تاثیر رای دادگاه لاهه بر برجام چیست؟

0
58


|


۱۴۰۲/۰۱/۱۱ ۱۸:۴۰:۵۶

|

|


رضا نصری کارشناس ارشد حقوق بین الملل مطرح کرد



به عقیده یک کارشناس ارشد حقوق بین الملل، رای اخیر دادگاه لاهه می‌تواند در قضیه برجام نیز به عنوان یک برگ جدید، موقعیت مذاکراتی ایران را تقویت کند.



تاثیر رای دادگاه لاهه بر برجام چیست؟


|


۱۴۰۲/۰۱/۱۱ ۱۸:۴۰:۵۶

رضا نصری کارشناس ارشد حقوق بین الملل،  در مورد رای دیوان بین المللی دادگستری در مورد شکایت ایران از آمریکا به دلیل نقض بخشی از اصول عهدنامه مودت از سوی دولت واشنگتن گفت: دیوان بین‌المللی دادگستری اعلام کرده به دلیل ماهیت حاکمیتی «بانک مرکزی» صلاحیت بررسی موضوع توقیف دارایی‌های این نهاد خاص را در چارچوب معاهده مودت ۱۹۵۵ ندارد.

به گزارش خبرآنلاین، وی درمورد اهمیت این رای نیز اظهار کرد: اهمیت هر سند حقوقی یا حتی توافقات و معاهدات بین‌المللی بستگی به این دارد که چقدر از ظرفیت‌های آن بهره‌برداری کنیم. این رای دیوان بین‌المللی دادگستری هم از این قاعده مستثنی نیست.

این کارشناس ارشد حقوق بین الملل در این ارتباط ادامه داد: حال، ایران می‌تواند با استناد به همین رای – و به منظور به اجرا گذاشتن دستور آن – دولت آمریکا را به گفت‌وگوی مستقیم برای تغیین این مبلغ دعوت کند.

نصری همچنین تصریح کرد: در واقع، برای دولتی که رییس‌جمهور آن در کمپین‌های انتخاباتی‌اش مدام از احیای «چندجانبه‌گرایی» بعد از دوران بی قانونی ترامپ سخن به میان می‌آورد؛ و برای تیم سیاست خارجی‌ای که مقامات ارشد آن در جلسات استماع کنگره وعده به احیای حاکمیت قانون در نظام بین‌المللی می‌دادند، عدم اجرای حکم عالی‌ترین نهاد قضایی سازمان ملل می‌تواند بار حیثیتی و سیاسی سنگینی داشته باشد و این وظیفه دولت ایران است که این بار را روی شانه آن‌ها قرار دهد.

او گفت: رای اخیر دیوان در واقع ثابت کرد دولت آمریکا – نه فقط ناقض برجام به عنوان یک توافق سیاسی بوده بلکه – یک معاهده دوجانبه حقوقی که به تصویب مجلس سنا نیز رسیده بود را نقض کرده است. همین موضوع، که به صورت مستند «اعتبار» دولت آمریکا را در حوزه توافقات بین‌المللی زیر سوال می‌برد، می‌تواند در قضیه برجام نیز به عنوان یک برگ جدید، موقعیت مذاکراتی ایران را تقویت کند.

 




منبع

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید