داوری که به خاطر زلزله ترکیه کارت زرد نداد!

0
72



کد خبر : ۱۸۷۲۲۳۴ |
۰۵ اسفند ۱۴۰۱ ساعت ۱۶:۵۲ |
۳K بازدید |

۰
دیدگاه

اجرای قوانین یا اخلاق گرایی؟


هفته گذشته در جریان بازی آژاکس و اسپارتا اتفاق جالبی رخ داد که بحثهای زیادی را به دنبال خود داشت.

داوری که به خاطر زلزله ترکیه کارت زرد نداد!

به گزارش “ورزش سه”، همین چند هفته پیش بود که خبر دهشتناک زلزله ترکیه و سوریه ، مردم جهان را به شوک فرو برد. این زلزله متاسفانه خسارات جانی زیادی به همراه خسارت های مالی گسترده ای به جا گذاشت. افراد شناخته‌شده زیادی در این حادثه دلخراش جان سپردند. این قبیل اتفاقات نشان دهنده ناپایداری دنیاست و یادآور این نکته است که  هرلحظه حوادث غیرمترقبه و پیش بینی نشده قادر هستند کلیه امورات زندگی آدم ها را تحت تاثیر قرار دهند.

همچنین زلزله ترکیه متاسفانه باعث مرگ سه ورزشکار ایرانی لژیونر که در تیم ملی فوتبال معلولین عضو بودند و در یک هتل اقامت داشتند هم شد. از دیگر افرادی که در این زلزله کشنده، جان به جان آفرین تسلیم کرد، کریستین آتسو غنایی ، ستاره سابق چلسی و حال حاضر هاتای اسپور ترکیه بود.

اما اتفاقی که در قلب اروپا اتفاق افتاد در نوع خود بسیار جالب بود. در جریان بازی آژاکس آمستردام و اسپارتا روتردام در لیگ کشور هلند ، محمد کودوس هم وطن آتسو که در آژاکس عضویت دارد،  موفق به زدن یک گل شد . در ادامه خوشحالی بعد از گل و با در آوردن پیراهن خود که روی آن شعار “روحت شاد آتسو ” درج شده بود ، احترام خود را به هم وطن فقید خود نشان داد.

1805397

طبق قوانین فیفا ، چنین اقدامی مستحق دریافت کارت زرد است ، ولی داور این دیدار پل فن بوئوکل در اقدامی متحیرکننده از جریمه کردن این بازیکن غنایی امتناع کرد. از نظر این داور اخلاق مدار ، جریمه بازیکنی که به احترام یک انسان فوت شده ، یک کار اخلاقی انجام می دهد به دور از اخلاق است . گرچه این کار او مخالف قوانین فیفا اتفاق افتاده است ولی در جامعه جهانی  مخالفان و موافقان زیادی را ایجاد کرده است . اگر طرفداران این اقدام داور را اخلاق گرایان نامگذاری کنیم معتقدند که رعایت اخلاق در مقابل قانون ارجحیت دارد. اما در مقابل،  مخالفان این داور هم که می توانیم قانون گرایان نامگذاری کنیم معتقدند که رعایت قانون در هر شرایطی الزامی است و هیچ عذر و بهانه و توجیهی

برای عدم رعایت قانون پذیرفته نیست. به زعم این افراد عدم رعایت قانون به نوعی نشان دهنده افول اخلاق است. به هر حال نظریات متناقض همیشه وجود داشته و دارد. اگر شما جای فن بوئوکل داور هلندی این مسابقه بودید، در مقابل این عمل محمد کوردوس چه اقدامی می‌کردید؟ شما موافق اخلاق گرایان هستید یا قانون گرایان؟

بهرام حیدری رامشه



منبع

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید