آیا ممکن است یک شبه موهای آدم سفید شود

0
86


|


۱۴۰۱/۱۲/۰۹ ۲۳:۰۰:۰۰

|

|


«اعتمادآنلاین» گزارش می‌دهد:



مشهور است که موهای ماری آنتوانت، ملکه ۳۸ ساله فرانسه، پیش از اعدامش در سال ۱۷۹۳ یک‌شبه سفید شده بود و بر این اساس به سفید شدن ناگهانی موهای افراد، نشانگان ماری آنتوانت گفته می‌شود.




نشانگان ماری آنتوانت: آیا ممکن است یک‌شبه موهای آدم سفید شود؟


|


۱۴۰۱/۱۲/۰۹ ۲۳:۰۰:۰۰

سفید شدن مو با افزایش سن طبیعی است. هرچه سن ما بالاتر می‌رود مقدار بیشتری از ملانین، رنگدانه موها، از دست می‌رود و موهایمان به تدریج سفید می‌شود.

به گزارش اعتمادآنلاین، این موارد سفید شدن ناگهانی مانند مورد ماری آنتوانت ممکن است در واقع مربوط به ریزش ناگهانی موضعی موها باشد که بیماری «آلوپسی آره‌تا» نام دارد. در این موارد فرد موهای سفید پراکنده دارد، اما با ریزش ناگهانی موها این سفیدی بیشتر خود را نشان می‌دهد. البته یک توضیح دیگر هم شسته شدن رنگ ‌موهای موقتی است که سفیدی موها را آشکار کرده است!

بیماری آلوپسی آره‌تا یا طاسی منطقه‌ای یک بیماری خودایمنی است که با ایجاد التهاب مانع از آن می‌شود که فولیکول یا پیاز‌های مو، موهای جدیدی را رشد دهد و با افتادن موهای موجود طاسی موضعی ایجاد می‌شود.

عامل دیگری که درخور توجه است نقش استرس در سفید شدن موهاست. در مورد ماری آنتوانت هم سفید شدن مو را به استرس ناشی از شنیدن خبر اعدام نسبت می‌دهند.

اما سفید شدن مو روند پیچیده‌‌ای است که فقط یک عامل واحد آن را ایجاد نمی‌کند بلکه عوامل گوناگونی به خصوص ژنتیک در آن موثر هستند. افرادی که سابقه خانوادگی سفید شدن زودرس مو دارند، احتمال بیشتری دارد که موهایشان زودتر سفید شود و ژن‌هایی هم شناخته شده‌‌اند که با سفید شدن زودرس مو ارتباط دارند.

اما استرس مزمن می‌تواند زمان سفید شدن موها را جلو بیندازد و روند آن را تسریع کند. استرس شدید همچنین می‌تواند باعث ریزش مو هم بشود.




منبع

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید