رئیس سازمان هواپیمای کشوری: هواپیمای بومی ایران۱۴۰ آماده پرواز است

0
98


پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ایسنا: رئیس سازمان هواپیمای کشوری درباره اینکه آیا پرواز هواپیمای بومی ایران ۱۴۰ انجام شده، گفت: گزارش وزارت دفاع حاکی از آن است که ساخت این هواپیما پیشرفت خوبی داشته و آماده پرواز است.

معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری فروردین‌ماه سال گذشته بود که اعلام کرد این پروژه با توجه به سرمایه‌گذاری کشور روی هواپیمای ۵۲ نفره (ایران ۱۴۰) توسط معاونت محصول ۷۲ نفره با موتور جت و با استفاده از کلیه زیرساخت‌های موجود در کنسرسیومی متشکل از وزارت راه و شهرسازی، وزارت دفاع و شرکت‌های دانش‌بنیان که با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری ایجاد شده‌اند، در حال انجام است.

از این رو محمد محمدی‌بخش -رئیس سازمان هواپیمایی کشوری- نیز درباره آخرین وضعیت ساخت هواپیما در کشور گفته بود: کارخانه هواپیماسازی جمهوری اسلامی هسا است؛ پلتفرم اولیه این کارخانه، ایران ۱۴۰ بود که آن را بومی می‌دانیم و با توجه به قطع همکاری با اوکراین، این مسیر را را ادامه خواهیم داد با بومی‌سازی یا ساخت مشترک.

او بهمن‌ماه نیز وعده پرواز ایران ۱۴۰ را تا پایان ۱۴۰۱ داده و گفته بود: فاز اول ساخت هواپیمای ایران ۱۴۰ و بهره‌برداری از آن در حوزه‌های مختلف غیر از مسافری نهایی شده است و آخر امسال اولین پرواز پلتفرم جدید هواپیمای ایران ۱۴۰ را خواهیم داشت.

هرچند این موضوع تا پایان سال مسکوت ماند و خبری هم از پرواز این هواپیمای ایرانی غیرمسافری منتشر نشد.

در این ر استا محمدی‌بخش در گفت‌وگو با ایسنا درباره روند ساخت هواپیمای بومی در کشور بیان کرد: آقای رئیس جمهور یک کمیته مشترک را تشکیل دادند شامل معاونت علمی فناوری، وزارت صمت، وزارت دفاع و وزارت راه و شهرسازی که سازمان هواپیمایی کشوری متولی آن است؛ البته مجموعه‌های دانش‌بنیان و کارگروه‌های دیگر هم در این کمیته حضور دارند که مسئولیت ساخت و هدایت هواپیمای مسافربری را در کشور به عهده دارند.

معاون وزیر راه و شهرسازی همچنین در پاسخ به اینکه آیا پرواز ایران ۱۴۰ همانطور که وعده داده شده بود، سال گذشته انجام شد، اظهار کرد: در حوزه هواپیمای ایران ۱۴۰ هم سال گذشته استارت خورد، گزارش وزارت دفاع هم حاکی از آن است که ساخت این هواپیما پیشرفت خوبی داشته و آماده پروز است که شاید بنا به خواست خودشان و دستورالعمل‌های عملیات، پروازش رسانه‌ای شده و اطلاع‌رسانی درباره آن انجام خواهد شد.



منبع

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید