حداقل ۶۰ درصد کمبود خودرو داریم / ما از کره جنوبی پول خودمان را نمی‌توانیم بگیریم، چگونه ماشین بیاوریم؟ / خودرو‌های دست دوم‌ها را احتمالا بتوانند از کشور‌های منطقه وارد کنند / تا برجام امضا نشود، با هیچ کشوری نمی‌توانیم مراوده مالی داشته باشیم / خیلی از افراد ماشین احتکار می‌کنند؛ اینقدر که ماشین گران می‌شود طلا نمی‌شود

0
61


پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

پایگاه خبری «انتخاب»: فراز و نشیب‌های بازار خودرو باعث گرانی پراید و نشان دادن ضعف دولت شده است. ضعفی که مقابل واردات ایستاده است و حتی در صورت رفع موانع واردات خودرو نیز مبدأ آن چین است. با این وجود خودرو‌های با کیفیت جهان پشت حصار‌ تحریم باقی می‌مانند و خودرو‌های کم کیفیت در ایران به عنوان کالا سرمایه‌ای خرید و فروش می‌شوند.

فیروز نادری، کارشناس صنعت خودرو، درباره نقش دولت در وضعیت فعلی بازار خودرو به «انتخاب» گفت: به نظر من انگیزه دولت برای دخالت در بازار خودرو و ناهماهنگی دستگاه‌های مختلف باعث وضعیت فعلی است. همینکه با وادرات خودرو‌های دست دوم و خودرو‌های نو مخالفت می‌کنند دلیل بزرگی برای وضعیت فعلی است. اگر دست دوم وارد شود بهتر هم هست و بازار کنترل می‌شود. ما الان کمبود خودرو داریم که اینقدر بازار آشفته است. من فکر می‌کنم الان کمبود خودرو تقریبا حداقل شصت درصد از نیاز کم است و تقاضا زیاد شده است. الان هر خانه‌ای دو الی سه ماشین می‌خواهد.

وی در ادامه درباره کشور‌های مبدأ برای واردات خودرو توسط دولت گفت: من فکر می‌کنم ما فقط صد در صد با چین کار کنیم و با توجه به تحریم و اف‌ای تی اف کاری نمی‌توانیم بکنیم. تا برجام امضا نشود و آمریکا اجازه ندهد با هیچ کشوری نمی‌توانیم مراوده مالی داشته باشیم. ما از کره پول خودمان را نمی‌توانیم بگیریم چگونه ماشین بیاوریم؟ البته دست دوم‌ها را احتمالا بتوانند از کشور‌های منطقه وارد کنند.

نادری درباره آشفتگی بازار خودرو و گران شدن خودرو‌های بی کیفیت گفت: دلیل بزرگ این است که مردم حالت سرمایه گذاری به ماشین پیدا کرده اند و ماشین تبدیل به یک سرمایه شده است، چون سود زیادی دارد و اینقدر که ماشین در ایران گران می‌شود طلا گران نمی‌شود. خیلی از افراد هم ماشین احتکار می‌کنند و آمار آن هم زیاد است. حتی مردم خانه دار هم این کار را می‌کنند و برای سرمایه گذاری چند ماشین نگه می دارند. برای عبور از این مسئله فقط باید تولید زیاد شود و واردات صورت بگیرد. بنگاه دار‌ها هم وقتی ماشین می‌فروشند سریع جایگزین می‌کنند. ترس از نوسانات باعث می‌شود موجودی خود را همیشه بالا نگه دارند.



منبع

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید