اوپک و کشورهای هم‌پیمان بیش از یک میلیون بشکه نفت از تولید خود را کاهش می‌دهند

0
70


پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

برخی از کشورهای عضو اوپک همراه با روسیه و قزاقستان روز یکشنبه ۱۳ فروردین از تصمیم خود برای کاهش بیشتر تولید نفت خبر دادند.

این تصمیم در راستای حفظ قیمت نفت در بازارهای جهانی گرفته شده است و از ماه مه (۲۲ اردیبهشت) تا پایان سال جاری میلادی به اجرا گذاشته می‌شود.

روسیه اخیرا اعلام کرد که از ماه فوریه تولید نفت خود را روزانه ۵۰۰ هزار بشکه نفت کاهش می‌دهد. در پی این تصمیم، عربستان و چند عضو دیگر این مجموعه روز یکشنبه اعلام کردند که روزانه یک میلیون و ۱۵۰ هزار بشکه نفت از تولید خود خواهند کاست.

قزاقستان نیز که از کشورهای هم‌پیمان با اوپک است، روز یکشنبه اعلام کرد تولید روزانه نفت خود را ۷۸ هزار بشکه کاهش می‌دهد.

قیمت نفت شاخص برنت روز یکشنبه و با اعلام این خبر تنها ۱.۶۴ درصد افزایش یافت، اما با این حال همچنان زیر ۸۰ دلار است.

بر اساس گزارش خبرگزاری رسمی عربستان، این کشور تولید نفت خود را ۵۰۰ هزار بشکه در روز کاهش خواهد داد. امارات متعهد به کاهش روزانه ۱۴۴ هزار بشکه نفت، کویت ۱۲۸ هزار بشکه، عراق ۲۱۱ هزار بشکه و عمان ۴۰ هزار بشکه شده است. الجزایر نیز تولید خود را ۴۸ هزار بشکه کاهش خواهد داد.

در مجموع به غیر از روسیه که پیشتر تصمیم به کاهش روزانه نیم میلیون بشکه نفت از ماه فوریه گرفته بود، اعضای دیگر اوپک و کشورهای هم‌پیمان از ماه مه، در مجموع یک میلیون و ۱۵۰ هزار بشکه از تولید خود خواهند کاست.

وزارت نفت عربستان اعلام کرده که این تصمیم برای حفظ ثبات در بازارهای جهانی نفت است.

آخرین گزارش ماهانه اوپک می‌گوید نیاز جهانی به نفت اعضای این سازمان در سال گذشته ۲۸.۴ میلیون بشکه در روز بود و در سال جاری ۲۹ میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه خواهد بود.

تولید نفت اعضای اوپک در ماه فوریه سال جاری میلادی نیز تقریبا ۲۹ میلیون بشکه در روز بود که ۱۷۷ هزار بشکه بیشتر از ماه ژانویه است.

اوپک و کشورهای هم‌پیمان اکتبر پارسال تصمیم گرفته بودند که تولید روزانه نفت خود را از ماه نوامبر تا پایان سال دو میلیون بشکه کاهش دهند؛ موضوعی که با واکنش منفی آمریکا مواجه شد و آن را مانعی بر سر راه رشد اقتصادی جهان عنوان کرده بود.

آمریکا می‌گوید برای شتاب بخشیدن به اقتصاد جهانی و جلوگیری از درآمدهای روسیه به منظور تامین مالی جنگ با اوکراین، قیمت‌های جهانی نفت باید پایین نگه داشته شود.

بر اساس برآورد اداره اطلاعات انرژی آمریکا، اعضای اوپک پارسال از محل صادرات نفت ۸۴۲ میلیارد دلار درآمد کسب کردند که ۴۸ درصد بیشتر از سال ۲۰۲۱ است.

این گزارش پیش‌بینی کرده است که اعضای اوپک در سال ۲۰۲۳ نیز ۷۵۲ میلیارد درآمد از محل صادرات نفت داشته باشند.



منبع

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید