مذاکره فدراسیون فوتبال با سرمربی خارجی در تهران

0
64


|


۱۴۰۱/۱۲/۰۸ ۱۳:۴۱:۵۷

|

|


خبر عجیب از نیمکت تیم ملی؛



سرمربی پرتغالی یکی از گزینه های در دسترس فدراسیون فوتبال برای جانشینی کی روش است.


مذاکره فدراسیون فوتبال با سرمربی خارجی در تهران


|


۱۴۰۱/۱۲/۰۸ ۱۳:۴۱:۵۷

تیم سپاهان وقتی مورایس را به خدمت گرفت که تحقیقات زیادی انجام داده بود و مشخص بود می‌خواهد چند سال ناکامی را با کمک یک مربی درجه‌یک که موفق شده جام قهرمانی لیگ قهرمانان اروپا را بالای سر ببرد به دست فراموشی بسپارد. محمدرضا ساکت با جان تازه‌ای که با آوردن این مربی به سپاهان دمید درواقع ناکامی و بدسلیقگی خود را در جذب ویلموتس به فراموشی سپرد.

به گزارش فرهیختگان، همین کافی است تا مشخص شود محمدرضا ساکت یک باشگاهدار واقعی است اما در سیاست فدراسیون فوتبال بازی بلد نیست و سوخت می‌دهد. این مسائل حالا چرا مهم شده است؟ چون اتفاقی عجیب درحال وقوع است. 

اظهارات عجیب در مورد مورایس و ساکت

بعد از اسامی عجیبی که به‌عنوان کاندیداهای مربیگری تیم ملی مطرح شد، امیرمهدی علوی، مدیر روابط‌عمومی فدراسیون فوتبال در اقدامی عجیب‌تر مدعی شد فدراسیون فوتبال روی مورایس و خمز هم نظر دارد اما با باشگاه‌های تراکتور و سپاهان صحبتی نشده است. خنده‌دار است وقتی ساکت عضو اتاق فکر فدراسیون فوتبال و نزدیک به آقای رئیس است حرفی از صحبت با باشگاه سپاهان به میان بیاید. محمدرضا ساکت، مدیرعامل باشگاه سپاهان و عضو هیات‌رئیسه فدراسیون فوتبال است. او در این چند سال به نوعی مغز متفکر فدراسیون فوتبال بوده و به خوبی در جریان برنامه‌های فدراسیون است. آن‌وقت چطور با او در مورد کاندیداتوری مربی‌شان صحبتی نشده است. اصلا نیازی به صحبت نیست مگر اینکه خود ساکت بخواهد با ساکت صحبت کند و از احتمال این موضوع خبر دهد!

مورایس آلترناتیو خارجی‌ها

مهدی تاج به دنبال مربی مورد علاقه خود است. او دیگر در چالشی که با هواخواهان مربیان ایرانی پیدا کرده، حداقل نمی‌خواهد از موضعش کوتاه بیاید و بدون شک با هر راهکاری که شده بر این مهم اهتمام می‌ورزد. حتما شنیده‌اید اخیرا جلساتی با دولتی‌ها می‌گذارد و در تلاش است بی‌خبر از مجلس بودجه مورد نیاز را تامین کند. با این حال همیشه این احتمال وجود دارد که این امکان برایش فراهم نشود. درنتیجه طی توافقاتی که صورت دادند، مورایس یک آلترناتیو خوشنام و موجه است که مانع حضور مربی ایرانی روی نیمکت تیم ملی می‌شود. قطعا اگر قرار باشد یک ایرانی در تیم ملی مربیگری کند، مورایس هم می‌تواند. از این‌رو رفقای قدیمی و تصمیم‌گیرندگان اصلی فدراسیون فوتبال مورایس را در آب‌نمک خواباندند تا در صورت نیاز از او برای جذب مربی خارجی درجه‌یک استفاده کنند. مورایس دستیار مورینیو در رئال مادرید بوده است. او نام خوبی دارد و در لیگ ایران نیز قابل ستایش عمل کرده است. با این حال او گزینه تیم ملی نیست و فقط یک آلترناتیو است تا تاج را به مقصودش برساند. 

اگر به‌خاطر داشته باشید پیشتر نوشتیم که مورایس و تفکراتش می‌توانند او را به نیمکت تیم ملی نزدیک کنند. حالا عملکرد او و تفکراتش در کنار اخلاق و منشی که از خود نشان می‌دهد از او یک مربی جنتلمن ساخته که اتفاقا گزینه خوبی برای تیم ملی است. اگر ما اسکوچیچ را از تیم نفت آبادان روی نیمکت نشاندیم می‌توانیم این فرصت را به مورایس هم بدهیم. او اما نمی‌پذیرد البته حداقل در شرایط فعلی نمی‌پذیرد. درواقع مورایس اگر بیاید، که نمی‌آید نه قرارداد چند ماهه که حداقل ۴ ساله و تا جام‌جهانی بعدی فرصت می‌خواهد. 

مذاکره با مورایس در تهران؟

حالا چرا او به تیم ملی ایران نمی‌آید؟ چون قرارداد او با سپاهان سه ساله است. از طرفی وی معمولا تیمی را تا به سرانجام نرساند رها نمی‌کند، درنتیجه با سپاهان نیز به کارش ادامه می‌دهد. از طرفی ساکت تیمی را که در کورس رقابت قرار دارد و او را به آرزوهایش نزدیک می‌کند، تضعیف نمی‌کند. مدیرعامل سپاهان قبلا هم ساختاری اینچنین مستحکم برای سپاهان ساخته و با این تیم قهرمانی کسب کرده است. حالا خیلی‌ها او را یک مدیر مدبر می‌دانند. درنتیجه اگر بخواهد خللی در روند این موفقیت ایجاد کند از همه بیشتر خودش صدمه می‌بیند. 

با همه این حرف‌ها می‌گویند اولین مذاکره با ژوزه مورایس دو ماه پیش صورت گرفته است. گویا چند روز پس از پایان جام‌جهانی، مورایس در سفر به تهران با رئیس فدراسیون برای حضور در تیم ملی مذاکره کرده است و صحبت‌های اولیه بین دو طرف صورت گرفت. درواقع در همان جلسه نتیجه خاصی حاصل نشد و صحبت‌ها در همان حد ابتدایی باقی ماند. شاید این‌طور به نظر برسد که با انصراف داخلی‌ها شانس جذب خارجی‌ها بیشتر شده است؛ چراکه به خاطر زمان محدود تا جام ملت‌ها، بحث شناخت یکی از مهم‌ترین مسائل است. ممکن است بهترین مربی از اروپا بیاید اما رسیدن به جام با توجه به حریفان موجود غیرممکن است. 

از این‌رو بد نیست بدانید در جلساتی که اخیرا ساکت با کارخانه فولاد مبارکه سپاهان داشته است، آنها از وی خواستند مسائل ملی را وارد مسائل باشگاه نکنند. آنها مایلند مورایس حداقل تا پایان مدت ۳ ساله قراردادش در این تیم بماند؛ چراکه این قرارداد برای آنها هزینه زیادی داشته و نمی‌خواهند خود را قربانی تیم ملی کنند. سپاهان در سال‌های اخیر هیچ افتخار و جامی در مسابقات داخلی و خارجی به دست نیاورده و حالا با مورایس رویای قهرمانی دارد. آنها هرچند از دوستان تاج هم هستند اما نمی‌خواهند خود را فدای موفقیت او کنند. 

از طرفی باشگاه سپاهان از اسپانسرینگ و فروش بلیت هم درآمد خاصی ندارد، درنتیجه دست‌شان توی جیب کارخانه است. ساکت هم قطعا می‌داند که اگر تابع ایده‌های مدیران نباشد نمی‌تواند هزینه‌های سنگین تیم پرستاره‌اش را تامین کند. درنتیجه او برای بقای خود در باشگاه سپاهان، جاه‌طلبی در این باشگاه و ادامه حضور در فدراسیون فوتبال به مورایس نیاز دارد. با این حساب بعید است این مربی پرتغالی راهی به تیم ملی پیدا کند؛ چراکه تاج گزینه خود را دارد و برای روی کار آوردن او تلاش می‌کند اما مورایس را کنار دستش نگه داشته تا اگر لازم شد به‌جای داخلی‌ها او را به تیم ملی سنجاق کند. البته او هم رایگان کار نمی‌کند و فدراسیون برای پرداخت هزینه‌هایش به اندازه سپاهان پول ندارند مگر اینکه مجلس کوتاه بیاید و در تامین هزینه مربی خارجی وسواس به‌خرج ندهد. 

 



منبع

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید