خانه اقتصادی تاثیر نوسانات قیمت دلار بر صنعت فولاد

تاثیر نوسانات قیمت دلار بر صنعت فولاد

0
تاثیر نوسانات قیمت دلار بر صنعت فولاد

[ad_1]

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

بر اساس گزارشات هفته گذشته بازار ارز، قیمت دلار در بازار آزاد چیزی در حدود ۵۰ هزار و پانصد تومان خرید و فروش می‌شد که این تغییر قیمت دلار در هفته اول اسفند ماه سال ۱۴۰۱ دور از انتظار مسئولین کشور بود. اما رفته رفته با وجود راه‌اندازی مرکز خرید و فروش ارز و طلا توسط رئیس کل بانک مرکزی جناب فرزین، صبح دوشنبه هفته ابتدایی اسفند ماه سال ۱۴۰۱ در جلسه‌ای بیان کردند که نرخ دلار موجود در بازار مورد تایید ایشون نیست و قیمت صحیح دلار را از طریق مرکز خرید و فروش ارز و طلا اعلام خواهند کرد. تاثیر نوسانات قیمت دلار بر صنعت فولاد را در این خبر با هم بررسی می‌کنیم، با ما همراه باشید.

تاثیر نوسانات قیمت دلار بر صنعت فولاد

فردای روز دوشنبه یکم اسفند ماه ۱۴۰۱، یعنی دوم اسفند ماه قیمت اعلامی مرکز خرید و فروش ارز و طلا برای قیمت روز دلار، ۴۱ هزار و ۵۴۹ تومان، اعلام شد که قیمت دلار در بازار همان روز به طور میانگین ۴۹ هزار تومان بود. فردای آن روز قیمت دلار پس از فتح کانال ۵۰ هزار تومان، به ۵۰ هزار و ۵۰۰ تومان افزایش یافت.

با وجود اقدامات مسئولین در راستای اهداف سال آینده برای کاهش قیمت ارز خارجی در بازار کشور، مردم در حال تبدیل پول نقدینگی خود به کالا هستند. چرا که عملا نرخ تورم داخلی در حال حاضر چیزی بیش از نرخ سود بانکی می‌باشد. از این رو مردم چاره‌ای جز خرید کالا برای حفظ ارزش پول خود ندارند.

رفته رفته تقاضا برای کالا‌ها افزایش می‌یابد و قیمت‌ها برای مصرف‌کننده گران‌تر از قبل می‌شود. در همین راستا صنایع با چالش‌های زیادی در تعیین قیمت روز تولیدات خود خواهند داشت و برای حفظ ارزش پول باید آن را به کالا تبدیل کرد وگرنه از نرخ تورم جا می‌ماند.

یکی از مواد اولیه مهم و حیاتی صنایع و تولیدات مختلف، آهن‌آلات می‌باشد که عمدتا مصرف صنایع فولاد است. در این زمینه نیز قیمت ورق صنعتی و در قسمت ساخت و ساز قیمت میلگرد با افزایش قیمت روبرو شدند.

با وجود قیمت تمام شده تولید میلگرد با چالش‌های گاز و برق صنایع تولید فولاد، قیمت میلگرد در بورس کالا بهب بیش از ۲۶ هزار تومان برسد.

علت اصلی این امر تقاضای مردم در برابر عدم پاسخگویی کارخانجات به نیاز بازار است. از این رو قیمت میلگرد جنبه رقابتی پیدا کرده است و با تنش‌های قیمت دلار بر نرخ تورم داخلی، قیمت میلگرد و ورق صنعتی نیز به شدت تحت تاثیر قرار می‌گیرند.

تاثیر نوسانات قیمت دلار بر صنعت فولاد

در پایان سال ۱۴۰۱، مردم و تجار تمام سرمایه نقدینگی خود را تبدیل به کالا کرده‌اند تا با وجود افزایش قیمت دلار در سال آینده دچار زیان و ضرر‌کرد نشوند.

بر اساس گزارشات تحلیل‌گران بازار فولاد، اگر پیش از پایان سال جاری قیمت‌ها اندکی هم کاهش پیدا کنند، بازار و تولید‌کننده دچار سیل تقاضا می‌شود و این امر بازار را به هم می‌ریزد.

در این زمان بسیاری از شرکت‌های خرید و فروش آهن‌آلات انبار‌هایشان پر از محصولات شده و جهت تامین نقدینگی و توانایی خرید بیشتر پیش از اتمام سال، اقدام به ارائه قیمت‌های رقابتی در بازار می‌کنند که این خود عاملی جهت تنش در بازار فولاد محصوب می‌شود.

عامل کاهش قیمت‌ها در بازار فولاد تا پایان سال ۱۴۰۱

این احتمال وجود دارد که با رفع محدودیت منابع انرژی برای کارخانجات تولید فولاد کشور، نرخ تولیدات افزایش یافته و قیمت مقاطع کاهش یابد و یا عرضه در بازار افزایش یابد، اما بزرگ‌ترین عوامل موثر بر قیمت آهن‌آلات، قیمت روز دلار است که بر اساس نیاز دولت به تامین عیدی و اتمام پرونده بدهی‌های سال ۱۴۰۱، این انتظار برای عرضه دلار با قیمت مصوب در بازار ارز و شکستن قیمت‌های حال حاضر بعید است و دولت احتمالا با کمبود بودجه مواجه شود.

اما به طور قطع می‌توان گفت که قیمت‌ها در سال آینده روندی صعودی خواهند داشت و قیمت‌های این هفته نیز با هفته بعدی احتمالا تفاوت داشته باشد. علت اصلی تمامی این تغییرات بازار قیمت دلار است.

تورم جهانی بازار فولاد و دلار

در حال حاضر به سبب جنگ کشور‌های روسیه و اوکراین و همچنین احتمال وقوع جنگ میان کشور‌های چین و آمریکا و تنش‌های روزانه دولت‌های عربی به روسیه و چین که دو کشور بزرگ تامین‌کننده سطح یک جهانی بازار فولاد و آهن‌آلات هستند، این گرانی و افزایش نرخ تورم جهانی دور از انتظار نبوده و  با ادامه این روند روز به روز مردم در سراسر جهان توانایی خرید خود را رفته رفته از دست خواهند داد.

مبحث کمبود انرژی در اروپا و همچنین تحریم‌های شدید غرب علیه روسیه و چین، عامل انگیزه این دو کشور از خشونت و ادامه جنگ هستند که با ادامه این روند و افزایش قیمت ارز دلار در ایران، تولید‌کنندگان داخلی کشور تمایل به صادرات مقاطع فولادی خود به بازار‌های جهانی و دریافت دلار به جای ریال ایران هستند.

تاثیر نوسانات قیمت دلار بر صنعت فولاد

بر این اساس تقاضای داخلی در اولویت دوم قرار خواهد گرفت و صادرات افزایش می‌یابد. نتیجه این امر گرانی قیمت میلگرد، ورق صنعتی، تیرآهن، ناودانی، نبشی و سایر مقاطع فولادی پر مصرف و مورد نیاز عموم مردم است که بیشتر در زمینه مسکن و ساختمان سازی برای مردم اهمیت دارند.

این افزایش قیمت مقاطع فولادی بر روی قیمت تمام شده مسکن و از طرفی دیگر با افزایش قیمت دلار در کشور، قیمت ملک نیز افزایش یافته و مردم قدرت خرید و اجاره خود را رفته رفته از دست می‌دهند.

قیمت مسکن افزایش می‌یابد و این امر نه برای فروشنده مفید است و نه برای مصرف‌کننده که نیاز مبرمی به مسکن برای خانواده خود است.

همچنین با روند کاهشی سالانه نرخ ساخت و ساز در سطح کشور، هر سال قیمت مسکن به علت تقاضای زیاد و عدم پاسخ‌گویی مسئولین در قبال نیاز مسکن مردم، قیمت هر واحد مسکونی، هر ساله چند برابری می‌شود.

از طرفی برخی افراد سود‌جو و بدون مجوز نیز در بازار حضور دارند که با گرفتن بیعانه از مردم متقاضی و کلاه‌برداری از آن‌ها و عدم ارائه ملک مورد نظر مشتری که در قبال آن چیزی در حدود ۵۰ درصد از مبلغ ارزش ملکی، عده زیادی از مردم را راهی مراجع قضایی کرده است.

علت اصلی این امر، وجود فضای مجازی با قابلیت درج آگهی و همچنین اعتماد مردم به افرادی که قیمت پایین‌تری ارائه می‌دهند است. احتمالا قیمت مسکن در سال آینده نیز دستخوش تغییر قیمت دلار شود و رفته رفته این روند ادامه دارد تا مسئولین برنامه جدی‌تری در ساخت مسکن برای مردم در دستور کار قرار دهند.

تنها راه خانه‌دار شدن مردم در حال حاضر، افزایش نرخ ساخت و ساز مسکن ملی است که متاسفانه این روند نیز به سبب کمبود بودجه سالانه هر سال به سال بعد موگول می‌شود و این روند ادامه دارد.

خرید مقاطع فولادی

در صورت نیاز به خرید مقاطع فولادی مختلف اعم از میلگرد، تیرآهن، ورق صنعتی، ناودانی، نبشی و همچنین انواع لوله‌های فولادی در کلاس‌های مختلف جهانی، به شرکت آرسینکو مراجعه نمایید. با تشکر از همراهی شما عزیزان، لطفا نظرات خود را برای ما ارسال کنید.

آدرس شرکت: دفتر مرکزی – تهران، بازار آهن شادآباد، نبش بلوک یک، مجتمع تجاری 110 طبقه اول، پلاک 57

ایمیل شرکت:  info@rsin.co.ir

تلفن تماس با کارشناسان شرکت:

021-66674420

021-66671990

021-66674519

نشانی وبگاه:  https://rsin.co.ir

[ad_2]

منبع

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید