افزایش ۵ درصدی قیمت نفت به دنبال تصمیم اوپک پلاس برای کاهش تولید

0
67


پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ایرنا: روز گذشته برخی اعضای اوپک پلاس از کاهش تولید نفت خود بیش از تعهدات گذشته خبر دادند. بر این اساس، علاوه بر ادامه کاهش ۲ میلیون بشکه‌ای تولید نفت اعضای اوپک پلاس، برخی از کشورهای عضو اوپک پلاس در مجموع تا ۱.۶ میلیون بشکه دیگر از تولید نفت خود را به صورت داوطلبانه کاهش خواهند داد.

در این میان عربستان با کاهش ۵۰۰ هزار بشکه‌ای تولید در صدر قرار دارد. بعد از آن عراق است که ۲۱۱ هزار بشکه از تولید خود را محدود خواهد کرد.

امارات کاهش تولید روزانه ۱۴۴ هزار بشکه‌ای، کویت کاهش روزانه ۱۲۸ هزار بشکه‌ای، الجزایر کاهش عرضه روزانه ۴۸ هزار بشکه‌ای و عمان نیز تعهد کاهش تولید روزانه ۴۰ هزار بشکه‌ای را اعلام کردند. قزاقستان هم قرار است تولید خود را روزانه ۷۸ هزار بشکه کاهش دهد.

الکساندر نواک، معاون نخست وزیر روسیه نیز روز یکشنبه گفت: مسکو کاهش داوطلبانه روزانه ۵۰۰ هزار بشکه‌ای را تا پایان سال ۲۰۲۳ تمدید خواهد کرد.

با اعلام این خبر یک روز قبل از نشست وزیران اوپک پلاس، قیمت نفت در بازارهای جهانی در معاملات امروز با رشد همراه شد.

نفت برنت با رشدی ۵.۱ درصدی به ۸۳ دلار و ۹۸ سنت در هر بشکه رسید. این در حالی است که قیمت نفت در ماه گذشته میلادی (مارس) به دلیل نگرانی آسیب بحران بانکی به تقاضای جهانی نفت به ۷۰ دلار برای هر بشکه و پایین‌ترین رقم در ۱۵ ماه اخیر رسید.

قیمت نفت شاخص آمریکا نیز ۵ درصد افزایش قیمت را تجربه کرد و ۷۹ دلار و ۴۸ سنت قیمت خورد.

به گزارش ایرنا، همه اعضای اوپک‌پلاس به این اقدام ملحق نمی‌شوند، زیرا بعضی از آنها اکنون به دلیل کمبود ظرفیت تولید، پایین‌تر از سطح توافق شده تولید می‌کنند. ایران، لیبی و ونزوئلا نیز از توافق کاهش عرضه نفت اعضای اوپک‌پلاس مستثنا هستند.

پس از کاهش یک‌جانبه روسیه، مقام‌های آمریکایی گفته بودند که اتحاد این کشور با دیگر اعضای اوپک در حال تضعیف است، اما اقدام روز یکشنبه ائتلاف اوپک‌پلاس نشان می‌دهد همکاری آنها همچنان با قدرت ادامه دارد.



منبع

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید