی باشد.

۲٫ بلافاصله پس از لمس توپ با دست/ بازو تبدیل به گل شود، حتی اگر تصادفی باشد.

به عبارتی نکته مهم همین عبارت «تصادفی» است. در این صحنه سینا اسدبیگی توپ را با اراده و قصد خود با دست لمس نکرد و این موضوع اتفاقی بود. به همین دلیل شامل این بخش از قانون خطای هند می‌شود.

1804981
توپ به پایین‌تر از شانه سینا اسدبیگی برخورد کرد که شامل خطای هندبال می‌شود، اما یک ماده دیگر باعث شد تا حیدری هند نگیرد.

بنابراین اگر توپ با لمس دست سینا اسدبیگی وارد دروازه می‌شد یا او بلافاصله بعد از لمس، توپ را وارد دروازه می‌کرد، گل مردود بود، اما در این صحنه و بعد از برخورد توپ به دست، موقعیت از دست رفت و لحظاتی بعد با ضربه عیسی آل‌کثیر تبدیل به گل شد و حیدری هم به درستی خطای هند اعلام نکرد.

* ناظران داوری و تائید تصمیم بیژن حیدری
علاوه بر کارشناسان داوری که جملگی روی تصمیمات بیژن حیدری در این بازی صحه گذاشتند، ناظران داوری نیز به خصوص در مورد این صحنه، توضیح بخش ۱۲ قانون داوری و قسمت Handling the ball را می‌پذیرند و در این صحنه حق را به حیدری می‌دهند.

علاوه بر ناظرانی که به دلیل قوانین کمیته داوران اجازه اظهارنظر ندارند و طبیعتا ترجیح می‌دهند نامشان در رسانه‌ها مطرح نشود، اسماعیل صفیری بدون کارشناسی این بازی و در توضیح این بخش از قانون می‌گوید: «ابتدا باید تشخیص داده شود که برخورد به دست “تصادفی” بوده است. سپس اگر توپ مستقیم با دست وارد دروازه شود، باید مردود شود. یا بلافاصله بعد از برخورد توپ به دست، همان بازیکن توپ را تبدیل به گل کند، باز هم گل مردود خواهد شد.»

1804982
در بخش هایلایت شده، به توضیح خطای هند در موقعیت «برخورد تصادفی» اشاره می‌شود: اگر اسدبیگی با دست گل می‌زد یا خودش توپ را تبدیل به گل می‌کرد، گل پرسپولیس مردود می‌شد.

به عبارتی بیژن حیدری که گزینه داوری ایران برای بازی‌های بین‌المللی است، در این صحنه تشخیص بسیار درستی داشت و یکی از دشوارترین صحنه‌های داوری را به خوبی گذراند؛ البته در این قضاوت درخشان حیدری برای بازی پرسپولیس – سپاهان، نباید از نقش کمک‌های او، محمدرضا منصوری و علیرضا ایلدروم نیز گذشت که کمک اول، در صحنه پنالتی نخست پرچم زد و به داور وسط کمک کرد.



منبع

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید