رئیس انجمن دوستی ایران و چین: اروپایی‌ها پولی برای سرمایه گذاری‌های کلان در ایران ندارند، اما پکن دارد

0
70


پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ایرنا: رئیس انجمن دوستی ایران و چین با اشاره ظرفیت های عظیم چین و نیز مهیا بودن شرایط برای ایجاد تحول بزرگ در روابط همه جانبه دو کشور تاکید کرد: به فرض اینکه توافق برجام به نتیجه برسد و روابط ما با اروپایی ها هم عادی شود، باید بدانیم که اروپایی ها پولی برای سرمایه گذاری های کلان در ایران ندارند اما چینی ها این توانمندی و اراده را دارند.

 علاءالدین بروجردی در مراسم جشن میلاد امام حسن مجتبی (ع) که با حضور اعضای انجمن دوستی ایران و چین، ضمن تبریک این عید خجسته و ماه ضیافت الهی، در سخنانی با محوریت ضرورت توسعه همه جانبه روابط جمهوری اسلامی ایران و چین، تاکید کرد: منافع جمهوری اسلامی ایران اقتضا می کند با کشوری همکاری کند که در طول قرن های گذشته، برخلاف برخی کشورهای غربی که سایه استعمارشان سالها بر سر ایران سنگینی کرد و کشور را از پیشرفت عقب نگه داشت، هیچ سابقه استعماری درخصوص روابط با ایران نداشته است.

بروجردی افزود: نکته دیگر این است که چین امروز بدون تردید پولدارترین و ثروتمندترین کشور دنیاست و اروپا و آمریکا امروز چنین ثروتی در اختیار ندارند. به فرض اینکه توافق برجام به نتیجه برسد و روابط ما با اروپایی ها هم عادی شود، باید بدانیم که اروپایی ها پولی برای سرمایه گذاری های کلان در ایران ندارند اما چینی ها این توانمندی و اراده را دارند.

رئیس انجمن دوستی ایران و چین با تاکید بر اهمیت و ضرورت استفاده از فرصت های موجود برای متحول کردن روابط ایران و چین و استفاده از این روابط برای ساختن و پیشبرد کشور گفت: همه شرایط برای ایجاد یک تحول بزرگ در عرصه روابط ایران و چین آماده است. دولت و مجلس کنونی با هم همسو هستند و دولت هم کاملا در مسیر و خط رهبر معظم انقلاب و نظام جمهوری اسلامی ایران حرکت می کند و البته نظر نظام جمهوری اسلامی هم اجرایی شدن توافق ۲۵ ساله میان ایران و چین است.

بروجردی در ادامه با اشاره به اینکه تمام فناوری های پیشرفته جهان امروز در اختیار چینی ها است، گفت: بنا براین چین هم از نظر قدرت مالی و اقتصادی، هم از نظر داشتن فناوری های پیشرفته و هم به دلیل داشتن روابط سیاسی بسیار خوب با ایران ، یک فرصت طلایی برای ایران است و نظام جمهوری اسلامی ایران هم در قالب رویکرد کلان نگاه به شرق، تصمیم قاطع برای گسترش روابط با چین گرفته و پیشرفت کار در این زمینه نیازمند یک تصمیم قوی و انجام اقدامات جدی از سوی دولت است.

سفیر پیشین ایران در پکن افزود: انجمن دوستی ایران و چین به عنوان یک سازمان مردم نهاد و غیروابسته به دولت متشکل از چهره های چین شناس، کارشناسان مجرب در حوزه چین و سفرای پیشین ایران در چین به عنوان یک ظرفیت مهم، ارزشمند و رایگان برای دولت جمهوری اسلامی ایران است و کاملا آمادگی دارد و علاقمند است تا با تمام ظرفیت خود دولت را در مسیر متحول کردن روابط تهران – پکن و عملیاتی کردن توان ۲۵ ساله میان دو کشور یاری و حمایت کند.

بروجردی با اشاره به بیانات رهبری مبنی بر سند همکاری ۲۵ ساله ایران و چین یک سند ملی است و صرف نظر از اینکه کدام دولت در جمهوری اسلامی در راس کار باشد، موظف به پیگیری و اجرای این سند است اما برخی وزرا و دستگاه های دولتی در اجرای سیاست های ابلاغی کوتاهی می کنند و خروجی ها، خروجی های مورد انتظار نیست و این حق ملت ایران به عنوان کشوری که از ذخایر و ثروت های عظیم برخوردار است ، نیست.

رئیس پیشین کمیسیون سیاست خارجی و امنیت ملی مجلس شورای اسلامی هچنین با اشاره به نقش آفرینی چین در مسیر عادی سازی روابط ایران و عربستان، گفت: چین جدای از توانمندهای اقتصادی و فناوری، به لحاظ قدرت سیاسی هم به یک رقیب بسیار جدی برای آمریکا تبدیل شده است و عربستان سعودی که زمانی به عنوان حیاط خلوت آمریکا محسوب می شود، امروز با نقش آفرینی چینی ها، به مسیر روابط عادی خود با ایران بازگشته است ؛ کاری که از دست آمریکایی ها ساخته نبود.

پیش از سخنران رئیس انجمن دوستی ایران و چین، علی محمد سابقی رئیس کمیته فرهنگی انجمن و رایزین فرهنگی پیشین جمهوری اسلامی ایران در پکن ضمن ایراد سخنان کوتاهی در وصف ویژگی های امام حسن مجتبی (ع)، قطعه شعری به مناسبت میلاد باسعادت سومین اختر تابتاک امامت و ولایت قرائت کرد.



منبع

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید