وجود سم آرسنیک در برنج چه خطراتی دارد؟

0
77


|


۱۴۰۱/۱۲/۱۸ ۰۱:۴۵:۵۱

|

|





محققان طی سالهای گذشته بر روی مقدار قابل توجهی برنج بررسی‌ها و تحقیقاتی انجام دادند و وجود قابل ملاحظه ای سم آرسنیک در برنج را اثبات کردند.


وجود سم آرسنیک در برنج چه خطراتی دارد؟


|


۱۴۰۱/۱۲/۱۸ ۰۱:۴۵:۵۱

چند سال است که وجود سم آرسنیک در برنج ذهن ها را به خود مشغول کرده است و حرف و حدیث های زیادی در خصوص وجود این سم در برنج های ایرانی یا هندی به گوش میرسد.

حتی گفته می شد زمانی که بازار برنج ایرانی رکود پیدا می‌کرد شایعات در خصوص وجود سم آرسنیک در برنج هندی به راه می افتاد تا مردم دوباره به سمت خرید برنج ایرانی سوق پیدا کنند و برعکس این قضیه نیز صدق می‌کرد.

سم آرسنیک چیست؟

محققان طی سالهای گذشته بر روی مقدار قابل توجهی برنج بررسی‌ها و تحقیقاتی انجام دادند و وجود قابل ملاحظه ای سم آرسنیک در برنج را اثبات کردند.

سم آرسنیک به طور طبیعی در محیط پیرامون ما یافت نمی شود این سم در به دو دسته عادی و غیر عالی تقسیم می شود آرسنیک عالی در بافت گیاهان و جانوران یافت می شود. اما سم موجود در برنج از نوع غیر عالی بوده است و نکته قابل توجه اینکه مواد خوراکی نظیر برنج این سم را از محیط پیرامون خود جذب می کنند.

نکته دیگر اینکه برنج در میان مواد غذایی بیشترین توانایی را برای حفظ این سم در بافت خود دارد.

انسان در خاک یا سنگ یافت می‌شود و به همین خاطر به راحتی جذب جوانه برنج میشود میزان سم موجود در برنج بستگی به محیط پیرامون آن دارد.

ابتدایی‌ترین راه برای جلوگیری از این مشکل رعایت اصول بهداشتی و حفاظت از محیط زیست است. استفاده از آفت کش ها و سموم شیمیایی سم آرسنیک را افزایش می‌دهد. در توضیح سم آرسنیک بایدگفت آبیاری چنین محصولاتی باعث می‌شود این سم به زمین کشاورزی برگشته و سایر محصولات را نیز آلوده کند و این چرخه ادامه پیدا می‌کند و در نهایت این سم وارد بدن انسان می شود.

مضرات سم آرسنیک برای بدن

بدون شک آثار سم آرسنیک بر سلامت انسان جبران ناپذیر خواهد بود. برای مثال برخی بیماری های مزمن می تواند در اثر مصرف مواد غذایی آلوده به سم آرسنیک باشد از جمله انواع سرطان، فشار خون، تنگی یا انسداد رگهای قلب و بیماری‌های قلبی.

همچنین مصرف مواد غذایی دارای سم آرسنیک آثار مخربی بر سلولهای عصبی دارد را به ویژه در کودکان و نوجوانان می توانند باعث زوال عقل شود. همچنین می‌تواند بر روی رشد جنین در خانم های باردار تاثیر منفی بگذارد.

راه های از بین بردن آن در برنج کدام است؟

سم آرسنیک موجود در برنج را نمی توان به راحتی و با راهکار های خانگی به صفر رساند اما با انجام برخی کارها میتوان مضرات آن را کم کرد برای مثال شستن برنج با آب تمیز خیساندن برنج برای مدت طولانی مثلاً بری یک شبانه روز و خالی کردن آب آن پیش از پخت ریختن آب جدید برای پخت و یا طولانی تر کردن زمان پخت برنج می تواند تا ۵۷ این سم را در برنج از بین ببرد.

نکته قابل توجه اینکه میزان آرسنیک موجود در برنج قهوه‌ای بیشتر از برنج سفید است.



منبع

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید