قیمت ۳۰ تا ۷۰ میلیون تومانى هر متر آپارتمان در شیراز

0
48


پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ایلنا: قیمت خودرو و مسکن در هفت سال گذشته به حدى افزایشى شده که این دو کالاى مصرفى جزء سبد کالاى لوکس قرار گرفته است.

در سال هاى گذشته چراغ قیمت خودرو در بازار همواره قرمز بوده و به تبع آن نیز قیمت کارخانه اى افزایش داشته است و به فراخور افزایش قیمت خودرو بازار مسکن هم با شیب تندترى بالا رفته است.

تنش هاى بازار مسکن و خودرو این روز‌ها دغدغه بسیارى است که براى تامین هر کدام از این دو کالا در فاصله زمانى کوتاه باید هزینه چندبرابرى صرف کنند؛ به نحوى که بازار مسکن و خودرو در این دوره، افزایش بیش از ۱۵ برابر داشته است.

بررسى بازار خودرو و مسکن در یک دوره هفت ساله موضوعى است که در این گزارش به آن پرداخته ایم.

بررسى قیمت خودرو در بازار طى این سال‌ها نشان دهنده افزایش قیمتى است که به عنوان مثال یک خودرو پراید را از ۲۱ میلیون تومان در سال ۹۵ به ۳۶۰ میلیون تومان در سال ۱۴۰۲ رسانده است.

البته بهتر است یادآور شویم که این میزان کمترین افزایش قیمت در سال هاى گذشته است و افزایش نرخ در محصولاتى مانند ایران خودرو و خودروهاى وارداتى چندین برابر بوده است؛ به این صورت که قیمت خودرو تندر ۹۰ در سال ۹۵ از ۴۸ میلیون تومان به یک میلیارد و ۱۵۰ میلیون تومان و خودرو ۲۰۷ از ۵۲ میلیون تومان در سال ۹۶ به یک میلیارد ۱۱۵ میلیون تومان رسیده است.

قیمت برخى از خودروهاى داخلى از یک میلیارد هم گذشت

تغییرات قیمتى خودرو از سال ۹۹ تا ۱۴۰۲ به حدى است که طى دو سال گذشته قیمت ۲۰۶ از ۱۲۵ میلیون تومان به ۶۰۷ میلیون تومان، پژو ۲۰۷ دنده اى از ۱۸۰ میلیون تومان به ۷۹۰ میلیون تومان و پژو پارس سال از ۱۳۸ میلیون تومان به بیش از ۶۱۰ میلیون تومان رسیده است.

در این میان قیمت برخى از خودروهاى داخلى از جمله دنا پلاس و ۲۰۷ اتومات از یک میلیارد تومان هم عبور کرده است و با این وجود همچنان قیمت کارخانه نسبت به بازار تقریبا نصف قیمت بوده و همین موضوع منجر به افزایش تقاضاى خرید خودرو از کارخانه شده است.

خودرو خارجى از یک میلیارد و ۵۰۰ تا ۱۰ میلیارد تومان

درحالى افزایش قیمت‌ها در خودروهاى خارجى شتاب بیشترى داشته است که خودروهاى کم تقاضاى چینى این روز‌ها متقاضیان زیادى دارد و قیمت این خودرو‌ها به بیش از یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان رسیده است.

به عنوان نمونه خودرو جک اس ۵ از ۹۵ میلیون تومان در سال ۹۵ به بیش از یک میلیارد و ۸۴۰ میلیون تومان در سال ۱۴۰۲ رسیده است.

خودروهاى با کیفیت وارداتى نیز افزایش قیمت بیشترى داشته است و به عنوان نمونه بى ام و ۵۲۸ اى از ۴۴۰ میلیون تومان در سال ۹۶ به ۹ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان در سال ۱۴۰۲ رسیده است.

همچنین خودرو کیا اسپورتیج از ۱۵۵ میلیون تومان در سال ۹۶ به ۳ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان در سال جارى و بنز اى ۲۵۰ از ۴۷۰ میلیون تومان در سال ۹۶ به ۱۰ میلیارد تومان در سال ۱۴۰۲ رسیده است.

کاهش کیفیت قطعات خودرو تحویلى

اما تغیرات کیفیتى خودرو‌ها در مقابل افزایش قیمت در این سال‌ها به حدى ضعیف بوده است که به گفته بسیارى از کارشناسان با وجود افزایش قیمت خودرو، اما کیفیت آن کمتر شده است.

یکى از مسئولان خدمات پس از فروش خودرو در این باره مى گوید: بسیارى از خودروهاى داخلى که از کارخانه به مشترى تحویل داده مى شود عیب هاى زیادى دارد و مالکان خودرو‌ها بار‌ها با نقص فنى به نمایندگى مراجعه مى کنند.

به گفته وى کیفیت پایین قطعات خودرو تحویلى و خراب شدن سریع قطعات مصرفى دو ایراد اصلى خودرو‌ها ست و با وجود اینکه مشترى هزینه چندبرابرى را نسبت به گذشته پرداخت کرده، اما کیفیت خودرو چه از نظر بدنه و چه فنى ضعیف‌تر شده است.

پیشى گرفتن بازار مسکن از خودرو

اما بازار مسکن نیز از قافله افزایش قیمت‌ها عقب نمانده و با هر بار افزایش قیمتى در بازار ارز و خودرو بازار ملک و مسکن هم افزایشى شده است.

قیمت آپارتمان ۶۰ مترى از ۱۰۰ میلیون تومان در سال ۹۶ به بیش از یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان در سال جارى رسیده است.

همچنین آپارتمان ۱۵۰ مترى دو خواب از ۲۵۰ میلیون تومان در سال ۹۶ به بیش از ۶ میلیارد در سال جارى رسیده است. این بررسى‌ها از بازار مسکن در نقاط مرکزى شهر است و یک ۵۰۰ میلیون، واحد آپارتمان در نقطه شمال شهر که در سال ۹۵ تومان معامله مى شد امروز بیش از ۱۰ میلیارد تومان قیمت دارد.

همچنین در اطراف شیراز افزایش قیمت‌ها به حدى بوده که به گفته بسیارى از کارشناسان از قیمت سطح شهر پیشى گرفته است.

براساس بررسى‌ها قیمت یک واحد مسکونى درحومه شهر شیراز از ۷۰ میلیون تومان در سال ۹۶ به بیش از ۲ میلیارد تومان رسیده است.

نرخ واحدهاى ۵۰ مترى از یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون گذشت

یکى دیگر از کارشناسان حوزه مسکن در شیراز مى گوید: قیمت‌ها به حدى افزایشى شده است که درحال حاضر در هیچ نقطه اى از شهر شیراز واحد کمتر از یک میلیارد تومانى وجود ندارد و نرخ بسیارى از واحد هاى با متراژ پایین تا ۵۰ متر که در سال گذشته ۵۰۰ تا ۶۰۰ میلیون بود امروز بالاى یک میلیارد و ۵۰۰ معامله مى شود.

بنا به گفته وى به همین میزان درصد افزایش در واحدهاى لوکس‌تر بیشتر است و اگر واحدى در ۶ ماه سال گذشته ۵ میلیارد تومان بود امروز با ۲ برابر قیمت به فروش مى رسد.

این مشاور املاک مى گوید: با قیمت بسیارى از املاک در چندماه گذشته امروز تنها مى شود خودرو داخلى و یا زمینى در حاشیه شهر خریدارى کرد.

قیمت ۳۰ تا ۷۰ میلیون تومانى هر متر آپارتمان در شیراز

درحالى قیمت هر متر واحد مسکونى در مرکز شهر شیراز از ۳۰ میلیون تومان گذشته است که این مقدار در مناطق بالا شهر به بیش از ۲ تا ۳ برابر هم مى رسد. در مرکز شهر و محدوده بولوار مدرس یک واحد آپارتمان ۱۶۵ مترى، مترى ۳۰ میلیون معامله مى شود.

یکى از مشاورین املاک در محدوده قصردشت قیمت هر متر آپارتمان ۱۰۰ مترى را بالاى ۷۰ میلیون تومان و واحدهاى لوکس‌تر تا ۱۰۰ میلیون تومان اعلام مى کند.

همچنین در منطقه بولوار شریعتى قیمت هر متر آپارتمان ۱۶۰ تا ۱۷۰ مترى به ۴۰ تا ۵۰ میلیون تومان مى رسد. در شمال غرب شیراز نیز هر متر واحد مسکونى بین ۳۰ تا ۴۵ میلیون تومان قیمت گذاشته مى شود.

در سال هاى اخیر نرخ خودرو و مسکن به رشد بى سابقه اى رسیده است و این روند افزایشى در هر دوره اى با تنش در بازار ارز افزایش مى یابد و رویاى خانه دار شدن را براى بسیارى بر باد مى دهد.



منبع

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید