چطور روغن سالم انتخاب کنیم و آن را سالم نگهداریم

0
56


|


۱۴۰۱/۱۲/۰۸ ۲۳:۱۵:۰۰

|

|


«اعتمادآنلاین» گزارش می‌دهد:



روغن‌ها از جمله مواد غذایی هستند که روزانه به اشکال متفاوت به عنوان ماده غذایی یا برای پخت‌وپز به کار می‌روند و انتخاب انواع سالم آنها اهمیت دارد.


چطور روغن سالم انتخاب کنیم و آن را سالم نگه داریم


|


۱۴۰۱/۱۲/۰۸ ۲۳:۱۵:۰۰

روغن‌ها جزو چربی‌ها شمرده می‌شوند و چربی‌ها بر حسب ترکیب شیمیایی ممکن است اشباع‌شده، تک‌اشباع‌نشده و چنداشباع‌نشده باشند.

به گزارش اعتمادآنلاین، هر چه میزان چربی‌های اشباع‌نشده در یک روغن بیشتر باشد، به خصوص از لحاظ پیشگیری از بیماری قلبی سالم‌تر شمرده می‌شود و هرچه میزان چربی‌های اشباع‌شده آن بیشتر باشد، بیشتر ممکن است زمینه‌ساز بیماری قلبی شود.  

به علاوه در روند تهیه روغن‌ها در کارخانه‌ها ممکن است چربی‌ها یا اسیدهای چرب مصنوعی تولید شوند که «چربی‌های ترانس» نام دارند. این چربی‌های ترانس هم به شدت با بیماری‌های قلبی در ارتباطند.

روغنی را می‌توان سالم شمرد که کمتر از ۳۵ درصد چربی اشباع‌شده و بیش از ۵۰ درصد چربی اشباع‌نشده داشته باشد و میزان «چربی ترانس» در آن زیر نیم درصد باشد.

بنابراین هنگام خریدن روغن به برچسب تغذیه‌ای آن توجه کنید و به خصوص به یاد داشته باشید که روغن‌های عاری از چربی ترانس و با میزان پایین چربی اشباع‌شده را انتخاب کنید. سه نمونه از چنین روغن‌های سالمی که نسبتاً هم ارزان‌قیمت هستند، روغن‌ کانولا (یا روغن کلزا)، روغن آفتابگردان و روغن زیتون هستند.

یک نکته دیگر هنگام انتخاب روغن‌های آشپزی توجه به «نقطه دود» آنهاست که میزان مقاومت‌شان در برابر حرارت را نشان می‌دهد و بر حسب این مقاومت روغن مناسب برای شیوه پخت‌وپز مورد نظرتان مثل سرخ کردن یا استفاده در سالاد را می‌توانید انتخاب کنید؛ برای مثال روغن آفتابگردان نقطه دود بالایی دارد و برای سرخ کردن مناسب است و روغن زیتون نقطه دود پایین‌تری دارد و برای افزودن به سالاد بهتر است.

و در نهایت به شیوه نگهداری روغن در خانه هم دقت داشته باشید.

روغن‌های اشباع‌نشده با وجود اینکه سالم‌تر هستند، زودتر ممکن است اکسیده شوند و به اصطلاح «عمر قفسه» کمتری نسبت به روغن‌های اشباع‌شده دارند. بنابراین در محفظه روغن را محکم ببندید تا کمتر در برابر اکسیژن قرار گیرد.

روغن آشپزی را در قفسه‌ای خنک و تاریک قرار دهید و اگر می‌خواهید آن را روی پیشخوان نگه دارید، استفاده از بطری‌های تیره‌رنگ را مد نظر قرار دهید تا آنها را از نور خورشید دور نگه دارید.

از ظرف‌های آهنی یا مسی برای نگهداری روغن استفاده نکنید، چراکه ممکن است با روغن واکنش نشان دهند.

«عمر قفسه» توصیه‌شده برای روغن‌ها را رعایت کنید؛ مثلاً برای روغن زیتون ۱۵ ماه، روغن سبوس برنج، روغن سویا و روغن آفتابگردان یک سال و روغن کنجد ۶ ماه.

اگر می‌خواهید برای مدت بیشتری روغن را نگهداری کنید، می‌توانید آن را در یخچال بگذارید. البته در این صورت مجبور خواهید بود پیش از مصرف آنها را یکی دو ساعت در دمای اتاق بگذارید تا قوام‌شان به حالت عادی بازگردد.

روغن‌هایی را که کمتر استفاده می‌کنید، در اندازه‌های کوچک‌تر مثلاً ۲۵۰ میلی‌لیتری بخرید.



منبع

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید